
Česká televize / ČT1 - 168 hodin (reportáž Dezoland), 26. 3. 2023 od 21:50 hodin, 
objektivita a vyváženost; 
 
Stěžovatelovo podání (č. j. RRTV/4379/2023-vra) se vztahuje k reportáži „Dezoland“ z pořadu 
168 hodin, který byl odvysílán na programu ČT1 dne 26. 3. 2023 od 21:50 hodin. Podle 
stěžovatele byl porušen § 31 odst. 2 a 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového 
a televizního vysílání. Stížnost je zároveň adresovaná Radě České televize a Etickému panelu 
ČT, podle stěžovatele byl porušen také § 2 odst. 2 písm. a) zákona 483/1991 Sb., o České 
televizi a zároveň Kodex České televize.  
 
Podle stěžovatele byla „reportáž uvedena moderátorkou nepodloženými lživými slovy, že 
dezinformační scéna šlape na plné obrátky. Z dezinformační scény a výhrůžek samozvaným 
bojovníkům proti dezinformacím byli lživě a nepodloženě nepřímo obviněni protivládní 
demonstranti/scéna. V úvodu a na konci bylo použito video s „dezinformátorem“ staré 4 
měsíce, to nedokládá současný stav. Krom roušky „fuck covid“ je tam agresivní smích a řvaní, 
aby v lidech vzbudili strach. Peter Gergišák je jen zlomkem „demokrata“ Pavla Novotného. 
Podle Fridrichové vzali jedinci boj proti dezinformacím do vlastních rukou a že prý čelí za to 
výhrůžkám.“ Následně stěžovatel zmiňuje jednoho z respondentů reportáže s pseudonymem 
Sahibek Sabi, který podle stěžovatele údajně vyvrátil dezinformaci, že „na demonstraci nebylo 
60 tisíc lidí, ale 1800. Přitom ukázal fotografii z konce demonstrace na Kavčích horách, kam 
se část přesunula z Václavského náměstí“. Podle stěžovatele hlavní činnost Sahibka Sabiho 
není vyvracení dezinformací, ale provokace. Dále stěžovatel konstatuje, že Česká televize 
zveřejnila jméno a video ženy bez svolení a záměrně ji uškodila v očích veřejnosti. 
 
Stěžovatel dále pokračuje: „„Výhrůžné“ video staré týden Jiřího Černohorského, že zazvoní a 
že si popovídají. To stejné dělají novináři pořadu 168 hodin – zveřejnili záběry u domu autora 
„nenávistného“ komentáře. Další video Jakuba Netíka s údajnou výhrůžkou, že jede do 
Olomouce za Sáhibkem, je z léta loňského roku. Další výhrůžka je s Patrikem Tušlem, který 
je půl roku ve vězení. Důchodkyni Monice Špoulové údajně vyhrožují za vyvracení 
dezinformací, přestože byla v minulosti jedním pánem požádána, aby stáhla jeho bez svolení 
používané fotografie. Sama se usvědčila screenem z kyberšikany." V podnětu jsou dále 
uváděna jména respondentů vystupujících v reportáži (Roman Máca, Michal Klíma, František 
Vrábel), ke kterým se stěžovatel kriticky vyjadřuje. Zároveň podle něj redakce „vytváří tlak na 
zákonodárce, aby byli proti tzv. dezinformátorům tvrdí. Záměrně démonizuje nepohodlnou 
skupinu osob a pak usiluje o jejich likvidaci“. Stěžovatel dále poznamenává, že „reportáž je 
účelově poskládaná, nevyobrazuje realitu, záměrně démonizuje jednu názorovou skupinu 
osob a polarizuje společnost. Diváci mají právo na nestranné vysílání, a pokud novinář nemá 
elementární profesionální slušnost, od toho tu je zákon a kodex. Ale musí mít tu elementární 
slušnost i radní. U voličů pětikoalice to není obvyklé". 
 
Stížnost dále obsahuje kritické postoje jak vůči pořadu 168 hodin a České televizi, tak i vůči 
Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. V závěru podání je obsaženo množství otázek 
vztahujících se k různým vydáním pořadu 168 hodin včetně citování údajných výroků převážně 
moderátorky pořadu Nory Fridrichové. 
 
