Často kladené otázky - Reklamy
Otázka č. 1: Jaký je časový limit vysílání reklamy a časové rozpětí mezi jednotlivými reklamními bloky?
Časový limit vysílání reklamy, jakož i časové rozpětí mezi jednotlivými reklamními bloky v jednotlivých pořadech upravuje zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zejména ustanovení § 49 a § 50.
Otázka č. 2: Jak Rada pro rozhlasové a televizní vysílání kontroluje vysílání, zařazování a časový rozsah reklam?
Úřad Rady pro rozhlasové a televizní vysílání pravidelně monitoruje vysílání, zařazování a časový rozsah reklam na základě ustanovení hlavy IV zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a také na základě zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy. Především velmi precizně sleduje vysílání reklamy u provozovatelů televizního vysílání s celoplošným územním rozsahem (tzn. vysílání, které může přijímat alespoň 70% obyvatel ČR). V případě porušení legislativního rámce Rada zahájí s provozovateli správní řízení. Výsledkem tohoto správního řízení je upozornění na porušení zákona, ale v přesně specifikovaných případech je možné přistoupit také k uložení pokuty.
Otázka č. 3: Je možné upravit nebo omezit překrývání reklamních bloků vysílaných na jednotlivých programech?
Zařazování reklamy do vysílání a její rozsah je upraven zákonem č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Rozsah reklamy je upraven ve vztahu k vysílací hodině a vysílacímu dni, a to procentem vysílacího času. V důsledku tedy dochází k tomu, že pokud provozovatelé vysílání zařadí pořady ve stejný čas, pak s největší pravděpodobností budou i reklamní bloky zařazeny obdobně a budou se částečně překrývat. Jelikož zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, neukládá provozovatelům povinnost uzavírat vzájemné dohody, aby reklama nebyla zařazována do vysílání ve stejný čas, nelze upravit ani omezit překrývání reklamních bloků vysílaných na jednotlivých programech.
Otázka č. 4: Dojde k omezení reklamy ve vysílání České televize?
Problematiku omezení reklamy ve vysílání ČT nově řeší zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, a to v kontextu se zvyšováním televizních poplatků. Ustanovení § 12 a § 14 tohoto zákona taxativně nastavují souběh postupného růstu televizních poplatků oproti částečnému úbytku reklamy ve vysílání ČT. Reklama by měla z vysílání ČT vymizet nejspíše v průběhu roku 2008 (s výjimkou její prezentace v přímém spojení s vysíláním sportovních či kulturních událostí).
Otázka č. 5: Cizojazyčné reklamy v českých verzích televizních programů kabelové televize
Odpověď na otázku, proč jsou reklamy v některých televizních programech, (např.Hallmark nebo AXN) v cizí řeči, zejména maďarštině vychází z informací poskytnutých provozovatelem kabelového vysílání:
Řada televizních programů určených pro kabelové televize je z důvodů nutnosti pokrytí výrobních nákladů a velikost národních trhů vytvářena pro celý region střední a východní Evropy. Velikost trhů přitom není posuzována podle počtu obyvatel, ale podle počtu zákazníků kabelových televizí. A právě v jiných zemích, zejména v Maďarsku je počet zákazníků kabelové televize podstatně vyšší než v České republice. Maďarští zákazníci tak pro zadavatele reklamy působící v regionu střední a východní Evropy tvoří zajímavější cílovou skupinu a proto si zadávají reklamu v tomto jazyce. Zadavatelé reklamy působící na českém trhu zatím o reklamu v kabelových programech tak velký zájem nejeví. Důvodem je kromě penetrace předplatitelů i specifický český reklamní trh dosud více zaměřený na terestricky šířené celoplošné vysílání. Řešením by nebylo ani vytvoření samostatné české, případně česko-slovenské verze jednotlivých televizních programů, které by bylo natolik finančně nákladné, že současný počet klientů kabelových televizí v České republice a na Slovensku to neumožňuje. Provozovatelé jednotlivých TV programů potvrzují, že požadovaná platba za předplatitele by se značně zvýšila a tím by došlo i k celkovému zdražení kabelové televize, které by neodpovídalo zájmu a kupní síle koncových uživatelů. Důkazem jsou i tzv. „prémiové“ programy, které reklamy neobsahují, ale za jejich sledování se pak platí podstatně vyšší částky (např. HBO).
České právní předpisy neumožňují – provozovatel kabelové televize nesmí do převzatého vysílání jakkoli vstupovat, resp. by pro takový případ musel mít vlastní licenci k vysílání se všemi důsledky z toho vyplývajícími. (viz znění zákona č. 231/2001 Sb.)
Nicméně v budoucnosti s postupující digitalizací přepokládáme růst podílu české reklamy i v tématických programech ( v současné době vznikají mediální zastoupení orientující se pouze na kabelové televize).
Největší český provozovatel (UPC) se aktuálně snaží s dodavateli programů dohodnout jiné podmínky šíření reklamy, zejména nepřerušování filmů a seriálů četnými vstupy (např. maďarský Film + se soustřeďuje především na české reklamy a přestal přerušovat filmy). Nicméně cizojazyčná, zejména maďarská reklama z vysílání zcela nezmizí.