
ČESKÁ TELEVIZE / ČT1: 168 hodin  

Stížnost (č. j. RRTV/14688/2017-vra) byla zaevidována v rámci souhrnu podání 19/2017 (bod 

18)1. Toto, značně obsáhlé, podání si z časových důvodů vyžádalo vypracování samostatné 

analýzy, kterou předkládáme jako součást tohoto materiálu.  

Stěžovatel se Radu (a vedle ní také řadu zpravodajských médií a politických subjektů) rozhodl 

„seznámit s menším rozborem pořadu České televize 168 hodin“. Uvedl, že pořad sledoval 

v období od 30. 8. 2015 do 25. 6. 2017, přičemž se domnívá, že v řadě zhlédnutých reportáží 

(jmenoval celkem 28 příspěvků) docházelo k manipulacím ze strany redakce.  

168 hodin je politicko-publicistický pořad, který Česká televize vysílá na programu ČT1 vždy 

v neděli večer (po 21. hodině). Provozovatel na internetových stránkách pořadu uvádí tuto 

anotaci: „Události týdne očima reportérů redakce zpravodajství České televize. 168 hodin 

uplynulého týdne moderuje Nora Fridrichová.“2 

Stížnost se vztahuje k následujícím příspěvkům:  

Datum Název příspěvku Datum Název příspěvku 

06. 09. 2015 Europe Exit 03. 04. 2016 Chinatown 

22. 11. 2015 Ukradené výročí 17. 04. 2016 Pomáhat a chránit Číňany  

22. 11. 2015 From Pakistan to Paris 01. 05. 2016 Operace Číňan 

29. 11. 2015 Oleandr moci 01. 05. 2016 Halík proti všem 

29. 11. 2015 Muslimská pomoc  04. 09. 2016 Wir schaffen das 

06. 12. 2015 Slavičí Ortel 11. 09. 2016 Správnej tým 

06. 12. 2015 Svět podle Asada 13. 11. 2016 Lež přichází z Hradu 

17. 01. 2016 Barnevernet II 20. 11. 2016 Císař pán je vůl  

24. 01. 2016 „O zlých Norech“ 04. 12. 2016 Stavidla nenávisti 

31. 01. 2016 Kdo s koho 08. 01. 2017 Líheň lží 

31. 01. 2016 „Beseda“ 05. 02. 2016 Voda a víno 

14. 02. 2016 Tekutý hněv 28. 05. 2016 Milost pro vraha 

14. 02. 2016 Asadovi vězni 04. 06. 2017 Cena za statečnost 

28. 02. 2016 Norské mýty 18. 06. 2017 Nepozvaná  

ROZBOR JEDNOTLIVÝCH PŘÍSPĚVKŮ 

Europe Exit 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž hraje na city, uprchlíci jsou vyobrazováni jako chudáci. 

Zveřejněno manipulativní video. Reportáž uvedla jenom část videa (00:33 – 00:39) 

vyobrazující policisty jako agresory nad mužem, dítětem a ženou v kolejišti. Celé video 

dokazuje, že uprchlík si lehl do kolejiště sám a stáhl dítě se ženou.“  

Jako zdroj přikládá odkaz na článek ze serveru lidovky.cz.3 

Vyjádření AO: 

                                                 
1 RRTV/2017/969/nej 
2 http://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/  
3 https://www.lidovky.cz/do-kolejiste-je-neshodili-policiste-ale-otec-budte-objektivni-vyzyva-tiskova-rada-gje-

/zpravy-svet.aspx?c=A151124_151830_ln_zahranici_ELE  

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/
https://www.lidovky.cz/do-kolejiste-je-neshodili-policiste-ale-otec-budte-objektivni-vyzyva-tiskova-rada-gje-/zpravy-svet.aspx?c=A151124_151830_ln_zahranici_ELE
https://www.lidovky.cz/do-kolejiste-je-neshodili-policiste-ale-otec-budte-objektivni-vyzyva-tiskova-rada-gje-/zpravy-svet.aspx?c=A151124_151830_ln_zahranici_ELE


 

Pořad byl odvysílán dne 6. září 2015 od 21:25 hodin, příspěvek s názvem Europe Exit byl 

zařazen jako první v pořadí.  

Reportáž se soustředila na aktuální vývoj migrace na území České republiky a na reakce české 

veřejnosti. Moderátorka uvádí, že Česko zažívá „nejsilnější uprchlickou vlnu od druhé světové 

války“, přičemž police od začátku června zadržela už 2500 běženců. Dodává: „V některých 

Evropanech vyvolávají lidé prchající před válkou solidaritu, v jiných nenávist. Jak jsme na tom 

my, Češi?“. Následuje nekomentovaný sestřih záběrů migrujících, které ilustrují zejména 

„masovost“ a dramatičnost situace, tj. davy lidí na pochodu, tlačenice, křik, střety s policií. 

Mezi nimi se objevuje i scéna, o které hovoří stěžovatel, kdy se policisté snaží násilím 

vytáhnout zoufalou skupinou migrantů (muž, žena, dítě) z kolejiště.  

Poté se příspěvek věnuje „napjaté“ situaci v uprchlickém táboře v Bělé Jezové. Senátor Václav 

Láska (za Zelené) říká, že problémem je přeplněnost tábora, ale lidé zde netrpí hladem ani 

absencí hygienických potřeb. Následně se reportáž vrací k tragickým událostem okolo 

utonulého syrského chlapce Ajlana a kamionu s udušenými migranty. Redaktorka uvádí, že 

v reakci na toto dění se Británie i Německo rozhodly přijmout více lidí na své území. 

Konstatuje, že „v Česku je to jinak“, což je doloženo výrokem člena KDU-ČSL Daniela 

Kalendy, který  na Facebooku deklaroval, že „netruchlí“ a o migrujících se vyjádřil jako „lůze, 

špíně a živlu“. Místopředseda strany Marin Jurečka se od výroků svého spolustraníka 

distancoval a D. Kalenda byl ze strany vyloučen. V závěru reportáž shrnuje výsledky průzkumu 

agentury STEM/MARK, dle kterého je migrantům ochotná pomoci jen malá část Čechů. Podle 

sociologa Martina Vávry máme s cizinci pouze krátkodobou zkušenost a ředitel Organizace pro 

pomoc uprchlíkům, Martin Rozumek, se domnívá, že situace může zapříčinit vzestup 

politických sil, které se budou vůči migraci vymezovat.  

Reportáž se věnovala především humanitárním aspektům tzv. uprchlické krize a společenským 

náladám, i když pracovala i s motivem „masovosti“ „uprchlické vlny“. Migrující byli 

zobrazováni zejména jak osoby, které potřebují (a přijímají) pomoc. Reflexe humanitárního 

rozměru migrace má v médiích své místo. Zde se hodí připomenout, že si Rada pro období od 

24. 8. 2015 do 13. 9. 2015 zpracovala analýzu způsobu informování o migrační krizi na 

programech ČT1 a ČT24, která mimo jiné dospěla k závěru, že např. ve zpravodajství České 

televize rámovala většina příspěvků migranty jako masu, případně zátěž pro tranzitní a cílové 

země, příspěvky zdůrazňující pomoc migrujícím se objevovaly také, ale už v nižší míře.  

Video zmíněné v textu stížnosti bylo zařazeno v rychlém sestřihu ilustračních, zjevně 

agenturních, záběrů. Redakce zachycené dění nijak nekomentovala, ani neuváděla do dalšího 

kontextu. Záběry měly dokreslovat vyhrocenost aktuální „uprchlické vlny“. Použití těchto (v té 

době často medializovaných) fragmentů jako obrazového doprovodu reportáže tak nelze 

pokládat za známku neobjektivity, resp. manipulace.  

Ukradené výročí 

Stěžovatel uvádí: „Reportérka uvedla, že „studenti až na výjimky nemohou uctít památku 17. 

listopadu vůbec“, přitom mohli přijít v jinou hodinu, než byla demonstrace. I název reportáže 

je zavádějící.“  

Vyjádření AO: 



Pořad byl odvysílán dne 22. listopadu 2015 od 21:35 hodin, příspěvek s názvem Ukradené 

výročí byl zařazen jako první v pořadí.  

Reportáž se věnovala tématu oslav výročí Sametové revoluce, resp. okolnostem, které 

provázely průběh shromáždění na pražském Albertově, jež svolali příznivci prezidenta Miloše 

Zemana. Celý výrok redaktorky, o kterém stěžovatel hovoří, zní takto: „17. listopad 2015. 

Prezident stojí na pódiu s extrémistou. Další jsou v publiku. Rektoři musí škemrat, aby se vůbec 

mohli dostat k pamětní desce. A studenti u ní, až na výjimky, nemohou památku 17. listopadu 

uctít vůbec.“ Reportáž se soustředila na výše zmíněnou akci, kdy na Albertově vystoupil 

prezident Zeman spolu s Martinem Konvičkou (BPI). V průběhu shromáždění byli na místo, 

kde se mimo jiné nacházela i pamětní deska, vpuštěna byla pouze část veřejnosti (ti, kdo šli 

vyjádřit podporu vystupujícím politikům). Po dobu trvání akce se tak většina přítomných 

studentů nemohla zúčastnit pietního aktu.  

Reportáž se primárně zabývala otázkou, zda je legitimní, aby policie s pomocí zátarasů 

omezovala přístup určitých skupin osob na místo konání akce. Upozorňovala také na přítomnost 

členů krajně pravicových skupin. Vyznění příspěvku bylo kritické, nicméně redakce poskytla 

prostor k vyjádření také mluvčí policie (která uvedla, že organizátor má právo určit, koho na 

místo konání akce vpustí) či mluvčímu prezidenta Zemana, Jiřímu Ovčáčkovi. Redakce tak 

divákům v žádném případě nepodsouvala, že studenti nemohli pietní místo navštívit celý den, 

protože hovořila zásadně o době trvání akce, na které vystupoval prezident Zeman.  

 From Pakistan to Paris 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž se snaží oddělit muslimy od terorismu scestnými argumenty. Že 

celosvětově většinu obětí teroristů tvoří muslimové, nevyvrací skutečnost, že většinu teroristů 

tvoří muslimové. Nejčastější obětí mafie jsou také mafiáni, konkurenční. Prý jsou muslimové 

jako my, ale ti evropští muslimové mají větší sklony k fundamentalismu a extremismu, více 

schvalují teroristické činy, mají více negativní vztah k židům a homosexuálům nebo mají větší 

sklony ke kriminalitě oproti domorodým Evropanům a jinověrcům. Prý uprchlíci utíkají před 

teroristy, ale jsou mezi nimi i radikálové.“ 

Jako zdroj přikládá několik odkazů.4 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán dne 22. listopadu 2015 od 21:35 hodin, příspěvek s názvem From Pakistan 

to Paris byl zařazen jako třetí v pořadí.  

Redaktorka uvedla video, které natočila skupina mladých Pákistánců. Ti  v nahrávce vyjadřují 

lítost nad oběťmi teroristického útoku v Paříži. K tomu dodávají, že takové události se 

v Pákistánu dějí běžně. Teroristické útoky jsou nejčastěji páchány v muslimských zemích a 

jejich oběťmi jsou tak ponejvíce sami muslimové. Vzkazují, že muslimové jsou obvykle lidé 

jako všichni ostatní a nenesou kolektivní vinu za činy spáchané „vyšinutými jedinci“ ve jménu 

jejich náboženství.  

                                                 
4 http://www.evropskehodnoty.cz/vyzkum/postoje/, https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/435808-s-

uprchliky-prisly-do-nemecka-tisice-bojovniku-talibanu-varuji-urednici.html, 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_crime, 

https://ofpsychandsociety.wordpress.com/2015/10/01/race-religion-and-crime-in-the-uk/  

http://www.evropskehodnoty.cz/vyzkum/postoje/
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/435808-s-uprchliky-prisly-do-nemecka-tisice-bojovniku-talibanu-varuji-urednici.html
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/435808-s-uprchliky-prisly-do-nemecka-tisice-bojovniku-talibanu-varuji-urednici.html
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_crime
https://ofpsychandsociety.wordpress.com/2015/10/01/race-religion-and-crime-in-the-uk/


V případě příspěvku se nejednalo o reportáž, ale o prezentaci výše popsané nahrávky. Video je 

subjektivní výpovědí skupiny mladých lidí muslimského vyznání, kteří se distancují od 

teroristických útoků spáchaných v Paříži a přejí si, aby na ně společnost nenahlížela optikou 

kolektivní viny. Příspěvky tohoto typu bývají standardní a legitimní součástí publicistiky.   

Oleandr moci 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž jako reakce na mši v Lánech, kterou sloužil Dominik Duka za 

Zemana a vlast. Hosté Tomáš Halík a Ludmila Bohmová Dominiku Dukovi vyčítají podporu 

jen křesťanských uprchlíků, přitom v reportáži před sedmi dny 22. 11. „Pomoc bližnímu svému“ 

důvod vysvětlili, že křesťané jsou v islámském světě ohroženější skupinou“.  

Vyjádření AO:  

Pořad byl odvysílán dne 29. listopadu 2015 od 21:30 hodin, příspěvek s názvem Oleandr moci 

byl zařazen jako první v pořadí.  

