
 

ČESKÁ TELEVIZE 
IČ: 00027383 
Kavčí hory 
140 70 Praha 4 
Česká republika 

 
Sp. zn./Ident.: 2009/1128/vos/ČTV 
Naše zn.: LOJ/500/2011 
Zasedání Rady č. 2 - 2011 / poř.č.: 18 

 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v souladu s ustanoveními § 5 písm. f) 
a § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního 
vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), a dále 
podle ustanovení § 67 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, v platném znění (dále jen 
správní řád), vydala toto  
 

rozhodnutí: 
 
Rada ukládá provozovateli Česká televize, IČ: 000 27 383, Na Hřebenech II 1132/4, Kavčí 
hory, 147 00 Praha 4, pokutu ve výši 100 000 ,- Kč, neboť odvysíláním pořadu Události, resp. 
příspěvku Nový trend při problémech ve stavebním řízení, dne 28. srpna 2009 od 19:00 hodin 
na programu ČT1, v němž nebyly dodrženy zásady objektivity a vyváženosti, a to tím, že pan 
Patrik Oulický byl neodargumantovaně označen jako "vlivný člen ODS"; Patriku Oulickému 
nebyl dán prostor, aby se k celé záležitosti zmiňované v této reportáži vyjádřil, přičemž 
nebylo vysvětleno, proč se tak nestalo, toto ve spojení s označením dotyčného jako vlivného 
člena určité politické strany (ODS) mělo za cíl vytvořit nerovnováhu z politického hlediska; 
nekonkretizováním uvedené informace ohledně údajného střetu zájmů, kdy magistrát mohl 
být podjatý, protože pan Oulický od něj dostává zakázky a pracuje v komisi zastupitelstva, se 
dopustil porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., které ukládá povinnost 
zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad 
objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně 
zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory 
jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a 
společenském životě.  
 
Pokuta je splatná ve lhůtě 30 dnů ode dne právní moci tohoto rozhodnutí na účet č. 3754-
19223001/0710, vedený u České národní banky, variabilní symbol 20091128.  
 

500-1



Současně Rada ukládá účastníkovi řízení v souladu s ustanovením § 79 odst. 5 správního řádu 
a § 6 vyhlášky č. 520/2005 Sb., povinnost uhradit paušální částku nákladů správního řízení ve 
výši 1.000,- Kč. Úhrada nákladů řízení je splatná do pěti pracovních dnů ode dne doručení 
tohoto rozhodnutí, a to na účet č. 3711-19223001/0710, vedený u ČNB, variabilní symbol 
200901128. 
 
 
 
Odůvodnění: 
 
 
Fakta vedoucí k zahájení správního řízení ve věci: 
 
Účastník řízení odvysílal dne 28. srpna 2009 od 19:00 hodin na programu ČT1 pořad 
Události, resp. příspěvek Nový trend při problémech ve stavebním řízení, který informoval o 
jevu, kdy nadřízený úřad odejme věc místně příslušnému stavebnímu úřadu a předá ji jinam 
(tzv. atrakce). Jev je dokumentován na případu černé stavby „vlivného člena ODS Patrika 
Oulického“ v CHKO České středohoří, který byl před rozhodnutím o odstranění stavby na 
žádost Oulického odejmut stavebnímu úřadu MÚ Trmice a na další žádost Oulického předán 
krajským úřadem do Ústí n. L., což potvrdilo vyjádření vedoucího stavebního úřadu MÚ 
Trmice Martina Sommera a vyjádření ústeckého zastupitele Tomáše Jelínka (SZSP), který to 
označil za nestandardní. Mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Zbyněk Šebesta uvedl, že 
KÚ neshledal důvody, aby žádosti nevyhověl. Reportáž dále uvádí, že tzv. atrakce byla dosud 
využívána hlavně v trestních kauzách, například v kauze tehdejšího vicepremiéra Jiřího 
Čunka. K institutu tzv. atrakce se vyjádřil poradce pro veřejnou správu Oldřich Kužílek, který 
uvedl, že je zneužíván a daný případ zavání klientelismem. Právník Vladimír Kyzlink se 
vyjádřil, že jde o postup mimořádný, který by měl správní orgán náležitě odůvodnit. Reportáž 
dále uvádí, že magistrát může být podle některých rozborů podjatý, protože Oulický od něj 
dostává zakázky a pracuje v komisi zastupitelstva. Mluvčí Magistrátu města Ústí nad Labem 
Milan Knotek neurčitě případ bagatelizoval: „Je to klasické klišé, které se v těchto případech 
objevuje, my to budeme řešit normálním způsobem“.  
 