Vyjádření AO 
Pořad 168 hodin je na webových stránkách České televize charakterizován následovně: 
„Stěžejní události minulého týdne očima reportérů České televize. Kauzy a politické přešlapy, 
které prozrazují příliš mnoho. Moderuje Nora Fridrichová.“1  
 
Analyzovaná reportáž s názvem „Dezoland“ byla odvysílaná ve vydání pořadu 168 hodin dne 
26. 3. 2023 od 21:56:49 do 22:06:18 hodin. Uvedena byla moderátorkou pořadu Norou 
Fridrichovou následujícími slovy: „Dobrý večer. Dezinformační scéna v Česku šlape na plné 

 
1   Https://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/ (přistoupeno 10. 4. 2023). 



obrátky. A i když vláda Petra Fialy slibovala, že s šířením fake news zatočí, zatím jen 
přešlapuje na místě. Zmocněnec pro média a dezinformace padl a otazník visí i nad podobou 
zákona, který by měl šíření lží omezit. A tak zatímco se zdá, že vláda je bezradná, někteří 
jedinci to vzali do vlastních rukou. Na sítích proti dezinformátorům vystupují a jejich tvrzení se 
snaží uvádět na pravou míru. Čelí za to výhrůžkám a hybridní scéna jde po jejich totožnosti. 
Téma pro Václava Crhonka.“ 
 
Reportáž začala sekvencí převzatou z platformy Youtube, ve které hovoří muž se jménem 
Peter Gergišák, asi v polovině své promluvy ji přeruší na chvíli hlasitým smíchem: „Hele, ty 
zmrde, vrať se domů bránit vlast a nevyžírej Českou republiku. A víte, kam to lepím? No, 
přelepuju ty ukrajinské vlajky, co mají ty frajeři na těch autách. Na našem parkovisku už jsem 
viděl šest aut poškrábaných, postříkaných a s probodanýma pneumatikama.“ Na jeho 
promluvu navazoval komentář osoby s přezdívkou Sáhíbek, která má upravený hlas a kamera 
směřující na ní je rozostřená. Sáhíbek uvedl, že bojuje s dezinformátory. Situaci následně 
objasnil autor reportáže redaktor Václav Crhonek. Osoba pod přezdívkou Sáhíbek se jmenuje 
David a jako člen skupiny Ilumicat už skoro tři roky vyvrací na sociálních sítích dezinformace, 
přestože je přitom dříve šířil. Sáhíbek v dalším vstupu hovořil o tom, že hlavním impulsem pro 
začátek této činnosti pro něj bylo onemocnění covid-19, které původně nepovažoval za příliš 
závažné, ovšem jeho prodělání bylo dle něj první věc, proč se z dezinformátora stal člověkem, 
který bojuje proti dezinformacím. Dle slov redaktora Crhonka Sáhíbek chodí na demonstrace 
a vyvrací dezinformace o nich. Následovalo tvrzení neznámé ženy převzaté z platformy 
Youtube, že na neurčenou událost (pravděpodobně demonstraci) dorazilo kolem 60 000 lidí, 
které vzápětí komentoval Sáhíbek, že výrok Petrušky Rédové (pravděpodobně žena 
z předchozí sekvence) je manipulace, protože ona spočítala 60 000 lidí a on podle těchto 
kostiček (v záběru je zobrazeno shromáždění lidí, které je rozděleno do vícero obdélníků mající 
nejspíš spočítat přibližný počet osob) napočítal 1800 lidí. 
 
Sáhíbek následně v rozmazaném záběru mluví o vyvracení dezinformací, které vadí 
(pravděpodobně) tvůrcům dezinformací, protože je to zasáhne. Na to navazoval redaktor 
Crhonek, že na výhrůžky je Sáhíbek zvyklý, a že ti, proti kterým v on-line prostoru stojí, na něj 
pořádají doslova hon. Následně byla odvysílaná sekvence ze sociální sítě Facebook, v níž 
hovořil muž se jménem Jiří Černohorský, že údajně zná někoho, který ví o Sáhíbkovi nějaké 
informace. Černohorský chtěl po zjištění těchto informací navštívit domov Sáhíbka. V reakci 
na to Sáhíbek reagoval, že ho (dezinformátoři) hledají už tři roky. V návaznosti na to je opět 
ve vysílání sekvence z Facebooku, na níž vystupuje muž se jménem Jakub Netík, který je 
podle svých slov na cestě do Olomouce za Davidem (příjmení je redakcí „vypípáno“), a že 
jestli někdo zná jeho adresu (daná sekvence je nejspíš vzata z Netíkova živého vysílání na 
Facebooku), ať mu ji pošle a ironicky dodává, že by mu rád chtěl poděkovat a ať (nejspíš 
Netíkovi diváci livestreamu) mu jdou poděkovat s ním. 
 