Reportáž reflektovala mši za národ, s přímluvou za prezidenta Zemana, kterou sloužil kardinál 

Dominik Duka v Lánech. Zabývala se přitom otázkou napojení kardinála Duky nejen na 

prezidenta Zemana, ale i na další politické špičky (bývalého prezidenta Klause, pražskou 

primátorku Adrianu Krnáčovou apod.) a firmy (např. Škoda). Reagovala tak na otevřený dopis, 

který kardinálovi zaslali věřící několika církví, které mše pobouřila. Signatářům vadilo, že 

kardinál sloužil mši v Lánech několik dní poté, co prezident Zeman na Albertově vystupoval 

spolu s Martinem Konvičkou (BPI). Ohrazovali se také vůči tomu, že se kardinál dlouhodobě 

orientuje na mocné, nikoli, na chudé a bezmocné, po vzoru papeže Františka. V rámci reportáže 

dostali prostor k vyjádření jak signatáři otevřeného dopisu  a další kritici postupu kardinála 

Duky (např. katolický kněz a teolog Tomáš Halík nebo religionista Ivan Štampach), tak 

tajemník kardinála, Milan Badal. Jeho komentáře, které se vztahovaly ke všem podstatným 

aspektům vznesené kritiky, byly do reportáže zařazovány opakovaně.  

Postoj kardinála Duky k uprchlické problematice tvořil jen jedno z dílčích témat reportáže. 

Redaktorka téma uvádí s tím, že „signatářům se lánská mše nelíbí i kvůli tomu, jak se kardinál 

staví k migrační krizi. Na farách sice už v červenci nabídli pomoc i ubytování, ale jen 

křesťanským rodinám.“ Vzápětí dostává prostor Milan Badal, který kardinálovy kroky 

vysvětluje následovně: „Pochopitelně chceme pozvat do své země, do svých domovů někoho, 

kdo je nám blízký, na tom není žádná segregace“. Na to byla zařazena vyjádření Ludmily 

Böhmové (signatářka dopisu z ŘKC) a kněze Tomáše Halíka, podle kterých se jedná o 

segregaci uprchlíků a zásada pomáhat pouze křesťanům je hluboce nekřesťanská. Reportáž se 

nezaměřovala primárně na vztah kardinála Duky k otázkám migrace, nýbrž na jeho vztah 

k mocenským strukturám. Přesto i v tomto případě dostal tajemník kardinála, Milan Badal, 

možnost postoje Dominika Duky obhájit. A jak sám stěžovatel uvádí, další argumenty zazněly 

v jiných příspěvcích, které se tématu věnovaly blíže.  

Muslimská pomoc 

Stěžovatel uvádí: „Naprosto zcestné argumenty na podporu islamizace. Reportérka 

Pastorčáková uvedla nepravdivý údaj o počtu muslimů. Podle kvalifikovaného odhadu jich 

v Česku žilo v době reportáže 22 tisíc, nikoli 10 tisíc. Snaží se podsunout, že problém islamizace 

spočívá jen v terorismu a Islámském státu, ale neméně nebezpečné je chování obyčejných 

muslimů v Evropě, které přináší antisemitismus, vyšší sklony ke kriminalitě, vraždy ze cti, halal 

jatka, ghetta, propagace práva šaria, vyšší sklony k fundamentalismu než u jiných náboženství. 



Muslimové mohou pomoci proti terorismu, jak uvedla, ale ve skutečnosti nikdy více, než kolik 

hrozeb terorismu sami způsobí.“ 

Jako zdroj přikládá několik odkazů.5 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán dne 29. listopadu 2015 od 21:30 hodin, příspěvek s názvem Muslimská 

pomoc byl zařazen jako druhý v pořadí.  

Reportáž ve své první části informovala o trestním stíhání Martina Konvičky, který byl obviněn 

podle § 356 trestního zákoníku (podněcování k nenávisti vůči skupině osob). K obvinění došlo 

v souvislosti s výroky Martina Konvičky na sociálních sítích (zmiňoval namletí muslimů do 

masokostní moučky, koncentrační tábory pro muslimy apod.).  Moderátorka přitom uvedla, že 

se tyto výhrůžky vztahují i na muslimy, kteří žijí v České republice a s Islámským státem 

mohou mít větší problém než my. A dodává: „Navíc, s bojem proti teroru nám můžou zásadně 

pomoct.“ Příspěvek obsahuje také výrok obviněného Konvičky, který se rozhodl věc 

nekomentovat, dokud se neseznámí se spisem. V další části se pak příspěvek věnuje české 

muslimské komunitě, resp. přináší reakce několika u nás žijících muslimů, kteří deklarují, že 

odmítají terorismus a mrzí je, jaké postoje Martin Konvička prezentuje. Redaktorka přitom 

uvádí: „Panika mezi Čechy a strach mezi našimi muslimy. Odhadem jich v Česku žije kolem 10 

tisíc. Aktivně islám praktikují asi dva tisíce z nich.“ K záležitosti se pak vyjadřuje i Petr Pelz 

(bývalý ředitel Vojenského zpravodajství a bývalý velvyslanec v Afghánistánu), dle kterého 

může v otázce bezpečnosti česká muslimská komunita sehrát klíčovou roli např. tím, že zde 

budou mít tajné služby své informátory. Proto je potřeba mít tuto skupinu na své straně.  

Stěžovatel se domnívá, že redaktorka uvedla nepravdivý údaj o počtu muslimů žijících v ČR 

(10 tisíc), s tím, že tato skupina je ve skutečnosti početnější (22 tisíc), což dokládá odkazem na 

článek ze serveru Idnes.cz. Z rešerše dalších otevřených zdrojů je ovšem patrné, že odhad počtu 

osob muslimského vyznání, žijících na území ČR, je mnohem komplikovanější. Např. článek 

ze serveru Aktuálně.cz6, který referuje o výstupech odborné studie Muslimové v ČR, uvádí 

následující: „Nelze přesně vyčíslit, kolik muslimů v Česku žije. Při sčítání lidu v roce 2011 se 

k islámu přihlásilo 3358, šlo však o nepovinné údaje. Podle odhadů se celkový počet pohyboval 

někde mezi 10 000 a 15 000 lidí. Na jiném místě knihy se objevuje odhad 22 000 lidí.“ Nutno 

navíc dodat, že redaktorka číslo zmínila bez toho, aby jej využila k jakékoli další argumentaci. 

To, že se reportáž věnovala především otázkám terorismu, je zcela legitimní. Navíc ve svém 

závěru ani příliš nepřekročila bezpečnostní rámec, když na členy muslimské komunity nahlížela 

především jako na potenciální informátory tajných služeb. Tím de facto naznačila, že i mezi 

českými muslimy může operovat Islámský stát a hrozbu terorismu tedy nikterak 

nebagatelizovala. Reportáž neobsahovala žádné argumenty pro podporu „islamizace“ (tedy 

hromadné konverze obyvatel ČR k islámu či příchodu velkého množství nových příslušníků 

tohoto náboženství do země), pouze nekorespondovala s postoji, které patrně zastává autor 

stížnosti.  

                                                 
5http://zpravy.idnes.cz/uz-nyni-zije-v-cesku-22-tisic-muslimu-dbv-

/domaci.aspx?c=A151004_214621_domaci_fka, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_crime, 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1341657-vrazdy-ze-cti-jsou-v-nemecku-celkem-bezne, 

http://www.evropskehodnoty.cz/vyzkum/postoje/  
6https://zpravy.aktualne.cz/domaci/muslimska-komunita-v-cesku-je-pestrejsi-nez-si-lide-mysli-

vy/r~904a5d1abdee11e6a070002590604f2e/  

http://zpravy.idnes.cz/uz-nyni-zije-v-cesku-22-tisic-muslimu-dbv-/domaci.aspx?c=A151004_214621_domaci_fka
http://zpravy.idnes.cz/uz-nyni-zije-v-cesku-22-tisic-muslimu-dbv-/domaci.aspx?c=A151004_214621_domaci_fka
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_crime
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/1341657-vrazdy-ze-cti-jsou-v-nemecku-celkem-bezne
http://www.evropskehodnoty.cz/vyzkum/postoje/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/muslimska-komunita-v-cesku-je-pestrejsi-nez-si-lide-mysli-vy/r~904a5d1abdee11e6a070002590604f2e/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/muslimska-komunita-v-cesku-je-pestrejsi-nez-si-lide-mysli-vy/r~904a5d1abdee11e6a070002590604f2e/


Slavičí Ortel 

Stěžovatel uvádí, že moderátorka i respondenti, kteří v reportáži hovoří, „skupinu Ortel 

záměrně démonizují a očerňují. V textech nic takového není.“ Je toho názoru, že kapela ve 

svých skladbách pouze popisuje realitu: „Zpívá o homosexuálech v jedné, Gayparáda. Kritizuje 

exhibicionismus, jinak homosexuály toleruje.“, „O muslimech se přímo zmiňuje v jedné skladbě 

Mešita. Popisuje realitu, a co by se mohlo udát i v Česku.“, „O Romech je píseň Problém a 

zmínka v písni Plzeň“, „O multikulturalismu zpívá v písni Cizinec. Popisuje realitu.“ 

Své závěry dokládá úryvky z textů písní a odkazem na tvorbu kapely.7 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán dne 6. prosince 2015 od 21:30 hodin, příspěvek s názvem Slavičí Ortel byl 

zařazen jako první v pořadí.  

V úvodu reportáže o úspěchu skupiny Ortel, která se umístila v soutěži Český slavík jako druhá, 

moderátorka upozornila, že frontman skupiny má za sebou neonacistickou minulost a uvedla, 

že členové kapely v textech „podněcují k nenávisti a útočí na muslimy, homosexuály nebo třeba 

Romy, ale českou kulturní frontu nijak netrápí. Až na pár výjimek.“ Hovoří publicista, hudebník 

a skladatel František Kostlán, který je toho názoru, že frontman skupiny šíří strach a nenávist, 

čímž navazuje na své angažmá v neonacistické skupině Coflict 88. Redaktorka pak působení 

Tomáše Ortela na neonacistické scéně dále rozvádí. K tématu se vyjadřuje také politolog a 

expert na extremismus Miroslav Mareš. Skupinu Ortel redaktorka charakterizuje s tím, že se „k 

neonacismu přímo nehlásí, daleko k němu ale nemá“, protože „texty písní Ortelu oslavují 

národ, sílu, burcují k boji, proti muslimům, menšinám, Romům nebo homosexuálům.“ Dodává, 

že skupinu zmiňuje také zpráva Ministerstva vnitra o extremismu za rok 2012, a to jako kapelu 

oblíbenou pravicovými radikály. Reportáž problematizuje skutečnost, že se hudební skupina 

s takovým pozadím umístila v anketě Český slavík a přítomní umělci jejím členům při 

předávání cen tleskali. K tomu se vyjadřuje pořadatel Českého slavíka a ředitel agentury Musica 

Bohemica, Jaroslav Těšínský, který uvádí, že anketa pouze odráží popularitu umělců a nálady 

lidí ve společnosti. Věc komentuje řada umělců, ať už přítomnost Ortelu na soutěži hájí, nebo 

se proti ní naopak vymezují.  

Příspěvek je doprovázen záběry z koncertů skupiny a úryvky jednotlivých skladeb. Diváci si 

tak sami mohou udělat názor na vyznění textů písní. Konkrétní informace uvedené v reportáži, 

tj. dřívější angažmá frontmana kapely v otevřeně neonacistické skupině Conflict 88 či zmínka 

o skupině Ortel ve zprávě o extremismu, jsou věcně správné. Redakční komentáře jsou přitom 

podpořeny i názory experta. Publicistický formát umožňuje otevírat kontroverzní témata a 

zpochybňovat postupy institucí, o kterých referuje, v tomto případě soutěže Český slavík. 

Pořadatel ankety přitom dostal možnost se k věci vyjádřit, stejně jako umělci, kteří s oceněním 

skupiny Ortel nemají problém.  

Svět podle Asada 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž je reakcí na rozhovor ČT s Bašárem Asadem. Hosté jsou zaujati 

proti Asadovi. Reportáž zveřejňuje spekulace, nepodložené a neozdrojované informace 

očerňující režim Asada.“  

                                                 
7 http://www.ortel.cz/tvorba  

http://www.ortel.cz/tvorba


Jako zdroj přikládá článek z krajně pravicového serveru Pravý prostor.8 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán dne 6. prosince 2015 od 21:30 hodin, příspěvek s názvem Svět podle Asada 

byl zařazen jako třetí v pořadí.  

Reportáž reflektovala rozhovor, který České televizi poskytl syrský prezident Bášár Asad. 