K dokumentaci obecnějšího jevu byl v tomto případě použit případ, k němuž se v příspěvku 
vyjádřilo vícero mluvčích v konkrétnější či obecnější rovině. Jakkoliv trefně mohl být v 
daném případě konkrétní příklad vybrán, nelze přehlédnout, že nebyl dán prostor k 
vyjádření hlavnímu aktérovi, ani nebylo vysvětleno, proč. Nebyl konkretizován střet 
zájmů, který u P. Oulického byl konstatován. Tento člověk byl navíc redaktorkou hned na 
počátku označen atributem „vlivného“ člena ODS, který je nutné chápat jako hodnotící 
a subjektivní, pokud by nebyl současně věcně ospravedlněn, což nebyl. Navíc je aktér 
ilustrativního příkladu v reportáži označen nálepkou konkrétní politické strany, takže v 
nezařazení výpovědi hlavního kritizovaného nebo adekvátní náhrady (kterým evidentně 
nebylo bezobsažné vyjádření mluvčího magistrátu) má i aspekt nevyváženosti z politického 
hlediska. Provozovatel tak nedbal zásad objektivity a vyváženosti, a to zejména tím, že v 
příspěvku nebyl dán prostor k vyjádření kritizované straně. 
 
 
Zahájení správního řízení: 
 
Rada se věcí zabývala na svém 21. zasedání dne 1. a 2. prosince 2009 a rozhodla o zahájení 
správního řízení z moci úřední s provozovatelem Česká televize. 

500-2



    

Dle ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. je provozovatel vysílání povinen zajistit, 
aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná 
politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 
veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.   
 
Oznámení o zahájení správního řízení bylo účastníku řízení doručeno dne 29. prosince 2009, 
tímto dnem bylo správní řízení zahájeno.  
 
 
Vyjádření účastníka řízení bylo Radě doručeno dne 20. ledna 2010.  
 

ČT nesouhlasí s konstatováním Rady: „Jakkoliv trefně mohl být v daném případě 
konkrétní příklad vybrán, nelze přehlédnout, že nebyl dán prostor k vyjádření 
hlavnímu kritizovanému, ani nebylo vysvětleno, proč.“ ČT tímto zcela rozporuje 
uvedené sdělení Rady, neboť tzv. „trefnost“ výběru konkrétního případu rozhodně 
nespadá pod posouzení dopadu ustanovení zákona, pro které možné porušení je toto 
správní řízení vedeno. 

  
Rada uvádí, že tato námitka je irelevantní, neboť samotná trefnost výběru  
konkrétního ilustrativního případu nebyla předmětem daného správního řízení. 

 
Účastníkovi dále není zřejmé, koho Rada označila za údajně hlavního kritizovaného, 
kterému prý nebyl poskytnut prostor pro vyjádření. Považuje-li Rada za hlavního 
kritizovaného pana Oulického, pak ČT namítá, že z obsahu příspěvku zcela vyplývá, 
že tématem reportáže není kritika postupu, či aktivit pana Oulického. Tématem 
reportáže není konání fyzické osoby. ČT má za to, že v tomto směru Rada zcela mylně 
vyhodnotila obsah, či téma předmětného příspěvku.  
 

Tato námitka byla mimo jiné jedna z důvodných žalobních námitek. Rada 
konstatuje, že pan Oulický není v této věci kritizovaným (tím jsou správní 
orgány užívající atrakce), avšak toto nic nemění na skutečnosti, že je pan 
Oulický určitým způsobem označen („vlivný člen ODS“), aniž by toto bylo dále 
osvětleno či vysvětleno, současně mu nebyl dán prostor k vyjádření (reportérka 
sice dle účastníka disponuje materiály – e-maily, v jejich rámci komunikovala 
s panem Oulickým, avšak o tomto se divák nedozvěděl), a nebylo vysvětleno 
proč se tomu tak nestalo. Dále bylo v reportáži řečeno, že magistrát může být 
podjatý na základě zadávání zakázek panu Oulickému, což rovněž není dále 
vysvětleno. Protože jsou takovéto kusé a neobjektivní informace 
prostřednictvím označení pana Oulického jako „vlivného člena ODS“, tedy 
konkrétní politické strany s touto spojeny, lze říci, že došlo nejen k rozporu se 
zásadami objektivity a vyváženosti, ale rovněž i k nevyváženosti z politického 
hlediska. 