Redaktor Václav Crhonek dále zmiňuje i případ invalidní důchodkyně Moniky Špoulové, která 
začala vyvracet dezinformace, a že i jí začaly chodit výhrůžky. Podle ní se jedná vesměs o 
„nadávky, urážky. A ty jejich přívrženci, ty nám prostě píšou ošklivý esemesky, někdy i 
výhrůžky. No a my tomu říkáme vyznání lásky.“ Na to navazoval redaktor Crhonek s informací, 
že dezinformátor Patrik Tušl na sítích zveřejnil fotku syna Špoulové a začal ji telefonovat a 
vyhrožovat násilnou smrtí. V další reakci Špoulová uvedla, že si začala hovory s Tušlem  
nahrávat. Část jednoho z hovorů, respektive část promluvy Tušla byla ve vysílání citována: 
„Hele, poslouchej mě, ty kundo, ještě chvíli a já si na ten Smíchov dojedu a normálně ti 
rozšlapu hlavu! Je ti to jasný?“ Na to Špoulová v dalším vstupu reagovala, že měla strach, 
když ji Tušl vyhrožoval. Následoval komentář redaktora Crhonka, že Špoulová nahrávky 
odnesla na policii, což pro Tušla vyústilo v nepodmíněný trest odnětí svobody v rozsahu 15 
měsíců.  
 
Jako další respondent vystoupil v příspěvku analytik dezinformací Roman Máca, podle kterého 
je logické, že když tu jsou v uvozovkách proruští aktivisté, takže se najdou také lidé, kterým 



není jedno, co se děje a nechtějí, aby tady řádila beztrestně ruská propaganda. Podle Máci 
tito lidé do jisté míry i suplují částečně aktivity státu. Redaktor Crhonek následně hovořil o tom, 
že pro vládu je boj s dezinformacemi prioritou, kterou měl mít na starosti vládní zmocněnec 
pro média a dezinformace Michal Klíma. Na to následovalo část vystoupení premiéra Petra 
Fialy z 23. 3. 2022 pravděpodobně z tiskové konference po jednání vlády, ve kterém potvrzuje 
výběr Michala Klímy na danou pozici a zároveň akcentuje potřebu řešit boj s dezinformacemi 
i kvůli rusko-ukrajinské válce, neboť dezinformace Rusko v rámci války také využívá, a věří, 
že boj s dezinformacemi bude v České republice účinný a rychle bude fungovat. 
 
Na premiérova slova reagoval Michal Klíma jako už bývalý zmocněnec pro oblast médií a 
dezinformací, který uvedl, že boj s dezinformacemi je obsažen v dokumentu Analýza 
připravenosti České republiky čelit závažné dezinformační vlně. Vzhledem k tomu, že 
dokument byl vydaný před rokem, Klíma konstatoval, že stát není vůbec připraven čelit 
dezinformační vlně, a že pro to dělá hrozně málo. Klíma sice dle slov redaktora plán připravil, 
ale vláda jeho pozici náhle zrušila a uvedla, že hotový materiál vlastně není třeba. Na to 
navazovala krátká sekvence z pravděpodobně tiskové konference vlády ze 15. 2. 2023, na níž 
hovořil národní bezpečnostní poradce a poradce premiéra Tomáš Pojar, podle kterého žádný 
akční plán (pro boj s dezinformacemi) není třeba, žádný takový plán nebyl a nebude vládě 
předložen a na žádném podobném plánu se nepracuje. Na rozhodnutí vlády reagoval Klíma 
s tím, že podle něj probíhá určitý ideologický souboj, zda stát má (případně jak) čelit 
dezinformacím a podle něj jím předložený plán přišel některým politikům příliš ambiciózní, 
příliš otevřený. Proto bylo rozhodnuto ho nerealizovat, což Klíma považuje za chybné 
rozhodnutí. Redaktor Crhonek následně informoval o návrhu týkajícím se boje 
s dezinformacemi, který skoro před rokem poslal premiérovi Petru Fialovi a ministrovi vnitra 
Vítu Rakušanovi tým analytiků v čele s Františkem Vrábelem, na který ale představitelé vlády 
nereagovali. Věc následně komentoval datový analytik František Vrábel s tím, že usiloval o 
opakovanou schůzku s premiérem, ale ta se nezrealizovala, což Vrábela mrzelo. 
 
Další část reportáže obsahovala krátké promluvy některých vládních poslanců, kteří byli tázáni 
na to, jak vláda s fake news bojuje. Konkrétně se jednalo o poslankyni Barboru Urbanovou 
(STAN), poslance Hayata Okamuru (KDU-ČSL) a poslankyni Lucii Potůčkovou (STAN). 
Všichni tři zákonodárci se ovšem vyjádřili jen v tom smyslu, že boj s dezinformacemi je ze 
strany vlády nedostatečný, a že je třeba to změnit. Redaktor Chrhonek následně informoval o 
tom, že ministr vnitra Vít Rakušan údajně chystá zákon týkající se dané problematiky, ovšem 
bez konkrétnějších informací i s možností, že nakonec žádný zákon nevznikne. To dokládá i 
sekvence z vystoupení Víta Rakušana nejspíš z tiskové konference, že v oblasti boje s fake 
news musí vláda udělat zásadní politické rozhodnutí, zda danou věc vůbec dá do legislativního 
procesu. Věc pak ještě komentoval ministr pro legislativu Michal Šalomoun (nestraník 
za Piráty), podle kterého případné uzákonění boje s dezinformacemi je třeba primárně udělat 
pořádně a rozhodně ne v rychlém časovém sledu. 
 