Příspěvek byl rámován kriticky vůči zpovídanému politikovi a syrskému režimu. Součástí 

obrazového doprovodu byly četné záběry obětí bombardování, v průběhu reportáže se 

vyjadřovali odpůrci Asadova režimu (Rashid Khalil z Iniciativy pro svobodnou Sýrii) a členové 

lidskoprávních organizací. Např. Martin Balcar z Amnesty International uvedl, že disponují 

důkazy o tom, že režim bombarduje barelovými bombami. Ředitel organizace Člověk v tísni, 

Šimon Pánek, pak vyjádřil přesvědčení, že v Sýrii dochází k unášení, mučení a vraždění 

civilistů. K tématu se vyjádřili také experti, resp. odborníci na Blízký východ, Jan Fingerland a 

Břetislav Tureček. Komentáře výše uvedených respondentů byly zařazovány v reakci na 

výroky Bášára Asada. Reportáž obsahovala poměrně rozsáhlé pasáže z rozhovoru, který syrský 

prezident absolvoval.  

Obvinění, vznesená vůči Asadově vládě, zazněla z úst respondentů. Diváci si tak byli vědomi 

toho, že se jedná o jejich přesvědčení, nikoli o prezentovaná fakta. V případě právě 

probíhajících a nepřehledných válečných konfliktů se navíc žurnalistika vždy do určité míry 

pohybuje na úrovni spekulací, protože získat všechny relevantní informace není z povahy věci 

ani možné.  Diváci mohli zároveň posoudit argumentaci Bášára Asada, protože té byl v pořadu 

vyhrazen nemalý prostor.  

Barnevernet II 

Stěžovatel uvádí: „Lenka Pastorčáková manipulativně představila kauzu dalšího odebraného 

dítěte české maminky norskými úřady, viz blog Věry Kuncové. Lenka Pastorčáková řeší 

s poslankyní Jitkou Chalánkovou, že zamlčela, že dítě má kromě českého i norské občanství.“  

Jako zdroj přikládá odkaz na blogový příspěvek Věry Kuncové.9 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán dne 17. ledna 2016 od 21:15 hodin, příspěvek s názvem Barnevernet II byl 

zařazen jako první v pořadí. 

Reportáž pojednávala o případu dvouměsíční holčičky narozené v Norsku české matce a 

norskému otci. Děvčátko má závažné onemocnění, vyžadující transplantaci ledviny. Norská 

sociální služba Barnevernet jí rodičům údajně odebrala kvůli obavám lékařů, že si rodiče nepřejí 

léčbu dítěte. Příspěvek zdůrazňuje, že se jedná o složitou kauzu, protože Barnevernet z důvodu 

ochrany dítěte nepodává o případu informace. Je tedy velmi obtížné formulovat jakékoli závěry. 

Nicméně, matka holčičky dostává v průběhu reportáže dvakrát prostor k vyjádření, když uvádí, 

že dokumentaci případu konzultuje se svým právním zástupcem a deklaruje, že na případné 

zastavení léčby dítěte nemají jako rodiče žádný vliv. K věci hovoří také ministryně práce a 

sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) a ředitel Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu 

dětí Zdeněk Kapitán. Ten potvrzuje, že nejsou k dispozici veškeré dostupné informace a 

                                                 
8 http://pravyprostor.cz/ct-extremne-zuriva-nora/  
9 https://kuncova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=600280  

http://pravyprostor.cz/ct-extremne-zuriva-nora/
https://kuncova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=600280


dodává, že pro rozhodování jsou často důležité na první pohled nepodstatné detaily. Reportáž 

se zároveň zmiňuje o aktivitách poslankyně Jitky Chalánkové (TOP 09), která případ 

medializuje. Redaktorka uvádí. „O případu se česká veřejnost dozvěděla až toto úterý. 

Poslankyně za TOP 09 Jitka Chalánková předložila české veřejnosti jednoduchý příběh. 

Hrůzný norský systém, který bezdůvodně ukradl další české dítě.“ Poslankyni Chalánkovou 

redaktorka oslovuje na demonstraci před norskou ambasádou. Ptá se jí, proč hovoří pouze o 

českém občanství dítěte, když má holčička ve skutečnosti občanství dvojí – české i norské. Jitka 

Chalánková to ale popírá („ano to uvádíme také“) a snaží se rozhovor ukončit.  

Reportáž se nestaví za žádnou ze zainteresovaných stran. Netvrdí, zda bylo či nebylo oprávněné 

dítě z rodiny odebrat. Naopak několikrát zdůrazňuje, že se jedná o komplikovaný případ, o 

kterém veřejnost (a tedy ani média) nemá z povahy věci k dispozici všechny dostupné 

informace nutné pro vytvoření relevantního stanoviska. Popisovaná kauza je primárně 

soukromá, a navíc výrazně citlivá, protože se týká nezletilých dětí. V této souvislosti reportáž 

kriticky hodnotí vystupování poslankyně Chalánkové, která dle redaktorky věc zjednodušuje a 

politizuje. Mimo jiné tím, že o dítěti hovoří jako o českém (ačkoli má děvčátko také norského 

otce a norské občanství). S touto dílčí otázkou je poslankyně redakcí konfrontována, přičemž 

dostává prostor k tomu, aby svůj postup vysvětlila. Příspěvek nijak nevybočuje z běžného 

publicistického rámce.  

 „O zlých Norech“ 

Stěžovatel uvádí: „V úvodu Nora Fridrichová obviňuje poslankyni Jitku Chalánkovou, že 

„vykresluje jednostranný obrázek o zlém Norsku“. Jako důkaz uvedla jenom zamlčení, že dítě 

má i norské občanství, přitom to už bylo řečeno v předešlém díle Barnevernet II. Podle 

Fridrichové má „kampaň nacionalistický tón“ i Pastorčáková mluví o nacionalistické struně – 

obě zneužívají toho, že nacionalismus má ve společnosti silně negativní konotaci. Reportérka 

se snažila znevěrohodnit paní Chalánkovou nikoliv věcnými argumenty, ale jen dávala prostor 

jejím spolustraníkům, kteří se od její iniciativy distancovali. Lenka Pastorčáková nakousla 

možný motiv své zaujatosti. „Nadšení nesklidila poslankyně v TOP 09 ani za to, že v úterý se 

svými norskými kauzami dorazila na Hrad k prezidentu Miloši Zemanovi.“ Realita: Po pár  

dnech vyhrála česká matka postiženého dítěte soud, že holčička se může vrátit do rodiny. Šárka 

S. byla v kontaktu s Jitkou Chalánkovou a cenila si její pomoci. V pěstounské péči byla holčička 

zanedbávána …“ 

Jako zdroj přikládá článek ze serveru Echo24.cz.10 

Vyjádření AO:  

Pořad byl odvysílán dne 24. ledna 2016 od 21:15 hodin, příspěvek s názvem „O zlých Norech“ 

byl zařazen jako druhý v pořadí.  

Příspěvek navazuje na reportáž Barnevernet II (viz výše). V úvodu moderátorka opakuje, že o 

případu odebrané holčičky toho moc nevíme, a dále, že poslankyně Jitka Chalánková (TOP 09) 

„díky němu veřejnosti znovu vykresluje jednostranný obrázek o zlém Norsku, které bezdůvodně 

krade české děti. V aktuálním případu zamlčela třeba to, odebrané, těžce nemocné miminko má 

i norské občanství.“ Dodává, že „nacionalistický tón“, se kterým se poslankyně v kauze 

angažuje, odmítá TOP 09, tedy strana, v níž Chalánková zastává post místopředsedkyně. Do 

reportáže jsou opět zařazeny záběry z demonstrace, kde redaktorka poslankyni zpovídala 

                                                 
10 https://echo24.cz/a/iqinR/vylozene-lhali-rika-o-barnevernu-matka-nemocne-divky  

https://echo24.cz/a/iqinR/vylozene-lhali-rika-o-barnevernu-matka-nemocne-divky


ohledně občanství odebraného dítěte. Poté jsou představeny reakce spolustraníků Jitky 

Chalánkové, kteří se od aktivit místopředsedkyně distancují. Zazní vyjádření Dominika Feriho, 

Markéty Adamové, Marka Ženíška, Františka Laudáta, Heleny Langšádlové, Miroslava 

Kalouska a Leoše Hegera Prostor přitom dostává i sama poslankyně Chalánková, která 

deklaruje, že se podobným akcím bude věnovat i nadále („tam kde poznám, že se porušují lidská 

práva rodičů a dětí“).  

Reportáž nemapovala samotný případ odebraného dítěte, ale to, jak se s ním zachází v českém 

veřejném prostoru. Obdobně, jako v příspěvku Barnevernet II, redakce deklarovala, že není 

kompetentní zaujmout stanovisko. Výsledek soudního řízení, o kterém hovoří stěžovatel, ani 

nebylo možné předvídat. Angažmá Jitky Chalánkové je v reportáži vykresleno jako 

problematické, protože politička z případu vyvozuje dalekosáhlé nepodložené závěry 

(vystupování na demonstracích, kde zaznívá, že Norsko krade české děti apod.). Je také zcela 

legitimní, aby se k věci mohli vyjádřit straničtí kolegové poslankyně. V opačném případě by 

mohla reflexe „kauzy“  v pořadu negativně dopadat na celou stranu (a tím jí defavorizovat 

v politickém boji).  

Kdo s koho 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž skandalizuje obecný Zemanův výrok o kalašnikovu a směruje ho 

na premiéra. Reportáž dává prostor spekulacím, že se mstí premiéru Sobotkovi kvůli dávným 

křivdám nebo že „má touhu vyřídit si účty“. Tereza Strnadová účelovými otázkami o sváru 

Zemana se Sobotkou z roku 2003 nutí hosty ke kritice Zemana.“  

Vyjádření AO:  

Pořad byl odvysílán 31. ledna 2016 od 21:30 hodin, příspěvek s názvem Kdo s koho byl zařazen 

jako první v pořadí.  

Reportáž o napjatých vztazích mezi prezidentem Milošem Zemanem a premiérem Bohuslavem 

Sobotkou (ČSSD), představila oba politiky jako dlouhodobé rivaly. Moderátorka se v úvodu 

příspěvku ptá: „Kdo z nich tahá za kratší konec provazu?“ Reportáž odstartovala záznamem 

Zemanova výroku o „kalašnikovu“, ve kterém prezident naznačil, jakým způsoby je možné 

„odstranit“ politika, resp. premiéra: „Chcete-li se zbavit jakéhokoli politika, prezidenta 

nevyjímaje, je k tomu jediná demokratická cesta. A to jsou svobodné volby, které v daném 

případě budou za rok. Vypadáte mladě, takže roku 2017 se zcela určitě dožijete. A pak existuje 

nedemokratická cesta, a to se jmenuje kalašnikov.“ Následovala reakce premiéra Sobotky a 

vyjádření dalších, převážně sociálnědemokratických, politiků – Jaroslava Foldyny (ČSSD), 

Jiřího Dienstbiera (ČSSD), Jiřího Balvína (bývalý ministr kultury jmenovaný M. Zemanem), 

Jana Chvojky (ČSSD) a Lukáše Jelínka, politologa blízkého ČSSD. Výše uvedení měli na 

„incident“, resp. spor mezi premiérem a prezidentem různé názory (např. J. Dienstbier míní, že 

M. Zeman rozděluje společnost, zatímco J. Foldyna se domnívá, že šlo z jeho strany o běžný 

bonmot). Redaktorka poté spor zasadila do širšího kontextu, když uvedla, že jej lze datovat do 

doby před 13 lety, kdy Sobotka nehlasoval pro Zemana v prezidentské volbě („Jde o motiv 

staré křivdy a následné msty“). Tuto teorii potvrzuje politolog Miloš Brunclík. Na to, zda se 

může  prezident cítit ukřivděný, pak odpovídají J. Foldyna s J. Dienstbierem. Reportáž je 

zakončena tezí, že prezident i premiér mají své specifické publikum, které jim poskytuje stabilní 

podporu.  

Reportáž výroky prezidenta neskandalizovala. Připomenutí jeho bonmotu sloužilo k ilustraci 

sporů mezi ním a premiérem Sobotkou. Spekulace o možných kořenech sporu se opíraly o 



úsudek odborníka (politologa). V reportáži hovořilo množství dalších politických představitelů, 

kteří k věci zaujímali různé postoje. Vyznění příspěvku akcentovalo spíše samotný spor („dva 

kohouti na jednom politickém kolbišti“) než kritiku prezidenta Zemana.  

 „Beseda“ 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž skandalizuje, že studenti měli předem připravené otázky pro 

prezidenta Zemana, přitom pro obyčejné studenty není jednoduché mluvit spatra před 

kamerami. I ČT používá čtecí zařízení. Následná vlna kritiky vedla k psychickému zhroucení 

učitelky, která se studenty otázky připravovala.“ 

Jako zdroj přikládá článek ze serveru Echo24.cz.11  

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 31. ledna 2016 od 21:30 hodin, příspěvek s názvem „Beseda byl zařazen 

jako pátý (poslední) v pořadí. 

Moderátorka uvádí, že se prezident Miloš Zeman v rámci návštěvy Jihomoravského kraje 

zúčastnil besedy se studenty Střední vinařské školy ve Valticích a dodává „Škola neponechala 

nic náhodě a studenti četli z papíru předem připravené otázky“. Následují nekomentované 

záběry ze samotné akce, na kterých vyučující instruuje studenty, a ti posléze čtou několik 

dotazů, které mají napsané na lístcích papíru.  