 
Jak vyplývá z obsahu předmětného příspěvku a konceptu prezentovaných informací, 
základní nastolenou otázkou tohoto příspěvku bylo využití právního institutu atrakce 
ve stavebním řízení a poukázání na ojedinělost jeho uplatnění v této oblasti. V této 
souvislosti byl veřejnosti prezentován jak názor dotčených institucí, či správních 
orgánů, pak také zcela nezávislých subjektů. Zástupci institucí, které byly 

500-3



zmiňovaným případem atrakce dotčené, neboť se jedná o odejmutí věci jednomu 
správnímu orgánu a přidělení k vyřízení na jiný správní orgán, vyjádřili k předmětu 
věci své stanovisko. Pro přiblížení veřejnosti a srovnání s dalším případem byla 
heslovitě zmíněna kauza J. Čunka, kde ovšem bylo zřetelně uvedeno, že se jednalo o 
trestní řízení. ČT má za to, že vzhledem k hlavnímu předmětu příspěvku a rovněž s 
ohledem na stopáž zpravodajských příspěvků bylo o této problematice pojednáno v 
dostatečném rozsahu.  

 
Rada uvádí, že rozsah reportáže není předmětem správního řízení, proto se 
tato námitka jeví jako nedůvodná. 

 

Rada následně informovala účastníka řízení o provedení důkazu zhlédnutím předmětné 
reportáže a vyzvala účastníka k písemnému vyjádření ve věci ve lhůtě 5 dnů ode dne doručení 
výzvy. Účastník řízení vyjádření doplnil přípisem doručeným Radě dne 31. května 2010, 
v němž odkázal na své původní vyjádření, a dále namítal:  
 

Základním informačním posláním a hlavním předmětem reportáže bylo poukázat na 
naprosto ojedinělý a neobvyklý postup úřadů, které o černých stavbách Patrika 
Oulického rozhodují v rámci uplatnění institutu tzv. atrakce ve správním řízení. Dle 
ČT tomu jednoznačně nasvědčuje stavba předmětného příspěvku, kde v úvodu 
moderátor uvádí: „Nový trend jak se vyhnout problémům ve stavebním řízení. Úřady 
využívají tzv. atrakce, tedy že některé kauzy nadřízený úřad odejme a přidělí je 
jinému. Dosud se tak dělo hlavně v trestněprávních věcech, atrahování pomohlo třeba 
J. Čunkovi…“. 

 
K argumentu Rady, že v reportáži byl Patrik Oulický nařčen ze střetu zájmů – z 
pohledu autora reportáže ČT odmítá. V reportáži bylo konstatováno, že podle 
některých argumentů může být podjatý Magistrát města Ústí nad Labem, který o 
kauze Patrika Oulického rozhoduje. V reportáži bylo konstatováno, že Patrik Oulický, 
potažmo jeho společnost Severočeská stavební, dostává zakázky od Magistrátu města 
Ústí n/L. a je členem orgánů města (komise pro rozvoj). O střetu zájmů hovořil 
respondent (v tomto případě exposlanec Oldřich Kužílek, usilující po podstatně dlouhé 
období o otevřenost veřejné správy, a v tomto směru nezpochybnitelná autorita).  
 

Rada nerozporuje, že v reportáži nebyl Patrik Oulický nařčen ze střetu zájmů, 
trvá však na tom, že uvedeným konstatováním je střet zájmů naznačován, aniž 
by byl dále konkretizován a argumentačně podložen. 

 
K dalšímu argumentu Rady, k nedostatečné adekvátní náhradě a k bezobsažnosti 
vyjádření magistrátu ČT namítá, že redaktorka není zodpovědná za obsah a hodnotu 
vyjádření jednotlivých respondentů, magistrát je v tomto případě institucí, jejíž 
přizvání do reportáže je důkazem snahy o získání maximálního záběru vyjádření, sílu 
obsahu ale redaktor nemůže a koneckonců ani nesmí nijak ovlivnit. 
 