V závěru reportáže se nejprve kriticky vyjádřil Michal Klíma, že stát dezinformacím nečelí, což 
způsobuje ovlivňování části společnosti ve prospěch Ruska. Redaktor Crhonek následně 
konstatoval, že „namísto slibovaných vládních řešení radikalizace hybridní scény. A ti, kteří 
fake news potírají místo vlády, jsou terčem výhrůžek a pronásledování.“ Na to navazovala 
Monika Špoulová, která nepředpokládala, že by její aktivita (uvádění dezinformací na pravou 
míru) ji zabrala více jak tři roky. Následoval výrok Sáhíbka, že vláda podle něj v tomto směru 
selhává. Obdobný názor zastával i František Vrábel s tím, že se část společnosti může 
dramaticky zradikalizovat. Poslední sekvence znázorňovala opět muže se jménem Peter 
Gergišák z platformy Youtube, který ukazoval do objektivu prostředník a hlasitě a excitovaně 
pronesl: „Tak si to vyžerte vy kurvy. Vy zmrdi, /nesrozumitelné/, vy košťata.“ 
 
Analyzovaná reportáž sestávala ze dvou hlavních témat, která se vzájemně prolínala. První 
se týkalo vyhrožování tzv. dezinformátorů lidem, kteří si kladou za cíl uvádět dezinformace na 
pravou míru. Druhým tématem příspěvku bylo, jakým způsobem vláda řešila a řeší boj 



s dezinformacemi. Výrok moderátorky Nory Fridrichové, že dezinformační scéna šlape na plné 
obrátky lze považovat za určitý řečnický obrat vyjadřující nadsázku. Stížnost dále obsahuje 
řadu výroků a domněnek, které ovšem nelze ověřit. Stěžovatel skrz různá tvrzení kritizuje ve 
svém podání tři z vystupujících respondentů – Michala Klímu, Františka Vrábela a Romana 
Mácu. U Máci uvádí, že hovoří o „českém islámském státu plných agresivních fanatiků“. Ono 
spojení Máca skutečně řekl ve svém vstupu v reportáži, lze ho hodnotit jako metaforu, která 
vyjadřuje stanovisko respondenta, nikoliv autorů reportáže.  
 
Podle stěžovatele redakce vytváří tlak na zákonodárce, aby byli proti tzv. dezinformátorům 
tvrdí a záměrně démonizuje nepohodlnou skupinu osob a pak usiluje o jejich likvidaci. 
Reportáž zároveň podle podnětu je účelově poskládaná, nevyobrazuje realitu a polarizuje 
společnost. Na základě monitoringu nelze tvrdit, že by reportáž vytvářela tlak na zákonodárce. 
Spíš poukazuje na stav, kdy vláda původně proklamovala svůj zájem řešit problematiku 
dezinformací, což se ale i na základě odvolání Michala Klímy z pozice vládního zmocněnce 
pro oblast médií a dezinformací neděje. Nečinnost vlády a nerozhodnost, jak danou 
problematiku řešit, následně dokladují vyjádření Víta Rakušana, Tomáše Pojara a vládních 
poslanců. Kritika na nečinnost v oblasti boji s fake news může být v tom, že zatímco vláda 
v tomto směru nekoná, jedincům snažícím se vyvíjet v tomto segmentu určitou aktivitu, je ze 
strany určité části společnosti vyhrožováno. Stejně tak nelze říci, že by reportáž démonizovala 
nepohodlnou skupinu osob, příspěvek informoval o problematickém (v jednom případě 
protizákonném) chování, kterého se dopustili konkrétní jedinci vůči některým respondentům 
příspěvku. Reportáž také neobsahuje tvrzení, že by redakce usilovala o likvidaci nepohodlné 
skupiny osob. Že reportáž podle podnětu je účelově poskládaná, nevyobrazuje realitu a 
polarizuje, lze hodnotit jako domněnky stěžovatele.  
 
Analýza neprokázala, že by odvysíláním reportáže byla ustanovení zákona, na které 
poukazuje stěžovatel, porušena. Navrhujeme odložení věci. 
 
Návrh usnesení 
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci 
své kompetence dané ustanovením § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 
rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 
Sb.), rozhodla v souladu s ustanovením § 76 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2016 Sb., o 
odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění, ve věci možného přestupku 
spáchaného odvysíláním pořadu 168 hodin na programu ČT1 dne 26. 3. 2023 od 21:55 hodin, 
že věc odkládá. 
 


		2023-04-28T16:40:26+0200


		2023-11-02T11:10:12+0100




