
Česká televize / ČT24 – Newsroom ČT24

téma Prodá Ivo Valenta Parlamentní listy?, 9. února 2020 od 22:00 hodin

Autor stížnosti (RRTV/4018/2020-vra) uvádí, že reportáž informovala o prodeji Parlamentních listů a 

současně bez jakýchkoliv podložených argumentů prostřednictvím komentátorů na Parlamentní listy 

útočila,  přičemž nedala  prostor  protistraně  na  obhajobu.  Má za  to,  že  „nepodloženým  barvitým  

špiněním  a  nedáním prostoru  Parlamentním  listům nebo  argumentům  na  jejich  obhajobu  Česká  

televize porušila zákon 231/2001 Sb. § 31 odst. (3)“. (Monitoring proběhl 24. března 2020.)

Vyjádření AO:

Cyklický pořad Newsroom ČT24 je vysílán jako týdeník každou neděli od 22:00 hodin v půlhodinové  

délce.  Česká  televize  tento  pořad  prezentuje  jako  přehled  hlavního  dění  v  českých  a  světových  

médiích.  Žánrově  je  tento  pořad  možné  zařadit  do  aktuální  publicistiky.  Jde  tedy  o  tematický  

publicistický magazín.  Každé vydání  pořadu se  věnuje  více  tématům z mediální  oblasti z  daného  

týdne, přičemž nejvýraznější z nich bývá označováno jako Téma týdne a řazeno na začátek pořadu.

Za téma týdne bylo ve vydání  pořadu Newsroom ČT24 z  9.  února 2020 zvoleno téma Prodá Ivo  

Valenta Parlamentní listy?, což korespondovalo s profilem týdeníku věnovaného dění v médiích a se  

skutečností, že v průběhu končícího týdne se objevila zpráva o možném prodeji většinového podílu  

v Parlamentních listech. Tématu bylo věnováno přibližně 10 minut – krátké uvedení moderátorkou ze  

studia, připravená reportáž, která tvořila přibližně polovinu tématu, dále reportáži podobná pasáž ve  

formě živě prezentovaného studiového vystoupení autorky reportáže, kterou doplnila  tři  vyjádření  

respondentů ze záznamu, a závěrečný živý  rozhovor moderátorky s hostem ve studiu. Zpracování  

tématu tvoří jeden tematický kontext a je třeba ho posuzovat jako celek.

Uvedení tématu moderátorkou (Terezou Řezníčkovou)  reprodukovalo s  odvoláním na zdroj  info.cz  

zprávu  o  možném  prodeji  Parlamentních  listů,  obsahovalo  základní  informaci  o  vlastníkovi,  bylo  

v něm  zmíněno,  jaký  mají  podle  mediálních  odborníků  vliv,  dále  naznačilo,  jaký  druh  materiálů  

Parlamentní listy přinášejí s odvoláním na to, že samy sebe označují za politický bulvár, a poukázalo  

na úvahy, jaký vliv mohou mít na voliče. Moderátorské uvedení tak prakticky ve zkratce inzerovalo  

další  obsah  zpracování  tématu,  neobsahovalo  žádná  skutková  tvrzení  z  redakční  pozice  a  bylo  

neutrální.

Po moderátorském uvedení následovala připravená reportáž (redaktorky Barbory Loudové). Reportáž  

nejprve ukázkou z autopropagačního videa Parlamentních listů dokumentovala jejich heslo („Nikdo  

nám nediktuje, o čem máme psát.“). Citací SMS IvaValenty, senátora(nestr. za SsČR), byla potvrzena  



zpráva o možném prodeji Parlamentních listů. Prezentace těchto prvků plnila čistě faktografickou a  

dokumentační roli.

Další  pasáž  pak  byla  věnována  názorům  tří  profesionálů  z oboru  na  to,  co  může  nový  vlastník  

nákupem získat.  K  tomuto aspektu  se  vyjádřili  Ondřej  Fér,  mediální  konzultant  a novinář serveru  

Manipulatori.cz, Josef Šlerka, ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a Michal Půr, šéfredaktor  

Info.cz. Respondenti vyjádřili své názory na velikost vlivu Parlamentních listů, aniž by toto médium  

z obsahového hlediska hodnotili. Respondenti byli transparentně představeni a jejich volba byla ve  

vztahu k  tématu logická.