Rada konstatuje, že shledává jako závadné nezařazení vyjádření pana 
Oulického, přičemž z politického hlediska by dostačovalo vyjádření adekvátní 
náhrady, za kterou nelze považovat vyjádření mluvčí magistrátu. Rada nijak 
nenaznačila, že by redaktor byl odpovědný za obsah vyjádření jednotlivých 
respondentů. Redaktor a potažmo provozovatel je však odpovědný za výběr 

500-4



respondentů, resp. za to, aby byli osloveni respondenti, jejichž výpověď bude 
v dané věci relevantní a zejména, že nebude opomenut významný respondent, 
jehož výpověď divákovi umožní získat maximálně ucelené a úplné informace ke 
zpracovávanému tématu.  

 
Další argument Rady se pak týkal toho, že v reportáži nebyl dán Patriku Oulickému 
prostor k vyjádření. S tím jednoznačně nelze souhlasit. Patrik Oulický byl opakovaně 
oslovován při každém natáčení týkajícím se jeho osoby, nejinak v případě reportáže o 
atrakcích, což je redaktorka schopna doložit odeslanými emaily. Patrik Oulický na 
téma svých černých staveb odmítal hovořit nejen s Českou televizí, ale i s ostatními 
médii.  
 

Divák nebyl nijak informován o existenci e-mailů, ve kterých se pan Oulický 
vyjadřuje k věci. 

 
Stejně tak ČT odmítá, že by adjektivum „vlivný“ bylo subjektivní a hodnotící, jde 
pouze o konstatování faktu. Ostatně na vliv Patrika Oulického poukazovali 
respondenti už v dřívějších reportážích a také vedení ODS. Význam tohoto slova je 
přeceňován jako mediální klišé, v případě p. Oulického nemá negativní hodnotící 
základ, nýbrž pravdivý, určitě blížící se podstatě spíš než třeba výraz "bezvýznamný" 
člen ODS. 
 

Rada trvá na svém názoru, že adjektivum „vlivný“ lze hodnotit jako subjektivní 
a hodnotící a protože není dále vysvětleno, proč je dotyčný vlivným členem, 
působí takováto „nálepka“ jako subjektivní hodnocení. Skutečnost, že takto 
hodnotili pana Oulického osoby v dřívějších reportážích a vedení ODS je zcela 
irelevantní v souvislosti s touto projednávanou reportáží. Nelze očekávat, že 
průměrný divák si pospojuje všechny odvysílané reportáže a vše, co kdo kdy o 
panu Oulickém řekl.  

 
K výtce politické vyváženosti ČT doplňuje, že vzhledem k tomu, že se nejednalo o 
reportáž politicky zabarvenou, kde by ve střetu stály politické strany, nebylo ani 
možné hledět na politickou vyváženost v tom smyslu, pokud se jedná o poskytnutí 
prostoru ve vyváženém politickém poměru, případ p. Oulického byl uváděn v kontextu 
popisovaného problému, jako příklad jednotlivce, bez ohledu na to, zda je, či není 
členem jakékoli politické strany.  
 

Rada konstatuje, že je-li uvedena reportáž týkající se jednotlivce a je-li tento 
jednotlivec označen jako člen konkrétní politické strany, tím spíše jako člen 
vlivný, není možno takové sdělení chápat apoliticky. Naopak celkové vyznění 
takového sdělení má jednoznačně politický podtext.  
 

 

Dokazování: 

 

Rada provedla důkaz zhlédnutím obrazově-zvukového záznamu předmětné reportáže na svém 
12. zasedání konaném ve dnech 8. a 9. června 2010 a dospěla k závěru, že tímto důkazním 
prostředkem bylo prokázáno, že se účastník řízení dopustil porušení § 31 odst. 3 zákona č. 

500-5



231/2001 Sb. Je zřejmé, že v příspěvku je k dokumentaci obecnějšího jevu použito 
ilustrativního příkladu, v němž je hlavní aktér subjektivně nálepkován příznakovým 
atributem „vlivný“ (vlivný člen ODS Patrik Oulický), aniž by takové označení bylo 
věcně ospravedlněno. Patrik Oulický nedostal prostor k vyjádření svého stanoviska a 
nebylo ani vysvětleno, proč (skutečnost, že redaktorka má k dispozici e-mailovou 
komunikaci se měl divák dozvědět v reportáži). Reportáž dále uvádí, že magistrát může 
být podjatý, protože Oulický od něj dostává zakázky a pracuje v komisi zastupitelstva, 
aniž by naznačovaný střet zájmů byl konkretizován. Navíc je aktér ilustrativního 
příkladu v reportáži označen nálepkou konkrétní politické strany, proto nezařazení jeho 
výpovědi má i aspekt nevyváženosti z politického hlediska. Rada tak shledává 
posuzovaný příspěvek v rozporu se zásadami objektivity a vyváženosti. 
 