Nešlo o reportáž, ale o krátkou glosu, která reagovala na v té době široce medializovanou 

událost. O „skandalizaci“ se tak nedá hovořit. Na besedách se známými osobnosti se obvykle 

pokládají bezprostřední dotazy (nebo alespoň dotazy, které jako bezprostřední působí). 

K neobvyklému formátu debaty se vyjadřovala mnohá zpravodajská média a také někteří 

vrcholní politici. Kontext používání čtecích zařízení je naprosto odlišný.  

Tekutý hněv 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž vyobrazuje všechny odpůrce islámu a uprchlíků na základě 

několika excesů – výhrůžky, poplašná střelba, zapálení komunitní Kliniky, pobodaný Syřan, 

několik nenávistných dopisů české pobočky UNICEF – které ani zdaleka nejsou tak závažné 

jako ty proti kterým odpůrci islámu brojí – terorismus, vyhrožování smrtí odpůrcům islámu a 

jinověrcům, znásilnění, vraždy“ a zmiňuje konkrétní výroky redaktorky, proti kterým se 

vymezuje (např. slovní obrat „fašizace společnosti“).  

Jako zdroj přikládá několik článků ilustrujících údajné nebezpečí ze strany muslimů.12 

Vyjádření AO: 

                                                 
11 https://echo24.cz/a/wYnPE/se-studenty-chystala-dotazy-pro-zemana-po-kritice-se-zhroutila  
12 https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/435808-s-uprchliky-prisly-do-nemecka-tisice-bojovniku-talibanu-

varuji-urednici.html, https://ofpsychandsociety.wordpress.com/2015/10/01/race-religion-and-crime-in-the-uk/, 

https://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/v-parizi-vrazdili-uprchlici-jednoho-registrovali-v-

nemecku_363461.html, http://kolsky.blog.respekt.cz/antisemitske-utoky-ve-francii-za-posledni-dva-roky/, 

http://domaci.ihned.cz/c1-65287200-pobodany-syran-si-napadeni-vymyslel-nebo-nekoho-kryje-tvrdi-policie-

utocniky-nenasla  

https://echo24.cz/a/wYnPE/se-studenty-chystala-dotazy-pro-zemana-po-kritice-se-zhroutila
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/435808-s-uprchliky-prisly-do-nemecka-tisice-bojovniku-talibanu-varuji-urednici.html
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/435808-s-uprchliky-prisly-do-nemecka-tisice-bojovniku-talibanu-varuji-urednici.html
https://ofpsychandsociety.wordpress.com/2015/10/01/race-religion-and-crime-in-the-uk/
https://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/v-parizi-vrazdili-uprchlici-jednoho-registrovali-v-nemecku_363461.html
https://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/v-parizi-vrazdili-uprchlici-jednoho-registrovali-v-nemecku_363461.html
http://kolsky.blog.respekt.cz/antisemitske-utoky-ve-francii-za-posledni-dva-roky/
http://domaci.ihned.cz/c1-65287200-pobodany-syran-si-napadeni-vymyslel-nebo-nekoho-kryje-tvrdi-policie-utocniky-nenasla
http://domaci.ihned.cz/c1-65287200-pobodany-syran-si-napadeni-vymyslel-nebo-nekoho-kryje-tvrdi-policie-utocniky-nenasla


Pořad byl odvysílán 14. února 2016 od 21:15 hodin, příspěvek s názvem Tekutý hněv byl 

zařazen jako první v pořadí.  

Reportáž mapovala společenské tendence, které souvisejí s nárůstem krajně pravicových, 

protiimigračně zaměřených, aktivit. Moderátorka se ptá: „Opravdu české společnosti hrozí 

fašizace, jak varují někteří?“ Reportáž doprovází záběry z demonstrací, hovoří Petr Krupka, 

odborník na extremismus, který tvrdí, že nepotřebujeme příměry z 30. let. Vyjadřuje se také 

ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), s tím, že ve společnosti lze zaznamenat nárůst 

agresivity. Politolog Daniel Kroupa se domnívá, že proběhlá demonstrace Národní demokracie, 

která proběhla 6. února, měla „fašistoidní charakter“. Redaktorka shrnuje incidenty z poslední 

doby (výhrůžky, zapálení sociálního centra Klinika atd.). Náměstek ministra vnitra pro vnitřní 

bezpečnost, Jiří Nováček, má za to, že se lidé častěji nechávají ovlivnit populisty a zmiňuje 

rizika sociálních sítí. Pavla Gomba, ředitelka organizace UNICEF ČR, hovoří o výhrůžkách, 

které jí byly adresovány. Dle sociologa Martina Buchtíka se extrémistické názory stávají 

normou. O tom, zda se může situace vyhrocovat, mluví také ministr pro lidská práva Jiří 

Dienstbier (ČSSD).  

Příspěvek reflektoval změny nálad ve společnosti, resp. pronikání krajně pravicové rétoriky do 

mainstreamu. Všímal si také zvýšené aktivity pravicově extrémistických skupin, kterou bylo 

možné v té době zaznamenat (nárůst demonstrací a dalších incidentů s protiimigračním 

nábojem). Reportáž se přitom opírala o vyjádření několika relevantních odborníků (odborník 

na extremismus, politolog, sociolog) a situaci nijak nedramatizovala (bylo uvedeno, že 

„fašizace“ bezprostředně nehrozí, i když tu určitý eskalující trend existuje). Je zcela běžné, že 

publicistika otevírá otázky ohledně (problematických) společenských trendů.  

Asadovi vězni 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž je reakcí na zprávu OSN, která zmiňuje nelidské zacházení s vězni 

jak na straně vládních sil, tak povstalců. Název reportáže i obsah se věnuje jen vězňům Asada. 

O vězních povstalců je jen okrajová zmínka.“ 

Jako zdroj přikládá odkazy na články serveru Novinky.cz a CNN.13 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 14. února 2016 od 21:15 hodin, příspěvek s názvem Asadovi vězni byl 

zařazen jako třetí v pořadí.  

Příspěvek se odvolává na zprávu zvláštní vyšetřovací komise OSN, dle které v syrských 

věznicích a zajateckých táborech dochází k mučení a umírají zde tisíce lidí. Přináší rozhovor se 

syrským uprchlíkem, který takovým zařízením prošel. Mazen al-Humada líčí týrání, které 

v průběhu svého věznění zažil a okolnosti, které k jeho uvěznění během tzv. arabského jara 

vedly. V reportáži hovoří také vedoucí zastoupení OSN v Praze, Michal Broža, předseda Syrské 

svobodné komunity, Hassan Charfo, či Martin Balcar z Amnesty International. Redaktor 

v průběhu příspěvku dodává, že „Zajatce ale nemučí jen režim syrského prezidenta. OSN má 

informace i o brutalitě páchané povstalci.“ Toto tvrzení následně potvrzuje i Michal Broža.  

                                                 
13https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/293567-valecne-zlociny-v-syrii-pachaji-obe-

strany-inspektori-osn-navrhuji-soud.html, http://edition.cnn.com/2016/02/08/middleeast/syria-war-crimes-u-n-

report/index.html  

https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/293567-valecne-zlociny-v-syrii-pachaji-obe-strany-inspektori-osn-navrhuji-soud.html
https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/293567-valecne-zlociny-v-syrii-pachaji-obe-strany-inspektori-osn-navrhuji-soud.html
http://edition.cnn.com/2016/02/08/middleeast/syria-war-crimes-u-n-report/index.html
http://edition.cnn.com/2016/02/08/middleeast/syria-war-crimes-u-n-report/index.html


Reportáž je postavena zejména na osobní výpovědi vězněného muže. Detailněji se proto věnuje 

situaci ve věznicích provozovaných režimem Bášára Asada. Opírá se přitom o výsledky šetření 

zvláštní vyšetřovací komise OSN. Zároveň v souladu s touto zprávou uvádí, že k obdobným 

brutalitám dochází i na území ovládaném povstalci. Provozovatel má plné právo zvolit, na jaké 

aspekty problematiky se v rámci publicistického pořadu podrobněji zaměří.  

Norské mýty 

Stěžovatel uvádí: „Soud dal zapravdu české mamince postižené dcery, ale tato informace je 

v reportáži zamlčena. Reportáž vykresluje Barnevernet jen pozitivně. Hosté jsou z jednoho 

názorového proudu. Reportáž informuje o stížnosti 55 českých a slovenských krajanů na 

europoslance Tomáše Zdechovského za údajnou manipulaci. Žádná pozdější reportáž 

neuvedla, že existuje stížnost 170 norských expertů v oblasti ochrany dětí, kteří označili 

Barnevernet za „disfunkční organizaci“ a že se Barnevernet více zaměřuje na děti cizinců.“  

Jako zdroj přikládá článek ze serveru Ihned.cz.14 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 28. února 2016 od 21:10 hodin, příspěvek s názvem Norské mýty byl 

zařazen jako první v pořadí.  

Reportáž se opět týkala tématu protestů proti norské sociální službě Barnevernet. Tentokrát se 

zaměřila na výhrady, které vůči českým odpůrcům Barnevernetu formulovali Češi žijící 

v Norsku. Např. Blanka Ostrem a Irena Brenne uvedly, že mají s tímto úřadem pozitivní 

zkušenosti. Autoři stížnosti uvádějí, že jim nevadí oprávněná kritika, ale šíření mýtů a 

desinformací. Reportáž zde vyjmenovává a vyvrací několik konkrétních mýtů o Barnevernetu, 

a to: 1) s dítětem nesmíte ulehnout do stejné postele, 2) sladkosti smíte dát dítěti pouze v sobotu, 

3) v přítomnosti dítěte nesmíte pít alkohol, 4) jednou dítě uhodíte a přijdete o něj, 5) dítě vám 

v Norsku můžou odebrat, i když jste tam jen na dovolené. S šířením manipulativních tvrzení 

byl konkrétně spojován europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) a také organizátorka 

pochodů proti Barnevernetu, Jordana Jirásková. Redaktorka ovšem následně uvádí, že 

Barnevernet čelí kritice i v Norsku, a to „ze dvou opačných úhlů“, protože „podle jedněch 

zasahuje příliš často, druhý tábor naopak říká, že nedělá dost a situaci v problematických 

rodinách řeší příliš pozdě“. Poté dostává prostor norský psycholog, který sepsal petici proti 

neprofesionalitě některých poboček Barnevernetu. Udává příklad, kdyby byly matce 

neoprávněně odebrány děti kvůli její údajné osobnostní poruše.  

Není tedy pravdou, jak tvrdí stěžovatel, že by reportáž vykreslovala Barnevernet pouze 

pozitivně. Reflektuje i kritiku, které norská sociální služba čelí (přičemž zmiňuje i konkrétní 

příklad prezentovaný norským psychologem). To, co problematizuje, jsou „mýty“, tj. 

zkreslující informace, které někteří o Barnevernetu šíří (několik z nich vyjmenovává a vyvrací). 

Apeluje tedy na věcný přístup k dané problematice, což je zcela korektní.  

Chinatown 

Stěžovatel uvádí: „Reportáž vytváří atmosféru něčeho závažného studováním záznamů a 

rozborem videa se svými hosty a vykresluje Číňany jako agresory, přitom neukázali jediný 

incident vymykající se běžné reakci na provokaci. Tibetské vlajky nebyly brány jako provokace. 

                                                 
14https://zahranicni.ihned.cz/evropa-slovensko/c1-65625180-strasbursky-soud-resil-behem-poslednich-15-

mesicu-osm-stiznosti-na-norskou-socialni-sluzbu-barnevern  

https://zahranicni.ihned.cz/evropa-slovensko/c1-65625180-strasbursky-soud-resil-behem-poslednich-15-mesicu-osm-stiznosti-na-norskou-socialni-sluzbu-barnevern
https://zahranicni.ihned.cz/evropa-slovensko/c1-65625180-strasbursky-soud-resil-behem-poslednich-15-mesicu-osm-stiznosti-na-norskou-socialni-sluzbu-barnevern


Paradox: Lenka Pastorčáková si stěžuje na neobjektivitu médií spoluvlastněnými Číňany – 

Týden.cz.“ 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 3. dubna 2016 od 21:40 hodin, příspěvek s názvem Chinatown byl zařazen 

jako první v pořadí. 

Příspěvek zpracovával téma návštěvy čínského prezidenta v České republice, resp. potyček 

mezi jeho příznivci a odpůrci. Richard Samko (Reportéři ČT) a Ondřej Klimeš (Orientální ústav 

Akademie věd ČR) komentují videa, která zaznamenala agresivní chování ze strany ze strany 

čínských sympatizantů pozvaného státníka (ti kupříkladu napadali protestující s tibetskými 

vlajkami).  Na videu je např. patrné, jak muž čínského původu uhodí jinou osobu, což Richard 

Samko označuje za „asi ničím nevyprovokované“ jednání. Podle respondentů navíc toto 

chování působilo koordinovaně. Reportérka poté otevírá i otázku mediálního pokrytí událostí, 

kdy uvádí, že vydavatelství EMPRESA MEDIA, spoluvlastněné čínskou skupinou CEFC, na 

rozdíl od jiných zpravodajských serverů ignorovalo zpravodajství o protestech. K tomu se 

vyjadřuje Daniel Köppl, ředitel EMPRESA MEDIA a serveru Týden.cz, který tvrdí, že událost 

nevnímal jako významnou a žádné instrukce od čínského spolumajitele neobdržel.  