Následující pasáž přinesla osobní názory dvou profesionálů z oboru na to, kdo by se mohl stát novým  

vlastníkem Parlamentních listů – své názory vyjádřili opět Michal Půr, a dále Ondřej Kundra, zástupce  

šéfredaktora Respektu, ten druhý způsobem kritizovaným ve stížnosti: „Já si nemyslím, že to bude  

někdo z těch, kdo vlastní největší vydavatelství, žádný z takových těch skutečně seriózních mediálních  

domů by o Parlamentní listy neměl opřít  hůl.“ Stěžovatel cituje tento názor O. Kundry jako jeden  

z bodů své argumentace, ale věcně to nijak nezdůvodňuje, pouze uvádí, že o O. Kundrovi v minulosti  

psala BIS, že lže, s odkazem na případ, který má na mysli – který ovšem věcně nijak nesouvisí s nyní  

posuzovaným případem. Stěžovatel neuvedl, co mu na slovech O. Kundry vadí. Lze tušit, že to může  

být  zejména poslední  poněkud bulvárně stylizovaná část  jeho vyjádření,  ale  nelze říci,  že  by tato  

formulace byla pejorativní směrem k Parlamentním listům, spíše jde o typickou ukázku novinářského  

žargonu, který si pro ozvláštnění a upoutání pozornosti běžně vypůjčuje různá rádoby interesantní,  

třeba i  zastaralá rčení,  jako v  tomto případě. Opřít hůl zde neznamená nic jiného než zastavit se  

někde,  potažmo  věnovat  něčemu  pozornost,  a  pokud  je  ve  vyjádření  cítit  určitá  přezíravost  

k Parlamentním  listům,  autor  vyjádření  zde  nevyjadřuje  vlastní  postoj,  ale  přisuzuje  přezíravost  

velkým mediálním domům. To není při programové odlišnosti Parlamentních listů od tradičních médií  

nic divného. Ve věcné rovině slova respondenta vyjadřují pouze jeho osobní odhad, že podíl I. Valenty  

v Parlamentních listech nekoupí  žádná přední etablovaná mediální  skupina.  Parlamentní  listy  tím  

nejsou  nijak  obsahově  hodnoceny.  Nelze  vyloučit,  že  výhrada  stěžovatele  v  tomto  bodě  vyplývá  

z určitého  nedorozumění.  Zařazení  názoru  respondenta  je  třeba  považovat  za  dokumentaci  jeho  

názoru.  Na názor  transparentně představeného respondenta si  může  divák udělat  svobodně svůj  

názor podle vlastního uvážení  a jeho prezentaci  nelze dezinterpretovat jako vyjádření  redakčního  

postoje. Nicméně to, že měl stěžovatel na mysli právě závěrečnou formulaci, a co mu na ní nebo na  

jiných  částech  vyjádření  O.  Kundry  vadilo,  by  bylo  spekulací  nad  rámec  textu  stížnosti.  V  tomto 

případě citace ve stížnosti stojí bez meritorní argumentace vedle závěru, že podle názoru stěžovatele  

odvysíláním mj. citovaných slov ČT porušila zákon, neboli základem výhrady stěžovatele je zde jen  

jeho nelibost.Volba respondenta, který je dlouholetým profesionálem mediální sféry a jedním z více  



respondentů, kterým byl dán ve zpracování tématu prostor, byla v magazínu věnovaném médiím a  

v příspěvku na dané téma akceptovatelná. Monitoring problém z hlediska zákona v  tomto případě  

vyloučil.

Další  pasáže  reportáže  je  možné  označit  za  medailón  Parlamentních  listů.  Nejprve  byla  

prezentovánavizitka  většinového  vlastníka  Parlamentních  listů  Iva  Valenty.  Kromě  přehledu  jeho  

podnikatelských  a  politických  aktivit  byl  zařazen  i  archivní  záznam  vyjádření  I.  Valenty  k  jeho 

podnikatelským aktivitám v mediální sféře.