 
 
První správní rozhodnutí ve věci: 
 
Rada na základě shromážděných podkladů a jejich vyhodnocení a na základě provedeného 
dokazování dospěla na svém 12. zasedání konaném dne 8. a 9. června 2010 k závěru, že 
provozovatel Česká televize výše uvedeným jednáním porušil povinnost uvedenou v § 31 
odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., tedy povinnost zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-
publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti, čímž se dopustil 
správního deliktu podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., za který lze uložit 
pokutu ve výši od 5.000,- Kč do 2.500.000,- Kč. Za spáchání tohoto správního deliktu uložila 
Rada pokutu ve výši 100.000,- Kč.  

 

Správní rozhodnutí o uložení sankce č.j. VOS/2217/2010 bylo účastníku řízení doručeno dne 
8. července. 2010. 

 
Soudní řízení: 
 
Na výše uvedené správní rozhodnutí reagoval účastník žalobou podanou v zákonné lhůtě u 
Městského soudu v Praze. 
 
 
Dne 17. ledna 2011 byl Radě doručen rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 15. prosince 
2010 č.j. 9 A 190/2010-40-45, kterým zrušil rozhodnutím Rady ze dne 7. července 2010 sp. 
zn. 2009/1128/vos/ČTV, č.j. vos/2217/2010, jímž Rada uložila České televizi sankci ve výši 
10.000,- Kč, neboť odvysíláním pořadu Události, resp. příspěvku Nový trend při problémech 
ve stavebním řízení, dne 28. srpna 2009 od 19:00 hod. na programu ČT 1, v němž nebyly 
dodrženy zásady objektivity a vyváženosti a to zejména tím, že nebyl dán prostor k vyjádření 
kritizované straně, se Česká televize dopustila porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 
který ukládá povinnost zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech 
bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu 
jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popř. jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v 
politickém a společenském životě. 
 
Důvody pro zrušení správního rozhodnutí: 

500-6



 
- neshoda výroku správního rozhodnutí s usnesením Rady zachyceným v zápise z 12. 

zasedání konaného ve dnech 8.- 9. června 2010. (nepřítomnost údajů o lhůtě splatnosti 
sankce a paušální částky nákladů správního řízení) 

- neurčitost výroku (slovo „zejména“ spolu s nesouladem se skutkovým stavem, kdy 
kritizovanou stranou není pan Oulický, nýbrž správní orgány, které v daném případě 
černé stavby rozhodovaly o užití atrakce.) 

- nevypořádání se dostatečně s námitkami účastníka (námitka směřující do identifikace 
kritizované strany – viz výše; soud uvádí, že „spor o to, zda je pan Oulický vlivným 
členem ODS a zda předmětná reportáž byla politicky vyvážená, považuje v dané věci 
za zcela irelevantní, neboť ve výroku napadeného rozhodnutí je žalobci vytýkáno 
pouze to, že v reportáži nebyl dán prostor k vyjádření kritizované straně.“) 

 
 
Druhé správní rozhodnutí ve věci: 
 
Rada se věcí opětovně zabývala na svém 2. zasedání konaném ve dnech 25. a 26. ledna 2011 
a po zvážení dosavadního průběhu správního řízení, setrvala na svém názoru ohledně 
charakteru předmětné reportáže. S námitkami účastníka se Rada vypořádala v rámci tohoto 
správního rozhodnutí (viz výše námitky účastníka). 
 
Rada dále uvádí svou správní úvahu: 
 
 
Zákonná úprava a judikatura:  
 
Dle § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. „je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve 
zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná 
politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin 
veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském 
životě.“ 
 
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 13. května 2010, č.j. 10 Ca 342/2009, na své str. 
12 první odstavec uvádí: „reportáže zařazované do zpravodajství jsou zpravidla zejména 
ohledně jejich časového rozsahu výrazně omezeny, což klade vysoké nároky na jejich 
zpracování ve vztahu k určitému konkrétnímu tématu. Je ale vždy zároveň na odpovědnosti 
tvůrců a zpracovatelů konkrétní reportáže, aby vždy i při takovém omezení časového prostoru 
v rozumné míře dostáli požadavku na objektivitu a vyváženost, jak to zákon požaduje.“ 
 
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ČR ve věci sp. zn. 7 As 43/2008: 
 „Pojmy „objektivní“ a „vyvážené“ jsou obecně známé, srozumitelné a často užívané i v 
běžném jazyce. Mají-li být informace objektivní a vyvážené, musí v maximální možné míře 
odpovídat skutečnosti a přinášet pohledy všech zúčastněných tak, aby si adresát těchto 
informací na jejich základě mohl vytvořit o dané problematice vlastní kvalifikovaný názor“.  
 