Reportáž zjevně, na rozdíl od stěžovatele, vychází z premisy, že samotná přítomnost tibetských 

vlajek nemůže legitimizovat fyzické napadání názorových oponentů. Označuje proto jednání 

čínských aktivistů za „nevyprovokované“. Pokud jde o pochybnosti ohledně objektivity 

vydavatelství EMPRESA MEDIA, publicistika může takové otázky vznášet. Nutno zdůraznit, 

že ředitel vydavatelství dostal prostor, aby se k uvedeným spekulacím vyjádřil.  

Pomáhat a chránit Číňany  

Stěžovatel uvádí: „Reportáž dává prostor spekulacím: Martin Fendrych uvedl, že prezident 

chce, aby „policie hrála pro něj“. Daniel Kroupa uvedl, že pravděpodobně byla „objednávka 

Pražského hradu“ u policie, aby čínský prezident neviděl tibetské vlajky a lidi protestující.“  

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 17. dubna 2016 od 21:05 hodin, příspěvek s názvem Pomáhat a chránit 

Číňany byl zařazen jako první v pořadí.  

Reportáž se vrací k průběhu protestů proti návštěvě čínského prezidenta v Praze. Zaměřuje se 

na roli policie, která čelila kritice kvůli zásahům vůči protestujícím. Moderátorka uvedla, že 

záležitost bude prošetřovat státní zastupitelství a ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) bude 

tyto „sporné kroky“ vysvětlovat na mimořádné schůzi v Poslanecké sněmovně. Dodala, že se 

přitom policii dostalo chvály od prezidenta Zemana. Samotná reportáž začíná úryvkem 

z projevu, ve kterém prezident vyzdvihuje intervenci policie na protestech. K tomu se následně 

vyjadřuje komentátor a bývalý náměstek ministra vnitra, Martin Fendrych, který tvrdí, že 

prezident „si chce přetáhnout polici na svou stranu, chce, aby hrála pro něj.“ Na něj navazuje 

vyjádření politologa Daniela Kroupy, dle kterého se policie na jedné straně chovala 

profesionálně, na straně druhé se ovšem „snažila vyhovět pravděpodobně objednávce 

Pražského hradu, aby čínský prezident neviděl nikde tibetské vlajky a lidi protestující proti 

porušování lidských práv v Číně“. Sociolog a právník Jiří Přibáň je toho názoru, že policie 

nezajistila ochranu práv občanů. Věc komentuje i první náměstek policejního prezidenta, 

Martin Vondráček, který odmítá, že by policie jednala na politickou objednávku. Poté se 



reportáž věnuje konkrétním incidentům, jako bylo odstraňování tibetských vlajek z oken, 

intervence policistů v civilu na FAMU či napadení studenta a kameramana Ondřeje Mazury.  

Prostor pro vyjádření subjektivních postojů jednotlivých respondentů je nedílnou součástí 

publicistických reportáží. V tomto případě Martin Fendrych a Daniel Kroupa formulovali 

názor, že policisté při  zásazích mohli jednat na „objednávku“ prezidenta Zemana, protože ten 

policii za její postup veřejně pochválil. Kroky policie bylo přitom možné označit za sporné, 

protože se staly předmětem vyšetřování ze strany státního zastupitelství. Na druhou stranu 

v reportáži zaznělo i stanovisko prvního náměstka policejního prezidenta, Martina Vondráčka, 

který jakoukoli politickou objednávku popřel. Diváci si tak na základě reportáže mohli na věc 

vytvořit svůj vlastní nezávislý názor.  

Operace Číňan 

Stěžovatel uvádí: „Už ve třetí reportáži se zmiňuje o čínském občanovi, který se účastnil 

vítacích akcí čínského prezidenta a který polici oznámil, že je z čínské ambasády. Na základě 

toho Lenka Pastorčáková dává prostor absurdním spekulacím, aniž by uvedla, proč by tam 

dotyčný nesměl jít. Daniel Herman přirovnal situaci k době před rokem 1989. Podle Vladimíra 

Votápka jde o „příklad čínské totalitní propagandy v přímém přenosu“. Daniel Korte 

vydedukoval, že prý jde o pracovníka čínské rozvědky. Podle Miroslavy Němcové došlo 

k vměšování do vnitřních záležitostí ČR.“ 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 1. května 2016 od 21:35 hodin, příspěvek s názvem Operace Číňan byl 

zařazen jako první v pořadí.  

Další z reportáží o dění okolo návštěvy čínského prezidenta, která se tentokrát soustředila na 

muže čínské národnosti, který se účastnil shromáždění na podporu hlavy ČLR, přičemž 

oslovoval českou policii s varováním, že je z čínské ambasády. Moderátorka informovala, že 

záležitost měla „nečekanou diplomatickou dohru“ v podobě nóty adresované čínské ambasádě 

Ministerstvem zahraničí. V průběhu reportáže zaznívají kritické komentáře, zejména z řad 

českých politiků. Hovoří např. ministr kultury Daniel Hermann (KDU-ČSL), Daniel Korte 

(TOP 09), Miroslava Němcová (ODS), ale i analytik mezinárodních vztahů a bývalý konzul ČR 

v Rusku, Vladimír Votápek. Např. Daniel Korte vyslovuje domněnku, že „na mě to působí 

spíše, že je to pracovník čínské rozvědky, který měl za úkol to tady řídit a dirigovat“. 

K diplomatické stránce věci se vyjadřuje mluvčí Ministerstva zahraničí, Michaela Lagronová, 

která uvádí, že na základě podnětu od České televize zaslali na ambasádu nótu s dotazem, zda 

tento konkrétní pracovník vystupoval v souladu s článkem 41 Vídeňské úmluvy o 

diplomatických stycích. Redaktorka pak oznamuje, že Česká televize vypátrala identitu muže, 

přičemž má jít o prvního tajemníka politické sekce na ambasádě ČLR, který měl na starosti 

mimo jiné koordinaci čínských „vítačů“ při návštěvě prezidenta. Redaktorka dále shrnuje znění 

některých článků Vídeňské úmluvy, např. výše zmíněný článek 41, dle kterého má diplomat 

dbát zákonů a předpisů přijímajícího státu a nevměšovat se do jeho vnitřních záležitostí. Dodává 

přitom, že povahu „vměšování“ úmluva nespecifikuje. Např. Miroslava Němcová má za to, že 

se o vměšování jednalo, protože se muž pokoušel zasahovat do činnosti policie. Michaela 

Lagronová upřesňuje, že vždy záleží na výkladu a nyní je nutné vyčkat na odpověď čínské 

strany.  

Odvysílaná reportáž měla poměrně výrazný investigativní rozměr, kdy redakce rozklíčovala 

identitu muže organizujícího „vítající“ Číňany a podala podnět Ministerstvu zahraničí. Důvody, 



proč by účast muže na akcích mohla být problematická, redakce vysvětlila poměrně explicitně. 

Šlo o možný rozpor se zněním článku 41 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích. K tomu 

se věcně vyjadřovala zástupkyně ministerstva, Michaela Lagronová, která zdůraznila, že zatím 

není možné činit žádné závěry. Další respondenti pak, v souladu s formátem pořadu, 

vyjadřovali svoje osobní názory, které nebyly prezentovány jako faktografické informace (např. 

D. Korte uvedl, jak na něj situace „působí“).  

Halík proti všem 

Stěžovatel uvádí: „V reportáži se řeší, že Česká biskupská konference vydala prohlášení, ve 

kterém se distancuje od Tomáše Halíka, ale neměla, protože není jejím členem, ale urážky na 

prezidenta a odpůrce islámu jsou podle Kristiny Cikorové v pořádku. Tomáš Halík bez 

odůvodnění přirovnal odpůrce islámu k nositelům rakoviny a prezidenta Zemana k loutce 

oligarchů, a že podporuje toto rakovinné bujení.“  

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 1. května 2016 od 21:35 hodin, příspěvek s názvem Halík proti všem byl 

zařazen jako třetí v pořadí.  

Reportáž reflektovala prohlášení České biskupské konference, kterým se distancovala od 

výroků kněze Tomáše Halíka, které zazněly v publicistickém pořadu České televize, Interview 

ČT24.  Ty se týkaly kritiky prezidenta Miloše Zemana a problematiky tzv. uprchlické krize.  

V prohlášení bylo dle moderátorky uvedeno, že výroky nejsou oficiálním stanoviskem České 

biskupské konference. A dodává: „Tomáš Halík přitom v České biskupské konferenci nemá 

žádnou funkci, a tak za ni ani mluvit nemůže. Proč tolik povyku pro nic?“. Reportáž začíná 

ukázkou z rozhovoru s Tomášem Halíkem pro Interview ČT24 z 22. dubna 2016, kde 

respondent vyjadřuje své ostře kritické postoje k hlavě státu. Za „nositele rakoviny“ přitom 

označuje skupinu okolo Martina Konvičky. Poté je zařazena citace z prohlášení České 

biskupské konference, dle kterého jsou výroky Tomáše Halíka jeho soukromými názory,  nikoli 

oficiálním stanoviskem ČBK. Redaktorka se nad tímto postupem pozastavuje, protože není 

obvyklé, aby ČBK komentovala mediální výstupy kněze, který nemá v biskupské konferenci 

žádnou funkci a nemluví tak jejím jménem. Vyjadřuje se sociolog Jan Jandourek a religionista 

Ivan Štampach s tím, že jim krok ČBK přijde nelogický. Poté reaguje sám Tomáš Halík a uvádí, 

že ho toto stanovisko zarazilo. Generální sekretář České biskupské konference a plzeňský 

biskup, Tomáš Holub uvádí, že o toto stanovisko požádal předseda a místopředseda ČBK, 

nejedná se o oficiální stanovisko ČBK, protože nebylo odhlasováno všemi biskupy. Postup 

zdůvodňuje tím, že Tomáš Halík je veřejně známá osoba, a proto bylo potřeba zdůraznit, že 

neprezentuje oficiální stanoviska církve. Dle tiskového střediska ČBK nebylo prohlášení 

vydáno kvůli kritice prezidenta, nýbrž kvůli přístupu T. Halíka k uprchlické krizi. Redaktorka 

uvádí, že se Halík odvolává přímo na papeže Františka a není zjevné, proč by se církev měla 

distancovat. Tomáš Holub k tomu poznamenává, že církev zdůrazňuje i rozměr bezpečnosti, 

zatímco T. Halík mnohem více akcentuje otevřenost.  

Reportáž hledá odpověď na otázku, proč se Česká biskupská konference distancovala od 

výroků osobnosti, která není nijak oprávněna hovořit jejím jménem. Dotaz zodpovídal i 

zástupce ČBK, Tomáš Holub, který to zdůvodnil veřejným angažmá a popularitou Tomáše 

Halíka s tím, že se kněz se stanoviskem ČBK rozchází zejména v otázkách přístupu k migrační 

problematice (T. Halík, na rozdíl od ČBK, neakcentuje bezpečností rozměr situace). 

K samotným výrokům Tomáše Halíka, které uceleně zazněly v rámci jiného publicistického 

pořadu, se na tomto místě není možné relevantně vyjadřovat. Obecně lze uvést, že hosté 



diskusně-publicistických pořadů vyjadřují své osobní postoje, přičemž je úlohou moderátora, 

aby zajistil dodržování zásad objektivity a vyváženosti.  

Wir schaffen das 

Stěžovatel uvádí: „Host Hans-Jorg Schmidt bez důkazu přirovnal šéfku AfD Frauke Petry 

k Hitlerovi.“  

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 4. září 2016 od 20:55 hodin, příspěvek s názvem Wir schaffen das byl 

zařazen jako čtvrtý v pořadí.  

Reportáž se zaměřovala na politické souvislosti migrační krize v Německu. Věnovala se přitom 

zejména vývoji popularity německé kancléřky Angely Merkelová. Příspěvek naznačuje, že 

ačkoli se situace, z důvodu příchodu velkého množství uprchlíků, německým úřadům vymyká 

z rukou, kancléřka voliče opakovaně uklidňovala slovy „zvládneme to“ („wir schaffen das“). 

Toto heslo proto v německé společnosti vyvolalo množství posměšných reakcí a preference 

kancléřky Merkelové začaly klesat. V této souvislosti se objevuje zmínka o krajní pravici, které 

se daří sbírat protestní hlasy. Redaktorka zmiňuje konkrétně stranu Alternativa pro Německo 

(AfD). K ní se podrobněji vyjadřuje korespondent listu Die Welt, Hans-Jörg Schmidt, který a  

volebním šancím AfD uvádí: „Ty volby máme v příštím roce na Bundestagu, tam říkají ti lidi, 

ty prognózy jsou maximálně na 15 %, dejme tomu 20 %. My máme naše zkušenosti. My měli 

jsme Hitlera a to nepotřebujeme znovu.“ Výrok doprovázejí mimo jiné záběry, na kterých se 

se objevuje předsedkyně strany, Frauke Petry.  