Redaktorka  pokračovala  sdělením,  že  někteří  novináři  upozorňují,  že  v Parlamentních  listech  se  

byznys spojuje s politikou. Uvedla, že „vydávání článků si tam platila některá ministerstva a státní  

úřady“,  což  bylo  současně  v obraze  dokumentováno  záběrem  na  článek  na  internetu  s titulem 

„Ministerstva, kraje i finanční správa poslaly miliony Parlamentním listům. Vyhovuje jim, že server  

vydává tiskovky bez úprav“ – podle titulu je možné článek snadno identifikovat jako text ze serveru  

DenikN.cz  z 13.  prosince  2019.  Dokumentace  redaktorkou  zmíněných  názorů  některých  novinářů  

pokračovala  zařazením vyjádření  respondenta z  tohoto okruhu –  opět  O.  Kundry.  Šlo  o neutrální  

popisné vyjádření:  „Je  to taková volná platforma,  v  podstatě  jakoby politická inzerce,  ale  dělaná  

nějakým novinářským způsobem.“ Pasáž pokračovala zmíněním spolupráce serveru Parlamentní listy  

s Hradem.  Zařazen  byl  nejprve  fragment  z úvodní  části  rozhovoru  Petra  Žantovského  jako  

moderátora  s prezidentem republiky  Milošem Zemanem pro server  Parlamentní  listy.  Redaktorka  

navázala sdělením, že se o Parlamentních lisech psalo jako o hradním webu, a to „hlavně v souvislosti  

s  jejich  redaktorem  Radimem  Panenkou“,  což  bylo  dokumentováno  jednak  záběrem  článku  na  

internetu  s titulem  „„Hradní  novináři“  na  výletech  se  Zemanem…“  –  který  je  možné  snadno  

identifikovat jako článek na serveru HlidaciPes.org z 6. listopadu 2018 – a dále záběrem redaktora R.  

Panenky  z pořadu  Horké  téma na serveru  Parlamentní  listy,  a  pak  záběry  z návštěvy  prezidenta  

republiky M. Zemana ve Vysokých Tatrách, s doplněním slovní informace, že R. Panenka byl ubytován  

jako jediný novinář  v hotelu  spolu s  delegací  hlavy státu.  Touto pasáží  se  stížnost  bezprostředně  

nezabývá. Monitoring v ní nezaznamenal žádné obsahové problémy.

Medailón  Parlamentních  listů  v  reportáži  pokračoval  prezentací  názorů  odborníků.  Prvním z nich,  

který dostal prostor, byl Jan Motal, odborník na etiku médií z Masarykovy univerzity, který uvedl:  

„Parlamentní  listy  skutečně jsou do jisté  míry  proruské,  prozemanovské,  že  přináší  témata,  která  

velmi rádi slyší lidé, kteří nemají důvěru v demokracii, kteří nemají důvěru v tradiční média.“ Jde o  

vyjádření,  které  je  napadeno  ve  stížnosti  s argumentem,  že  „neexistuje  analýza,  která  by  tuto  

informaci potvrzovala“. Stěžovatel se nijak nesnaží své tvrzení o neexistenci příslušné analýzy věcně  

doložit.  Je třeba uvést  především to,  že autorem vyjádření  v  reportáži  byl  odborník z akademické  

sféry, tedy odborník ve vztahu k Parlamentním listům, k České televizi nebo k  jiným médiím nezávislý,  



a jak  bude vidět  dále,  pedagog z univerzity,  která  obsah Parlamentních  listů  analyzovala.  I  když  

neuvedení věcné argumentace při prezentaci hodnoticího soudu, tedy názoru, obecně není předností,  

je třeba poznamenat, že zde šlo o repliku pro reportáž do publicistického magazínu, ne do odborné  

diskuse,  kde  by  byl  prostor  pro prezentaci  věcného argumentačního základu vyjádřeného názoru  

odborníka.  Úroveň  spolupráce  Parlamentních  listů  s prezidentem  republiky  M.  Zemanem  byla  

bezprostředně  předtím  v reportáži  přímo  dokumentována,  takže  v  tomto  bodě  se  poukaz  na  

nedostatek  odborné  analýzy,  která  by  to  dokládala,  jeví  jako  irelevantní.  Pokud  jde  o  určitou  

proruskost serveru Parlamentní listy, byla jednou z věcí, kterou se zabývalo soudní řízení (Městský  

soud v Praze, č. j. 21 Cm 7/2019-161, rozsudek z 15. října 2019 byl zveřejněn v prosinci), které bylo  

dále  v  reportáži  zmíněno,  v  jehož  rozsudku se  mj.  praví,  že  „žalovaná  prokázala  rovněž,  že  řada  