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ve věci sp. zn. 3 As 6/2010: 
„Dle odborné literatury lze pak zásadou objektivity rozumět znak zpravodajství, 
„které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit zprávu od komentáře“. 
Ústřední charakteristikou takového postupu je „zásadní ověřování pravdivosti výpovědí“. 

500-7



Zásada objektivity předpokládá referování bez emocí a používání neutrálních výrazů 
(Michael Kunczik: Základy masové komunikace, Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem 
objektivita tedy v sobě zahrnuje hned několik aspektů, z nichž za rozhodné považuje Nejvyšší 
správní soud správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá skutečnosti, transparentnost, tj. 
že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři do zprávy nevkládají 
svá vlastní hodnocení – blíže srov. Schulz/Reifová a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení; 
Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl.“ 
 
Rada má s odkazem na neexistenci sporů o podobě a času odvysílání reportáže postaveno na 
jisto, že předmětná reportáž byla odvysílána v podobě a čase uvedeném výše. 
 
Podle názoru Nejvyššího správního soudu vyjádřeného v jeho rozsudku ve věci č.j. 7 As 
38/2004 – 58 požadavek na respektování zásad objektivity a vyváženosti je stanoven výlučně 
ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým. Pro uložení pokuty podle § 
60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb. je tedy stěžejní, zda se jednalo o tento druh 
pořadu. Splnění této podmínky je v dané věci nesporné. Pořad Události, v jehož rámci byla 
předmětná reportáž odvysílána, je pořadem zpravodajským. 
 
Rada zastává názor, že je zřejmé, že v příspěvku je k dokumentaci obecnějšího jevu použito 
ilustrativního příkladu, v němž je hlavní aktér subjektivně nálepkován příznakovým atributem 
„vlivný“ (vlivný člen ODS Patrik Oulický), aniž by takové označení bylo věcně 
ospravedlněno. Patrik Oulický nedostal prostor k vyjádření svého stanoviska a nebylo ani 
vysvětleno, proč (skutečnost, že redaktorka má k dispozici e-mailovou komunikaci se měl 
divák dozvědět v reportáži). Reportáž dále uvádí, že magistrát může být podjatý, protože 
Oulický od něj dostává zakázky a pracuje v komisi zastupitelstva, aniž by naznačovaný střet 
zájmů byl konkretizován. Navíc je aktér ilustrativního příkladu v reportáži označen nálepkou 
konkrétní politické strany, proto nezařazení jeho výpovědi má i aspekt nevyváženosti z 
politického hlediska. 

 

Účastník řízení byl v minulosti na tentýž správní delikt v souladu s § 59 zákona č. 231/2001 
Sb. upozorněn, byl již také sankcionován, např. pokutou ve výši 200.000,- Kč pro porušení § 
31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. sp. zn. 2008/260/FOL/ČTV, č.j. fol/4793/08. Předmětné 
ustanovení zákona bylo účastníkem porušeno odvysíláním pořadu Události, resp.  reportáže o 
používání armádní letky ústavními činiteli dne 6. ledna 2008 od 19:15 hod. na programu ČT1, 
čímž se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských pořadech 
bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti nebo např. ve výši 100.000,- Kč pro porušení § 31 
odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. sp.zn. 2006/145/jfu/ČTV, č.j. jfu/3835/06. Předmětné 
ustanovení zákona bylo účastníkem porušeno odvysíláním pořadu Události komentáře, resp. 
reportáže týkající se ombudsmanovy zprávy o zásahu policie při Czech Teku 2005 dne 31. 
ledna 2006 od 22:30 hod. na programu ČT1, čímž se provozovatel dopustil porušení 
povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti. 
 
