Média dětem, média s dětmi XI.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání uspořádala v úzké spolupráci se slovenskou Radou pre mediálne služby dne 4. června 2025 od 9:00 hodin v Sále Ireny Ondrové Kongresového centra ve Zlíně již devátý ročník konference Média dětem, média s dětmi, nazvaný Infuencerem bezpečně a odpovědně.
Konference se uskutečnila jako součást odborného doprovodného programu 65. ročníku mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež ZLÍN FILM FESTIVAL 2025. Letošní ročník se zaměřil na dopady užívání sociálních médií na zdravý psychosociální vývoj dětí a mladistvých, na ochranu dětských uživatelů, regulaci online prostoru a etická pravidla influencerství.
Konferenci úvodním slovem zahájili předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, pan Václav Mencl, a členka Rady pre mediálne služby, paní Andrea Cox.
Program konference sestával ze dvou bloků. První blok, moderovaný členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, Vadimem Petrovem, zahájil Petr Lutonský za Asociaci digitálních tvůrců (ADT). O tématu Jaký vliv má influencer marketing a co znamená být férový influencer hovořil Jan Kotek, mluvčí iniciativy Férový influencer.

Zleva: V. Petrov, J. Kotek, P. Lutonský
P. Lutonský uvedl, že ADT byla založena jako reakce na chystanou regulaci ze strany Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. On sám je zastáncem téměř absolutní svobody slova, ovšem pokud jde o významné, velké influencery, není pochyb o tom, že v těchto případech je třeba nastavit jasná pravidla.

J. Kotek upozornil, že s nástupem umělé inteligence (AI) přichází období velkého zlomu. Přestává být zřejmé, kdo za koho hovoří, neboť AI ve svých výrocích/odpovědích tlumočí myšlenky ostatních, ovšem není zřejmé čí. J. Kotek zdůraznil, že influencerem se dnes může stát někdo, kdo vlastně (v reálném světě) vůbec neexistuje, a jím zveřejňovaný obsah tak nevytvoří lidská mysl, ale AI nástroje sloužící komerčním nebo třeba politickým zájmům.
P. Lutonský doplnil, že navíc pokud jde o dnešní sociální média (Facebook, Instagram, YouTube, Tik Tok, Twitch apod.), ta jsou už tak objemově rozsáhlá, že je nelze bez použití AI vůbec regulovat. Za každou minutu je na platformu YouTube nahráno 500 hodin obsahu, denně je to až 720 000 hodin obsahu. Není rovněž možné spoléhat se pouze na veřejnou regulaci, rodiče se musejí sami aktivně zapojit v zájmu ochrany svých dětí v online prostoru.
P. Lutonský následně vyzdvihl i řadu nesporných výhod on-line prostředí. Lze zde najít podrobné a velmi užitečné návody, texty písní apod., a za pomocí údajů zde zveřejněných se lze během chvíle ponořit do zvoleného tématu způsobem, o jakém se nám před 20 lety ani nesnilo, a zdokonalovat se v něm. Nicméně je to samozřejmě (hlavně) relax, zábava a showbusiness.
Regulace je nezbytná a nevyhnutelná a ADT bude usilovat o kultivaci prostředí prostřednictvím etického kodexu. Zakládajícími členy organizace jsou P. Lutonský (Echo24), Oto Klempíř (hudebník JAR a autor podcastů), Martin Veselovský (DVTV), Petr Král (producent obsahu na YouTube), Petros Michopulos (politický podcaster).
J. Kotek jako mluvčí samoregulační iniciativy Férový influencer (https://ferovyinfluencer.cz/) podrobně představil, co to vlastně znamená být férový influencer. Aby byl influencer férový, musí znát zákon o reklamě („bez toho to nejde dělat“) a vědět, co může/nemůže zveřejnit; každý reklamní příspěvek musí označit jako placené partnerství, a naopak nesmí propagovanou službu zamlčet; má mít přehled o svém publiku a tomu uzpůsobit obsah a výběr značek vhodných ke spolupráci (pokud je publikum pod 18 let, je třeba tomu přizpůsobit veškerý obsah); moderuje diskusi pod příspěvky a rozvíjí komunitu; a konečně může se přihlásit k iniciativě Fériový influencer a k jeho etickému kodexu.
Iniciativa Férový influencer funguje v rámci Asociace komunikačních agentur České republiky (AKA) a Sdružení pro internetový rozvoj v České republice, z.s.p.o. (SPIR) a v roce 2025 se bude dále rozvíjet. V plánu je mj. navázání spolupráce s ADT.
Druhý blok konference, moderovaný Martou Smolíkovou, členkou Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, zahájila Vilma Hušková z Úřadu Rady, a to příspěvkem V jakém rozsahu a za jakých okolností dopadá zákonná regulace na sociální sítě a audiovizuální tvorbu v online prostředí?, v němž osvětlila povinnosti influencerů a pravidla, kterými se řídí poskytovatelé audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání a služeb platforem pro sdílení videonahrávek.
V. Hušková vysvětlila, jak od sebe odlišit audiovizuální mediální služby na vyžádání (AVMSV) a služby platforem pro sdílení videonahrávek, a přítomné podrobně obeznámila s obsahem Stanoviska Rady k výkladu zákonných kritérií rozlišujících služby influencerů jako audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání.
Další příspěvek patřil Viktórii Norisové, koordinátorce Rady pre mediálne služby pre mediálnu gramotnosť. Ta uvedla přednášku Like, share, scroll – ako sa nestratiť v svete sociálnych sietí.
V. Norisová na úvod zmínila nejpoužívanější sociální sítě, Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, Pinterest, Pokec, Linkedln, X (dříve Twitter), Snapchat, Twitch, Discord, Reddit, Threads a Tumblr, a vysvětlila důvody jejich popularity, ať jde o zábavu, potřebu sebevyjádření a sebeprezentace, komunikaci s ostatními, zdroj informací, inspiraci a učení, tak samozřejmě i obchod a výdělek.
V. Norisová objasnila, jaká jsou úskalí a rizika užívání sociálních médií. Jsou zde obsahová rizika (content risks) – nenávistný, škodlivý či dokonce nelegální obsah a dezinformace; rizika chování (conduct risks) – např. šikana; rizika kontaktu (contact risks) – kontakt s osobami majícími zlé úmysly, jako jsou on-line predátoři, stalkerové či manipulátoři a falešné identity: a konečně spotřebitelská rizika (consumer risks) – nevhodné, podvodné nebo neetické obchodní praktiky, případně zneužití osobních údajů apod.
Ochrana dětí před uvedenými riziky spočívá jednak v regulaci, jednak v záchranné síti rodinného prostředí. Děti a dospívající, vyrůstající v bezpečném a akceptujícím domácím prostředí, jsou méně náchylní podléhat rizikům; a pokud již k rizikové situaci dojde, nedochází tak často k psychické nebo fyzické újmě.
V. Norisová vyzdvihla, jak je důležité s dětmi o digitálních technologiích hovořit. Rodiče by sami měli jít dětem příkladem – nebýt „nevyrušitelní“, nehodnotit své vlastní působení na sociálních sítích jen počtem lajků, brát v potaz digitální stopu vlastní i svých dětí.