Vzestup krajní pravice v Německu nebyl hlavním tématem, tím byla pozice kancléřky 

Merkelové. Reportáž ve svých závěrech vyznívá tak, že kancléřka podcenila (a slovně 

bagatelizovala) situaci okolo migrace do Německa. Vyhlídkami AfD se reportáž zabývá pouze 

v souvislosti s poklesem popularity Angely Merkelové, kdy zařazuje vyjádření Hanse-Jörga 

Schmidta. Ten odhaduje preference strany a letmo zmíní paralelu s úspěchem Adolfa Hitlera. 

Hovoří přitom o straně jako takové, její předsedkyně se objevuje pouze v doprovodných 

záběrech jako reprezentantka strany. Respondenti mohou vyjadřovat své subjektivní názory a 

přesvědčení, aniž by pro ně museli uvádět „důkazy“. Reportáž tento aspekt problematiky dále 

nerozvíjela, protože její hlavní téma bylo jiné. Příspěvek se tak zásadám objektivity a 

vyváženosti nijak nezpronevěřil.  

Správnej tým 

Stěžovatel uvádí: „Všímá si toho, že někdo z lidí okolo Miloši Zemanovi utřel obličej …“ 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 11. září 2016 od 20:55 hodin, příspěvek s názvem Správnej tým byl zařazen 

jako pátý v pořadí.  

Šlo o krátkou glosu (35 sekund), resp. dále nekomentované záběry, které moderátorka uvádí 

slovy „No a pochvalu si zaslouží tým prezidenta Miloše Zemana. Je k ruce, kdykoli je třeba“. 

Na záběrech je zachycen prezident Zeman, jak vystupuje z automobilu. Jeden z mužů, patřících 

k prezidentovu týmu, následně Miloši Zemanovi utírá obličej ubrouskem.  



Příspěvek neřeší žádné politické téma, pouze si všímá potenciálně vtipné situace. Humorně 

zpracované příspěvky o politických představitelích jsou poměrně běžné a veřejně činné osoby 

musí s tímto typem medializace počítat.   

Lež přichází z Hradu 

Stěžovatel uvádí: „Nora Fridrichová v úvodu uvedla lež: „Za poslední týden jsme napočítali 

tři nepravdy“. Výrok prezidenta Zemana o věčném studentovi byl vyřčen v pátek předešlého 

týdne 4. 11. na tiskové konferenci. Lenka Pastorčáková informuje o besedě opavských studentů 

se Zemanem negativně, přestože studenti byli vesměs spokojeni. Reportérka se většinu 

reportáže věnuje 54letému studentovi, který ukázal na prezidenta červené trenýrky, a kterého 

Zeman nazval 38letým věčným studentem. Aby Lenka Pastorčáková „něco měla“ na prezidenta, 

tak šla více do historie, než byl poslední týden (168 hodin).“  

Jako zdroj přikládá článek ze serveru Novinky.cz.15 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 13. listopadu 2016 od 21:00 hodin, příspěvek s názvem Lež přichází 

z Hradu byl zařazen jako třetí v pořadí.  

Příspěvek se zabýval třemi výroky prezidenta Miloše Zemana, které zároveň označil za 

nepravdivé. Jednalo se o následující případy: 1) Debata prezidenta Zemana na půdě Slezské 

univerzity v Opavě dne 3. 11. 2016, kde muž v publiku demonstrativně zdvihl nad hlavu 

červené trenýrky. Redaktorka uvádí, že na tiskové konferenci, která se konala o den později, se 

prezident k tématu vrátil, když uvedl, že: „Tento člověk podle mých informací je tzv. věčný 

student, jemuž je 38 let.“ K tomu se vyjadřuje dotyčný student, Maxmilián Kubný, který 

podotýká, že jej prezident „omladil“ o 15 let a popřel, že by byl „věčným studentem“. 

Redaktorka dodává, že muž studuje teprve druhým rokem, přičemž se živí jako překladatel. To 

potvrzuje např. i mluvčí Slezské univerzity v Opavě, Karin Martínková. Mluvčí prezidenta 

republiky, Jiří Ovčáček, na záležitost reaguje s tím, že k věci nemá informace, a proto ji nechá 

bez komentáře. 2) Státním vyznamenáním ocenění zpěvák Daniel Hůlka nemá zpívat ve 

vídeňské státní opeře, přičemž prezident tvrdil opak. 3) Prezident kritizoval amerického 

velvyslance Shapira, s tím, že se jako jediný z velvyslanců nezúčastnil státního svátku 28. října 

na Pražském hradě. Velvyslanec ale na akci, dle fotografií ze slavnostního aktu, ve skutečnosti 

byl. Po několika dnech mluvčí prezidenta, Jiří Ovčáček, připustil, že informaci obdržel od 

protokolu prezidentské kanceláře, a v případě její nesprávnosti se velvyslanci omlouvá.  

Reportáž se podrobněji věnovala pouze první ze jmenovaných „kauz“, tedy označení 

Maxmiliána Kubného za „věčného studenta“. Samotný průběh debaty na Slezské univerzitě 

v Opavě (např. spokojenost či nespokojenost přítomných studentů s debatou) nebyl předmětem 

příspěvku, redakce debatu jako celek nijak nehodnotila. Stěžovatel dále poukazuje především 

na to, že výrok prezidenta o „věčném studentovi“ zazněl již 4. listopadu, tedy více než týden 

před odvysíláním pořadu, ačkoli moderátorka uvedla, že spadá do posledního týdne („Jen za 

poslední týden jsme napočítali tři nepravdy“). Reportáž uvádí zdroje a datuje, kdy se debata 

konala, i kdy prezident Zeman pronesl svůj výrok na adresu M. Kubného. Diváci jsou tedy 

s touto skutečností seznámeni. Je také potřeba brát v úvahu, že 168 hodin není zpravodajská 

relace, ale publicistický pořad, který je připravován s určitým časovým předstihem. 

                                                 
15 https://www.novinky.cz/domaci/419545-opavsti-studenti-si-besedu-se-zemanem-vesmes-chvalili-doslo-vsak-i-

na-cervene-trenyrky.html  

https://www.novinky.cz/domaci/419545-opavsti-studenti-si-besedu-se-zemanem-vesmes-chvalili-doslo-vsak-i-na-cervene-trenyrky.html
https://www.novinky.cz/domaci/419545-opavsti-studenti-si-besedu-se-zemanem-vesmes-chvalili-doslo-vsak-i-na-cervene-trenyrky.html


Každopádně, tento fakt nemá podstatný dopad na význam příspěvku, kterým byla reflexe 

nepravdivých (příp. nepřesných) tvrzení Miloše Zemana.  

Císař pán je vůl 

Stěžovatel uvádí: „Navrhovaný zákon o hanobení prezidenta spojila reportérka jen s totalitním 

režimem, přitom urážka hlavy státu byla protizákonná od roku 1923 a je i v některých zemích 

EU, včetně Německa. Manipuluje v neprospěch iniciátorů zákona z KSČM, ČSSD, ANO a 

Úsvitu. Nora Fridrichová uvedla: „návrh vskutku předlistopadový“.“  

Jako zdroj přikládá článek ze serveru Neviditelný pes a odkaz na Wikipedii.16 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 20. listopadu 2016 od 21:00 hodin, příspěvek s názvem Císař pán je vůl 

byl zařazen jako první v pořadí. 

Reportáž o návrhu zákona kriminalizujícího hanobení prezidenta republiky redaktorka uvedla 

následovně: „Na výročí 17. listopadu nás čtyřiašedesát poslanců obdarovalo návrhem vskutku 

předlistopadovým. Za hanobení prezidenta až rok vězení.“ Dodala, že po vlně kritiky část z nich 

svůj podpis stáhla, nicméně navrhovatel, poslanec za KSČM Zdeněk Ondráček, na návrhu trvá. 

Ptá se, zda je podpora pro takový zákon náhodou, nebo zda „se část společnosti, která 

polistopadovou změnu poměrů nepřijala, cítí být znovu na koni“. V samotné reportáži 

redaktorka připomíná, že vedle poslanců KSČM zákon podpořili i někteří poslanci za ČSSD, 

ANO a Úsvit. Poté dostávají prostor poslanci, kteří zákon podpořili. Své argumenty pro 

zavedení zákona představují Zdeněk Ondráček (KSČM), Stanislav Huml (ČSSD), Jiří Valenta 

(KSČM), Jaroslav Zavadil (ČSSD), Jan Klán (KSČM) a Bohuslav Chalupa (ANO). Naproti 

tomu ústavní právník, Jiří Hřebejk, oponuje, že problémy, na které má zákon reagovat, jsou již 

nyní trestním právem ošetřeny (např. útok na veřejného činitele). Kriticky se vyjadřují také 

historik Petr Blažek (ÚSTR) či ředitel spolku Post Bellum. Redaktorka dále uvedla, že poslanec 

Ondráček byl za minulého režimu příslušníkem národní bezpečnosti a zasahoval i při 

protirežimních demonstracích. S těmito konotacemi jej následně v rozhovoru konfrontovala, 

přičemž Z. Ondráček jakékoli souvislosti se současným návrhem zákona popřel s tím, že se o 

tuto legislativní změnu zasazovala i řada dalších poslanců. Poté se reportáž ještě dotkla snahy 

o rehabilitaci Gustáva Husáka, kterou v reportáži obhajoval Václav Exner (KSČM) a výzkumu 

veřejného mínění, dle kterého část společnosti nevnímá současné politické uspořádání jako 

zcela optimální.  

Návrh zákona byl skutečně představen jako návrat k předlistopadové legislativě a nereflektoval 

právní úpravy dalších evropských zemí. Nicméně, v českém kontextu byly obdobné zákony 

zrušeny v souvislosti s polistopadovou transformací, protože byly v rámci minulého režimu 

využívány k potlačování politické opozice. Takové asociace jsou tedy poměrně pochopitelné. 

Reportáž byla vůči návrhu zákona značně kritická, na druhou stranu však poskytla rozsáhlý 

prostor předkladateli zákona i dalším jeho podporovatelům, aby v reportáži formulovali své 

argumenty pro zavedení navrženého opatření. Diváci tak měli dostatek informací k tomu, aby 

si na uvedenou právní normu utvořili vlastní názor. Navíc je vhodné dodat, že mezi kritiky 

zákona nebyli osloveni žádní představitelé jiných politických stran a hnutí, kteří by z odvysílání 

příspěvku mohli politicky profitovat.  

                                                 
16http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-hanobeni-prezidenta-republiky-dh9-

/p_zahranici.aspx?c=A161120_230730_p_zahranici_wag, https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Urážka_majestátu  

http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-hanobeni-prezidenta-republiky-dh9-/p_zahranici.aspx?c=A161120_230730_p_zahranici_wag
http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-hanobeni-prezidenta-republiky-dh9-/p_zahranici.aspx?c=A161120_230730_p_zahranici_wag
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Urážka_majestátu


Stavidla nenávisti 

Stěžovatel uvádí: „Radek Banga obvinil bez důkazů skupinu Ortel z nacismu. Nejen řečmi o 

koncentračních táborech divákům podsouvali, že skupina Ortel je nacistická, přitom texty nic 

takového nenaznačují ani lebka na košilích. Že na jejich koncertě jeden člověk hajloval, za to 

skupina nemůže. Hosté byli jednostranní a neuvedli jediný důvod, proč by měla být skupina 

Ortel opovrženíhodná. U Radka Bangy uvedli část písně Desperado a zamlčeli jeho vulgární 

skladby.“  

Jako zdroj přikládá odkaz na internetové stránky skupiny Ortel a články z Parlamentních listů.17 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 4. prosince 2016 od 21:00 hodin, příspěvek s názvem Stavidla nenávisti 

byl zařazen jako první v pořadí.  

Uvedenou reportáží, která tematizovala vlnu nenávistných reakcí na protestní odchod romského 

zpěváka Radka Bangy z galavečera s udílením cen Český slavík v okamžiku vyhlášení ocenění 

skupiny Ortel druhou cenou v kategorii skupin, se Rada již zabývala, a to na svém 23. zasedání, 

konaném 20. prosince 2016.18 Rada dospěla k následujícímu závěru: 

Na základě monitoringu je možné konstatovat, že příspěvek Stavidla nenávisti v publicistickém 

pořadu 168 hodin byl standardním publicistickým zpracováním tématu vlny nenávistných 

reakcí na postoj Radka Bangy k ocenění skupiny Ortel v galavečeru Český slavík. Příspěvku 

nelze vytýkat, že neuchopil jiné nebo širší téma, např. že se nezabývali tvorbou skupiny Ortel 

jako takovou atd. Obsah informací, materiálů dokumentačního charakteru a celku zařazených 

vyjádření byl dostatečně široký, aby si divák mohl na jejich základě svobodně vytvořit vlastní 

názor.  Rada neshledala důvody k zahájení správního řízení z moci úřední.  