Jedná se tedy o opakované a typově shodné porušení stejného zákonného ustanovení tímto 
provozovatelem. Je tak zřejmé, že se provozovatel z předchozích upozornění na porušení 
předmětného zákonného ustanovení nikterak nepoučil a neučinil adekvátní opatření vedoucí 
k tomu, aby zákon v tomto ohledu byl v jeho vysílání dodržován a povinnost porušil 
opětovně. 

500-8



Rada dospěla k závěru, že jsou dány všechny zákonné podmínky pro uplatnění sankce 
v mezích zákona č. 231/2001 Sb. a rozhodla dle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb. 
o uložení pokuty ve výši 100.000,- Kč. 

Dle ustanovení § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb. uloží Rada provozovateli vysílání 
a provozovateli převzatého vysílání pokutu od 5.000,- Kč do 2.500.000,- Kč, pokud neplní 
povinnosti podle § 31 odst. 2 a 3.  

 

Rada považuje za počátek běhu prekluzivní lhůty dle § 61 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. den 
20. října 2009, tedy den, kdy bylo úředníkem Rady pojato kvalifikované podezření o možném 
spáchání jiného správního deliktu. Rada tedy konstatuje, že nedošlo k uplynutí prekluzivní 
lhůty dle výše zmíněného ustanovení zákona. 
 
Při rozhodování o výši pokuty se Rada řídila těmito skutečnostmi:  
 
Dle ust. § 60 odst. 1 písm. b) zák. č. 231/2001 Sb. může Rada udělit pokutu ve výši od 5 
000,-Kč do 2 500 000,-Kč provozovateli televizního vysílání, pokud nesplní povinnosti dle § 
31 odst. 2 a odst. 3 téhož zákona. 
 
Dle § 61 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. při ukládání pokuty za porušení povinnosti podle 
tohoto zákona Rada přihlíží k povaze vysílaného programu a k postavení provozovatele 
vysílání a provozovatele převzatého vysílání na mediálním trhu se zřetelem k jeho 
odpovědnosti vůči divácké veřejnosti v oblasti informací, výchovy, kultury a zábavy.  
 
Dle § 61 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. Rada stanoví výši pokuty podle závažnosti věci, míry 
zavinění a s přihlédnutím k rozsahu, typu a dosahu závadného vysílání a k výši případného 
finančního prospěchu.  
 
Rada byla omezena horní a dolní hranicí stanovenou zákonem a při stanovení výše pokuty 
byla vedena následujícími úvahami: 
 
Povaha vysílaného programu: 
- Program ČT1 je celoplošným televizním veřejnoprávním (plnoformátovým) programem. 

Zákon č. 231/2001 Sb., definuje plnoformátový program jako program obsahující pořady 
různého zaměření a témat, zejména pořady zpravodajské, filmové, dokumentární, 
hudební a vzdělávací, který není zaměřen pouze na určitou skupinu obyvatel se shodnými 
zájmy.  
  

Postavení provozovatele na mediálním trhu 
- Hlavním úkolem veřejné služby České televize je dle § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 

483/1991 Sb., vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro 
všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, 
kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo 
pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, 
náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné 
porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti. 

- Účastník řízení provozuje celoplošné vysílání programu ČT1. Vedle toho se jedná o 
provozovatele dalších třech programů, ČT24, ČT2 a ČT4 Sport. 

- Dle výsledků zveřejněných ATO –MEDIASEARCH na webových stránkách 
www.ato.cz, konkrétně http://www.ato.cz/vysledky/rocni-data/share/15 , jejímž řádný 

500-9



členem je účastník řízení, je program účastníka řízení (ČT1),  druhým nejúspěšnějším 
programem za rok 2009, což činí z účastníka druhého nejúspěšnějšího provozovatele 
televizního vysílání v ČR za daný rok (bráno dle celodenního sharu za rok 2009) 

 
Odpovědnost provozovatele vůči divácké veřejnosti:  
 
- Odpovědnost účastníka řízení vůči divácké veřejnosti na trhu televizního vysílání vychází 

z jeho povinností daných zákonem o vysílání. V případě účastníka řízení je jeho 
odpovědnost vůči divákům podpořena zákonem o České televizi, jež pozitivně formuluje 
povinnosti tohoto provozovatele. Odpovědnost účastníka řízení je vůči divácké veřejnosti 
oproti komerčním subjektům zvýšená s ohledem na způsob financování prostřednictvím 
tzv. koncesionářských poplatků. 