Poslední příspěvek konference, Sociální sítě a vliv jejich používání na děti a mladistvé, přednesl psychiatr David Kolouch (Dětská psychiatrická klinika 2. LF UK a FN Motol).
Rovněž D. Kolouch zmínil úvodem největší sociální sítě a jejich rozdílnost a současně provázanost a důvody, proč jsou sociální sítě tak přitažlivé.
Pak se již věnoval tématu z hlediska své profese lékaře – např. zmínil fenomén plnění nebezpečných výzev, které jsou zveřejňované na sociálních sítích, a zabýval se i dalšími problematickými fenomény.
Zmínil mechanismy působení sociálních sítí, mezi něž patří sociální srovnávání (máme sklon srovnávat se s ostatními kolem nás, přičemž srovnávat se můžeme směrem dolů, což bývá příjemnější, nebo směrem nahoru, které pro nás vychází nepříznivě, což může vést k závisti), existence sociálního kapitálu (jde o souhrn užitečných sociálních kontaktů, styků a známostí, které nám umožňují fungovat ve společnosti) a FOMO (strach z promeškání – strach, že „ostatní mohou mít obohacující zážitky, u kterých nebudeme přítomni, a zároveň i snaha být o aktivitách ostatních informován“).
Problematické užívání sociálních sítí je „charakterizováno neustálým nutkavým zabýváním se soc. sítěmi, neschopností přestat používat sítě, zanedbáváním vlastního zdraví (např. nedostatek spánku) a běžného života (rodina, přátelé, škola)“.
D. Kolouch zdůraznil, že sociální sítě jsou již pevnou součástí životů nás i našich dětí. Důležitější než samotný čas strávený na sociálních sítích je způsob, jakým sítě používáme a čemu se na nich věnujeme. D. Kolouch zdůraznil, že základní ochranou dětí a dospívajících před riziky online prostoru je komunikace, nechat děti hovořit o jejich online zážitcích a zkušenostech a o pocitech, které si z takových zkušeností odnášejí.