Líheň lží 

Stěžovatel uvádí: „Prý „proruské“ weby šíří manipulativní zprávy a videa. Na základě hoaxu 

údajného střetu řecké policie s imigranty se snaží v reportáži vzbudit dojem, že nic takového se 

ve skutečnosti neděje, přitom existují podobná autentická videa z Řecka. Název článku na webu 

AE News „Norsko: Všechna znásilnění v Oslu jsou páchána muslimskými žadateli o azyl!“ 

označený za hoax, není o nic víc zavádějící, než názvy reportáží pořadu 168 hodin „Lež přichází 

z Hradu“ nebo „Voda a víno“. V článku už se upřesňuje, že se jedná o typ brutálního 

znásilnění“ a to před několika lety. V roce 2010 policejní mluvčí uvedla, že každý případ 

znásilnění se značným fyzickým násilím v Oslo v letech 2007, 2008 a 2009 byl spáchán ne-

západním přistěhovalcem a že často šlo o žadatele o azyl. Policejní zpráva z Oslo z roku 2011 

(pravděpodobně za rok 2010) ukazuje, že 45,8 % pachatelů znásilnění bylo afrického, 

středoevropského či asijského původu, zatímco 54,2 % pocházelo z norského, jiného 

evropského či amerického původu. Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že alternativní 

                                                 
17 http://www.ortel.cz/tvorba, http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Historik-uzemnil-Radka-Bangu-za-

krik-kvuli-lebkam-na-kosilich-Ortelu-Pridal-FOTO-jako-dukaz-465224, 

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Slusnakovy-sprostopisnicky-Mezi-lidmi-koluji-dalsi-ukazky-

tvorby-Radka-Bangy-464892, http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Lide-si-mezi-sebou-rozesilaji-texty-

pisnicek-romskeho-zpevaka-Bangy-ktery-vypiskal-Tomase-Ortela-A-nestaci-se-divit-464697  
18 2016/1130/vis/Růz 

http://www.ortel.cz/tvorba
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Historik-uzemnil-Radka-Bangu-za-krik-kvuli-lebkam-na-kosilich-Ortelu-Pridal-FOTO-jako-dukaz-465224
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Historik-uzemnil-Radka-Bangu-za-krik-kvuli-lebkam-na-kosilich-Ortelu-Pridal-FOTO-jako-dukaz-465224
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Slusnakovy-sprostopisnicky-Mezi-lidmi-koluji-dalsi-ukazky-tvorby-Radka-Bangy-464892
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Slusnakovy-sprostopisnicky-Mezi-lidmi-koluji-dalsi-ukazky-tvorby-Radka-Bangy-464892
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Lide-si-mezi-sebou-rozesilaji-texty-pisnicek-romskeho-zpevaka-Bangy-ktery-vypiskal-Tomase-Ortela-A-nestaci-se-divit-464697
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Lide-si-mezi-sebou-rozesilaji-texty-pisnicek-romskeho-zpevaka-Bangy-ktery-vypiskal-Tomase-Ortela-A-nestaci-se-divit-464697


„proruské“ weby vytváří reálnější představu o chování muslimských imigrantů než Česká 

televize.“ 

Jako zdroj přikládá odkazy na videa ze serveru YouTube, heslo z Wikipedie a článek ze serveru 

Aeronet.19 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 8. ledna 2017 od 21:50 hodin, příspěvek s názvem Líheň lží byl zařazen 

jako třetí v pořadí.  

Reportáž se věnovala problematice dezinformačních webů. Moderátorka uvádí, že takových 

webů jsou desítky, přičemž jim věří až čtvrtina české populace. A to je jeden z důvodů, proč na 

Ministerstvu vnitra zřídili Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám. V reportáži jsou poté 

zmíněny příklady takových desinformací, včetně facebookového příspěvku Jany Levové 

(SPD), která měla údajně zahlédnout skupinu uprchlíků utíkajících z autobusu. Hovoří 

koordinátor HateFree Culture, Lukáš Houdek, který vysvětluje, že se jednalo o běžný linkový 

autobus, který měl poruchu. K problematice dezinformačních webů a hoaxů se dále vyjadřují 

Petr Nutil (spoluzakladatel serveru Manipulátoři.cz), Michal Zlatkovský (datový novinář 

Českého rozhlasu), či Eva Romancová (koordinátorka Centra proti terorismu a hybridním 

hrozbám). V reportáži se objevuje řada ukázek článků šířících dezinformace, mezi kterými je 

zařazen i článek s názvem Norsko: Všechna znásilnění v Oslu jsou spáchána muslimskými 

žadateli o azyl ze serveru AE News.  

Reportáž neřešila otázku soužití přistěhovalců a původních obyvatel, nýbrž téma 

dezinformačních webů, které šíří nepravdivé či zkreslené informace. Článek ze serveru AE 

News, pojmenovaný jako „Norsko: Všechna znásilnění v Oslu jsou spáchána muslimskými 

žadateli o azyl“, byl uveden jako jeden z příkladů takového internetového obsahu. Reportáž se 

zněním textu nijak nezabývala, pouze zveřejnila název uvedeného článku. Stěžovatel sám ve 

svém komentáři uvádí, že přistěhovalci (resp. lidé jiného než evropského původu) páchají pouze 

část znásilnění. Je tedy zjevné, že se titulek článku nezakládá na pravdě. Uvedení zmiňovaného 

článku ze serveru AE News jako jeden z příkladů obsahu dezinformačních webů není v rozporu 

s naplňováním zásad objektivity a vyváženosti.  

Voda a víno  

Stěžovatel uvádí: „Snaží se vzbudit dojem, že Andrej Babiš něco jiného říká, než dělá, přitom 

jen optimalizoval své daně. Babiš vystupuje proti neplacení daní a šedé ekonomice, nikoli proti 

optimalizaci daní.“  

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 5. února 2017 od 21:35 hodin, příspěvek s názvem Voda a víno byl zařazen 

jako první v pořadí.  

Uvedenou reportáží, která se věnovala otázce nákupu korunových dluhopisů Agrofertu 

Andrejem Babišem, se již Rada zabývala. Na svém 5. zasedání, konaném 7. března 2017, Rada 

                                                 
19 https://www.youtube.com/watch?v=xu6vnCOtwZk&feature=youtu.be, https://www.youtube.com/watch?v=-

Iq6Yxx6GxY&feature=youtu.be,https://www.youtube.com/watch?v=duq4EiXVhJ8&feature=youtu.be, 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_crime, https://aeronet.cz/news/norsko-vsechna-znasilneni-v-

oslu-jsou-spachana-muslimskymi-zadateli-o-azyl/  

https://www.youtube.com/watch?v=xu6vnCOtwZk&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=-Iq6Yxx6GxY&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=-Iq6Yxx6GxY&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=duq4EiXVhJ8&feature=youtu.be
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_crime
https://aeronet.cz/news/norsko-vsechna-znasilneni-v-oslu-jsou-spachana-muslimskymi-zadateli-o-azyl/
https://aeronet.cz/news/norsko-vsechna-znasilneni-v-oslu-jsou-spachana-muslimskymi-zadateli-o-azyl/


provozovatele vyzvala k podání vysvětlení ohledně přístupu reportáže k respondentovi A. 

Babišovi. Na základě podaného vysvětlení pak Rada na svém 10. zasedání, konaném 6. června 

201720, dospěla k závěru, že v případě tohoto příspěvku nebylo prokázáno porušení zákona.  

Milost pro vraha 

Stěžovatel uvádí: „Jiří Kajínek byl hosty vyobrazen jako nezpochybnitelný vrah. V reportáži 

byly zamlčeny relevantní pochybnosti /zde uvádí neozdrojovanou citaci/. Kajínek byl 

přirovnáván k sériovému vrahovi Jacku Unterwegerovi. Jack Unterweger dokázal lidi 

přesvědčit o své nápravě, že nebude vraždit, kdežto Kajínkovi příznivci věří v jeho nevinu. 

V reportáži Živijó (25. 6. 2017) Kristina Cikorová srovnává s předchozími prezidenty, jestli 

byly podobné oslavy jako ta Mynářova. V případě milosti pro Kajínka záměrně srovnání 

neprovedla. Václav Havel dal milost minimálně třem vrahům. Jeden znovu vraždil, kladivem.“ 

Jako zdroj přikládá odkazy na články ze serverů Reflex.cz a Novinky.cz.21 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 28. května 2017 od 21:55 hodin, příspěvek s názvem Milost pro vraha byl 

zařazen jako první v pořadí.  

Reportáž se zabývala osobou odsouzeného dvojnásobného vraha, Jiřího Kajínka, který získal 

prezidentskou milost a byl propuštěn na svobodu. Příspěvek se rozsáhle věnuje zejména 

předpokládaným psychologickým charakteristikám J. Kajínka. V reportáži tak hovoří např. 

policejní psycholožka Ludmila Čírtková, psycholog Dalibor Špok či psychiatr Radkin Honzák. 

Všichni se shodují, že osobnost Jiřího Kajínka vykazuje manipulativní rysy, které mu usnadňují 

získat veřejnost na svou stranu. Ludmila Čírtková v této souvislosti připomíná rakouského 

vraha prostitutek, Jacka Unterwegera, který se, podobně jako nyní Jiří Kajínek, stal celebritou 

a byl o něm natočen film. Reportáž také tematizuje pochybnosti o vině odsouzeného Kajínka, 

které sdílí část veřejnosti a do určité míry i prezident Zeman, který milost udělil. Oslovení 

investigativní novináři (Jaroslav Spurný, Jaroslav Kmenta) a právníci (Aleš Gerloch, Jaroslav 

Ortman) jsou však toho názoru, že soudy vinu jednoznačně prokázaly, přičemž právě soudy 

jsou jedinou instancí, která je oprávněna o vině či nevině rozhodovat.  

Reportáž vychází z předpokladu, že Jiří Kajínek skutečně spáchal vraždy, za které byl 

odsouzen. Takový přístup je zcela legitimní, protože o vině pravomocně rozhodl soud. Otázka 

viny či neviny zde tedy není věcí subjektivního postoje, nýbrž objektivní skutečností, opřenou 

o mechanismy právního státu. V tomto kontextu není porušením zásad objektivity a 

vyváženosti, pokud respondenti, potažmo redakce, Jiřího Kajínka za vraha považují.  

 Cena za statečnost 

Stěžovatel uvádí: „Radek Banga bez důkazu obvinil skupinu Ortel z šíření nenávisti. Nedali 

prostor protistraně.“ 

Vyjádření AO: 

                                                 
20 RRTV/2017/287/rud 
21https://www.reflex.cz/clanek/zpravy/79386/jiri-kajinek-vrah-nebo-jen-padouch.html, 

https://www.novinky.cz/domaci/1831-havel-behem-12-let-v-uradu-udelil-radu-spornych-milosti.html  

https://www.reflex.cz/clanek/zpravy/79386/jiri-kajinek-vrah-nebo-jen-padouch.html
https://www.novinky.cz/domaci/1831-havel-behem-12-let-v-uradu-udelil-radu-spornych-milosti.html


Pořad byl odvysílán 4. června 2017 od 21:25 hodin, příspěvek s názvem Cena za statečnost byl 

zařazen jako čtvrtý v pořadí.  

Reportáž se vrací k událostem, které následovaly poté, co zpěvák Radek Banga na protest proti 

ocenění skupiny Ortel odešel z předávání cen Český slavík. Moderátorka uvádí, že v souvislosti 

s vlnou nenávistných komentářů a výhružek, které byly zpěvákovi adresovány, policie dosud 

nic nevyšetřila. Dodává, že Radek Banga získal alespoň Cenu Františka Kriegla za statečnost. 

Reportáž zachycuje okamžiky z předávání ceny, Radek Banga ve svém projevu uvádí: „Ta cena 

patří opravdu každému, kdo nepřihlíží těmto projevům nenávisti, úplně každému, kdo sebere tu 

odvahu, ať je to někdo na Facebooku, ať je to někdo v tramvaji, to je jedno, protože to jsou věci, 

které ve 21. století prostě nemají co dělat.“ Následuje rekapitulace celé kauzy, vyjadřují se 

členové poroty Ceny Františka Kriegla, Jiřina Šiklová, Jaroslav Veis a Jana Horváthová. 

Zařazeny jsou ukázky rasistických a agresivních vzkazů, které zpěvák obdržel. Radek Banga 

hovoří o podání trestního oznámení a průběhu vyšetřování. Zveřejněno je také oficiální 

vyjádření policie. V závěru se reportáž věnuje dalšímu, uměleckému i občanskému, působení 

hudebníka.  

Výrok Radka Bangy, který zmiňuje stěžovatel, byl zařazen jako součást projevu zpěváka při 

předávání Ceny Františka Kriegla. Hovoří zde obecně o projevech nenávisti, kterým je potřeba 

se postavit. Jednalo se tedy o zachycení autentické promluvy při slavnostním aktu, nikoli o 

vyjádření získané pro potřeby tvorby pořadu. Reportáž se v další části zabývala výhrůžkami, 

kterým zpěvák čelil, nikoli tvorbou kapely Ortel. „Protistranou“, která dle stěžovatele nedostala 

prostor, by tedy v tomto případě byli autoři těchto nenávistných komentářů. Osoby podezřelé 

z daného typu trestného činu ovšem v tomto případě nelze považovat za legitimní názorové 

oponenty, kteří by měli v pořadu dostat prostor k vyjádření. Reportáž tedy není možné hodnotit 

jako neobjektivní či nevyváženou.  