- Lze shrnout, že odpovědnost účastníka v daném případě je vyšší v poměru ke komerčním 
subjektům.  

 
Rozsah, typ a dosah závadného vysílání 
 
- Jelikož program České televize ČT 1, kde byla odvysílána předmětná reportáž v rámci 

pořadu Události, je druhým nejúspěšnějším programem za rok 2009 (viz výše), zastává 
Rada názor, že zásah obyvatelstva vzhledem k rozsahu a dosahu závadného vysílání byl 
značný. Kromě toho musí být zohledněno, že pořad Události je do vysílání zařazován 
v prime time (19:00 – 23:00), tedy v čase, kdy sledovanost televizního vysílání dosahuje 
celodenního maxima. 

 
Závažnost věci 
 
- Pořad Události je hlavním zpravodajským pořadem na programu ČT 1 v prime time čase 

s vysokou mírou sledovanosti 
- Účastník řízení byl již v souladu s § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. na porušení § 31 

odst. 3 téhož ustanovení zákona Radou upozorněn, a byl již také sankcionován (viz výše). 
Jelikož nedošlo k nápravě ve stanovené lhůtě a ani po ukládání sankcí, je Rada oprávněna 
konstatovat, že předešlá upozornění a sankce neměla zamýšlený preventivní a zabraňující 
efekt, a na základě této skutečnosti se rozhodla uložit opětovně sankci.  

- Závažnost věci tak nemůže být považována za nízkou vzhledem ke zde uvedeným 
kriteriím, zejména nesjednání nápravy a opětovnému porušování povinností 
provozovatele a faktu, že účastník řízení je provozovatelem na základě zvláštního zákona 
a má tedy vůči divákům vyšší odpovědnost nežli komerční provozovatelé. 

- Rada má za to, že pokuta udělená v této výši bude účastníka řízení vést k plnění právních 
povinností vyplývajících ze zákona č. 231/2001 Sb., a zároveň vystihuje dosažení 
zamýšleného zabraňujícího a preventivního účinku. 
 

 
Míra zavinění 
- Provozovatel televizního vysílání má právo vysílat programy svobodně a nezávisle. Do 

jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a jeho mezí. Vedle tohoto práva má 
provozovatel televizního vysílání povinnosti provozovat vysílání vlastním jménem, na 
vlastní účet a na vlastní odpovědnost a nést odpovědnost za obsah programů. 

- Rada konstatovala, že účastník řízení mohl ovlivnit obsah předmětné reportáže, jelikož je 
jejím tvůrcem, bylo na jeho rozhodnutí, resp. jeho vůli, zda reportáž v takovéto podobě do 
vysílání zařadí. 

500-10



- Rada dospěla v této otázce k závěru, že ke správnímu deliktu došlo vědomě. 
 
Finanční prospěch 
- Finanční prospěch v konkrétní výši nelze prokázat Radě dostupnými prostředky, a proto 

toto kritérium nemělo na výši sankce vliv.  
 
Rada tak na základě shromážděných podkladů dospěla k závěru, že provozovatel, Česká 
televize výše uvedeným jednáním porušil svou povinnost podle § 31 odst. 3) zákona č. 
231/2001 Sb., čímž se dopustil správního deliktu podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 
231/2001 Sb., a uložila pokutu 100 000,- Kč ve výši 4 % horní zákonné sazby. 
 
Náhrada nákladů řízení: 
 
Vzhledem k tomu, že správní řízení vyvolal účastník řízení porušením své právní povinnosti, 
uložila mu Rada v souladu s ustanovením § 79 odst. 5 správního řádu a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 
520/2005 Sb., povinnost uhradit paušální částku nákladů správního řízení ve výši 1.000,-Kč. 
 
 
Poučení: 
 
Proti tomuto rozhodnutí v souladu s ustanovením § 66 zákona č. 231/2001 Sb., lze podat 
žalobu k Městskému soudu v Praze ve lhůtě dvou měsíců od doručení písemného vyhotovení 
tohoto rozhodnutí. Podání žaloby má odkladný účinek. 
 

 

V Praze dne: 25.1.2011 JUDr. Kateřina Kalistová 
 předsedkyně Rady 
 pro rozhlasové a televizní vysílání 

500-11


		2011-02-25T15:44:06+0100
	Praha
	JUDr. Kateřina Kalistová
	Podpis dokumentu