Nepozvaná 

Stěžovatel uvádí: „Ministryně Marksová byla nahrávána, aniž o tom věděla. Zveřejnění 

nahrávky je porušení Kodexu ČT bod 16.14“ 

Vyjádření AO: 

Pořad byl odvysílán 18. června 2017 od 21:25 hodin, příspěvek s názvem Nepozvaná byl 

zařazen jako pátý v pořadí.  

Uvedenou reportáží, která obsahovala záběry ministryně Michaely Marksové pořízené bez 

jejího vědomí, se Rada již zabývala, a to na svém 12. zasedání, konaném 18. července 2017.22 

Rada dospěla k následujícímu závěru:  

Posuzování etických hledisek (odvysílání záběrů pořízených bez vědomí respondentky) 

nespadá do kompetence Rady, jež je striktně vymezena zněním zákona č. 231/2001 Sb. 

Z pohledu Rady je důležité, že odvysíláním daných záběrů nebylo divákům jakkoliv upřeno 

právo na informace nutné pro svobodné utvoření názoru. Porušení zákona o vysílání zjištěno 

nebylo.  

Nad dodržováním Kodexu České televize Rada nedohlíží, to je úkolem Rady ČT. 

                                                 
22 RRTV/2017/597/chu 



ZÁVĚR 

Stěžovatel se v úvodní části svého podání pokusil o určité kvantitativní zhodnocení příspěvků, 

které spadají do období, ke kterému se stížnost vztahuje (pozitivní, neutrální a negativní 

kontext). Výsledky, ke kterým dospěl, už ale dále nerozvádí.  

Analýza jednotlivých příspěvků, které stěžovatel v rámci stížnosti označil jako 

problematické, porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. neprokázala.  

Pravdou nicméně je, že některé z redakčních komentářů, které zazněly v průběhu 

analyzovaných reportáží, obsahovaly hodnotové soudy, jež se vztahovaly k reflektovaným 

tématům.  

Je však třeba si uvědomit, že pořad 168 hodin je pořadem publicistickým. Publicistika obsahuje 

„soudy, postoje, pojmy, jejím výsledkem není jen informování, ale také poznávání. Postihuje 

společenské jevy, příčiny jejich vzniku i vzájemné korelace. Zobecňuje, popisuje však i cesty, 

kterými k zobecnění dospěla. Publicistika do sebe absorbovala některé racionální prvky vědy 

(metoda), zpravodajství (fakta – informace), umění (emocionálně obrazný přístup, jazykové a 

formotvorné postupy). … Zatímco u zpravodajství předpokládáme neutralitu v přístupu 

k údajům i ve výrazu, publicistika se neobejde bez osobního stanoviska a individuálního projevu 

při použití jazykových a stylistických prostředků. Tento osobní vztah se manifestuje i při 

možném použití ich formy.“ (Osvaldová, Zpravodajství v médiích, 2011).  

„Hodnotový soud a skutkové tvrzení se zásadním způsobem liším, a to v tom smyslu, že zatímco 

existence skutečnosti, a tedy pravdivost skutkových tvrzení může být dokázána, pravdivost 

hodnotových soudů dokázat nelze. Hodnotové soudy totiž skutečnost nepopisují, nýbrž ji více či 

méně volně interpretují. Nepravdivá skutková tvrzení zakázat lze, ale vyslovování hodnotících 

soudů a stanovisek, byť kontroverzních, zásadně požívá ústavněprávní ochrany.“ (Pouperová, 

Regulace médií, 2010).  

Dle rozsudku Nejvyššího správního soudu č. j. 3 As 6/2010, důraz na důsledné dodržování 

zásad objektivity a vyváženosti bude u zpravodajství o poznání větší, než jak tomu bude 

v případě pořadů publicistických. Minimálně aspekt věcnosti se pak v publicistice z povahy 

věci neuplatní vůbec.  

Dále je třeba zmínit rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 4 As 81/2006: „Reportáž je 

potřeba posuzovat jako celek, tedy jak její obrazovou, tak i zvukovou stránku, a ty pak hodnotit 

společně se slovním sdělením, aniž by jednotlivá sdělení byla vytržena z kontextu. Měly by zaznít 

všechny informace potřebné k tomu, aby si divák mohl učinit objektivní názor. Na tom nemůže 

nic změnit ani to, pokud jsou informace podávány kritickým způsobem, pokud v reportáži je 

všem zúčastněným stranám dána možnost vyjádřit se k jejímu předmětu. Podstatné je 

zejména to, aby v reportáži nezazněly informace lživé. Je třeba rovněž připomenout, že i podle 

judikatury Evropského soudu pro lidská práva, jsou meze přípustné kritiky širší ve vztahu 

k politikům, než k soukromým osobám. Politici se svou činností sami automaticky vystavují 

podrobnějšímu zkoumání ze strany veřejnosti a tím i veškerých médií a v důsledku toho je ve 

vztahu k nim nutno projevit větší míru tolerance.“  

Zásadním rozsudkem, který zdůrazňuje roli hodnotícího komentáře, je rozsudek Městského 

soudu v Praze 10 Ca 263/2009: „Soud dospěl k závěru, že pořad „168 hodin“ je pořadem 

politicko-publicistickým, a proto je v daném případě výše uvedená podmínka splněna. Nelze 

pochybovat, že předmětný pořad je pořadem publicistickým, určeným veřejnosti k šíření 



informací o událostech, které se dotýkají zpravidla celé společnosti. Z prezentace tohoto 

pořadu vyplývá, že seznamuje diváky s nejdůležitějšími  a nejzajímavějšími událostmi, které se 

v daný časový okamžik odehrály. Takové události jsou často výrazem politických jednání 

spojených s činností jednotlivých politiků, politických stran a nelze je ani od příslušných 

společenských, historických či politických konsekvencí oddělit. Byť žalobkyně zvolila formu 

tohoto pořadu v rovině výběru určité (často právě politické) události a jejího glosování, 

podstatným je zde obsah tohoto pořadu a tím zůstávají události, které jsou z pohledu 

provozovatele vysílání České televize nejdůležitější a nejzajímavější. Tyto události pak odráží 

politické, kulturní, či jiné vztahy ve společnosti … Požadavek dokázat pravdivost hodnotového 

soudu nelze splnit a sám o sobě porušuje svobodu názoru, která je základní součástí práva 

chráněného článkem 10 Úmluvy. V podmínkách České republiky jde o zachování politických 

práv zakotvených v čl. 17 Listiny základních práv a svobod, mezi něž patří zejména svoboda 

projevu a právo na informace (odst. 1), přičemž cenzura je nepřípustná (odst. 3). Lze sice 

namítat, že ani svoboda projevu či právo na informace nemohou být neomezené, avšak k jejich 

omezení může dojít toliko zákonem (odst. 4). V ust. 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. ukládá 

zákonodárce provozovateli vysílání povinnost zajistit, aby v konkrétně vymezených typech 

pořadů (zpravodajských a politickopublicistických) bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti 

a zejména, aby nedocházelo k jednostrannému zvýhodňování politických stran či hnutí, 

popřípadě jejich názorů či názorů jednotlivých skupin veřejnosti (s přihlédnutím k jejich 

reálnému postavení v politickém a společenském životě). Smyslem daného ustanovení je tedy 

uložení povinnosti provozovateli vysílání chovat se tak, aby nedocházelo v konkrétním pořadu 

k porušení rovnosti politických stran a či hnutí, a to jejich jednostranným zvýhodňováním. Toto 

ustanovení však nepostihuje hodnotové soudy, které byly obsaženy v redakčních 

komentářích. Nelze akceptovat skutečnost, aby za obsah hodnotového soudu obsaženého 

v komentáři redaktora či redaktorky byla uložena veřejnoprávní sankce. Hodnotový soud 

obsažený v komentáři je vždy vyjádřením určitého názoru., jehož sankcionování by ve svém 

důsledku znamenalo omezení svobody projevu či projev cenzury, která je nepřípustná. Nadto 

v daném případě obsah komentáře nevedl ani k jednostrannému zvýhodňování politické 

strany či hnutí, popřípadě jejich názoru či názorů jednotlivých skupin veřejnosti. Na základě 

výše uvedených úvah dospěl soud k závěru, že pokud byla sankce uložena za hodnotové soudy 

v redakčních komentářích, pak její uložení nebylo na místě, neboť v takovém případě 

nemohla být naplněna skutková podstata správního deliktu, který je obsažen v § 31 odst. 3 

zákona č. 231/2001 Sb.“  

Rozsudek Nejvyššího správního soudu 7 As 23/2010 zdůraznil nejen úlohu hodnotícího 

komentáře v obecné rovině, ale zaměřil se zejména na specifickou roli redakčního komentáře 

poskytovaného provozovatelem veřejné služby: „Nejvyšší správní soud se neztotožňuje 

s názorem stěžovatelky, že úkolem veřejnoprávní televize je poskytovat objektivní a vyvážené 

informace a nikoliv subjektivní redakční komentáře. Úkolem veřejnoprávní televize jen nejen 

poskytnout objektivní a vyvážené informace, ale rovněž iniciovat a udržovat veřejnou diskusi 

o nejrůznějších veřejných tématech, v níž se zprostředkovávají různé názory. … 

Veřejnoprávní média masové komunikace vytvářejí svojí existencí strukturovaný a co možná 

nejvíce pluralitní prostor pro vyjadřování názorů. Jejich úlohou není poskytovat sterilní 

informace, nýbrž odrážet realitu včetně v ní obsažených kontroverzí, nejednoznačností, 

vrstevnatostí a emocionality. Ústavní soud v nálezu ze dne 17. 7. 2007, sp. zn. IV.ÚS 23/05, 

dostupná na http://usoud.nalus.cz, vyjádřil, že při kritice veřejné záležitosti platí presumpce, že 

jde o kritiku dovolenou. Pokud jde o hodnotící soudy, i přehánění a nadsázka, byť by byly i 

tvrdé, nečiní samy o sobě projev nedovoleným. Ani případnost názoru kritika z hlediska logiky 

a jeho podjatost nedovolují samy o sobě učinit závěr, že vybočil z projevu, který lze označit za 

fair. Pouze v případě, že jde o kritiku věci či jednání osob vystupujících ve věcech veřejných, 

http://usoud.nalus.cz/


která zcela postrádá věcný základ a pro kterou nelze nalézt žádné zdůvodnění (paušální kritika), 

je třeba ji považovat za vybočující z fair projevu. Přitom je třeba vždy hodnotit celý projev 

uskutečňující se ve formě určitého literárního či publicistického či jiného útvaru. Nikdy nelze 

posuzovat pouze jednotlivý, z kontextu vytržený, výrok nebo větu. Právo na svobodný projev 

médií tak chrání nejen zvolené téma, nýbrž i druh a způsob jeho zpracování. Teprve tehdy, když 

se takto chápaný svobodný projev dostane do konfliktu s jinými právními statky chráněnými 

ústavním pořádkem nebo zákony vydanými za účelem, pro který lze svobodný projev, pro který 

lze svobodný projev omezit ve smyslu čl. 17 odst. 4 Listiny (jde o práva a svobody druhých, 

bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti), nastanou 

podmínky pro to, aby byl zkoumán sledovaný účel konkrétního programu, způsob a druh 

zpracování tématu, jakož i programem dosažený či předpokládaný účinek. Všechna zmíněná 

omezení svobodného projevu provedená zákonem sledujícím uvedený přípustný účel však 

nesmějí relativizovat svobodu projevu. Naopak, tyto omezující zákony je třeba vykládat 

s respektem ke svobodnému projevu, a je-li to nutné, pak i do té míry restriktivně tak, aby bylo 

zajištěno přiměřené uskutečňování samotné svobody projevu. Právní úprava omezující svobodu 

projevu vyžaduje, aby v každém konkrétním případě bylo zkoumáno splnění podmínky 

nezbytnosti omezení tohoto základního práva. … Navíc nutno vzít v úvahu, že § 31 odst. 3 

zákona o vysílání vyžaduje ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech dodržení 

zásad objektivity a vyváženosti. U publicistických pořadů toto pravidlo nelze vykládat jako 

příkaz, aby v nich zaznívaly toliko bezbarvé, opatrnické a hyperkorektní názory. Naopak, 

zejména proto, že sám zákonodárce zdůrazňuje, že zákaz jednostranného zvýhodňování se má 

vztahovat na celek vysílaného programu, nutné uvedené ustanovení vykládat v jeho 

materiálním obsahu, tedy jako pokyn organizovat vysílání publicistických pořadů tak, aby 

jednotlivé pořady byly často angažované, kritické a názorově vyhraněné, samozřejmě vždy při 

zachování objektivity a pravdivosti sdělení o faktech, avšak ve svém celku vytvářely pestrou a 

z hlediska názorového spektra společnosti reprezentativní kombinaci, podporující co nejširší a 

nejotevřenější diskusi o společensky relevantních tématech.“  

 

Bez návrhu usnesení  

 

Zpracovala Soňa Tichá, 9. 11. 2017 