článkův Parlamentních  listech zveřejňovaných významně a  nekriticky straní  Rusku…“.  V   rozsudku,  

který byl zveřejněn a medializován, jsou rekapitulovány skutečnosti, které soud k  jeho názoru vedly. I  

když rozsudek není v právní moci, neznamená to, že neplatí. Jde o veřejně známé vyjádření názoru  

nezávislé  a  neutrální  instituce  soudu,  se  kterým  prezentovaný  názor  J.  Motala  obsahově  

koresponduje.

Redaktorka dále v  reportáži přešla k aspektu, že web Parlamentních listů využívají ke své komunikaci  

zástupci skoro celého politického spektra. V  tomto smyslu se v  reportáži vyjádřil  další  respondent,  

Josef  Šlerka,  ředitel  Nadačního  fondu  nezávislé  žurnalistiky.  Redaktorka  doplnila  informaci,  že  

„spoluvlastník listů Michal Voráček od začátku vysvětloval, že server dává prostor všem, nehledě na  

stranickou příslušnost nebo názory“, což mnozí odborníci kritizují. Zařazen byl příklad takové kritiky  

v podobě vyjádření opět J.  Motala a opět napadeného stížností: „Dávají  prostor velmi extrémním  

názorovým stranám, a aniž by jim činily nějakou kvalifikovanou oponenturu. Mohou sloužit vlastně  

jako nástroj  propagandy,  dezinformace  a  tak  dále,  což  v  minulosti  už  se  potvrdilo.“  Redaktorka  

k  tomu doplnila: „Třeba i u soudu. Praktiky Parlamentních listů podle rozsudku z  loňského prosince.  

Démonizace, manipulace a apel na strach.“

Stěžovatel s touto pasáží polemizuje. Vyjádření respondenta kritizuje slovy: „Pokud by [Parlamentní  

listy] dávaly prostor "velmi extrémním názorovým stranám", tak by se o ně zajímala policie. Co se  

týká oponentury, tak ta chybí téměř v každém médiu i v této reportáži.“

Doplnění redaktorky stěžovatel kritizuje takto: „Opět nepodložené obvinění. Podle rozhodnutí soudu  

PL používají démonizaci, manipulaci a apel na strach, přestože tak se chová každé médium. I Česká  

televize  ráda apeluje  na strach a  démonizuje  třeba Rusko/Putina (agresor,  diktátor...)  a  odpůrce  

imigrace  (dokonce  je  přirovnává  k  nacistům).  I  v  této  reportáži  se  hovoří  o  "velmi  extrémních  

názorových stranách", což je ukázková démonizace.“



Stejně jako v předchozích případech stěžovatel svá tvrzení nijak věcně nedokládá, a není tedy např.  

jisté, jestli se o autory některých příspěvků na Parlamentních listech nezajímá či nezajímala policie,  

není  nijak  prokazováno,  že  všechna  média  démonizují,  manipulují  a  apelují  na  strach,  není  

poukazováno na žádné konkrétní případy z vysílání České televize kromě aktuálního tlumočení závěrů  

soudu redaktorkou (tj. poukazu na démonizaci, manipulaci a apel na strach).

Když se respondent zmínil o „velmi extrémních názorových stranách“,hovořil o extrémnosti názorové,  

což nemusí být věc, která by spadala do působnosti orgánů činných v  trestním řízení.

Redaktorka  ve  svém  dovětku  k vyjádření  respondenta  připomněla  již  zmíněné  soudní  řízení,  

respektive v  jeho rozsudku zmíněné výsledky Analýzy manipulativních technik na vybraných českých  

serverech zpracované fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity (v roce 2016), jež pokrývala  

mimo jiné Parlamentní listy –výsledky analýzy, které si soud v  rozsudku osvojil. Informace o soudním  

řízení nebyly v  reportáži dále rozváděny, ale jednak šlo o kauzu v nedávné minulosti medializovanou,  

a kromě toho při dnešní míře všeobecné dostupnosti informací ve veřejném prostoru také není pro  

diváky problém si na základě informací z Newsroomu ČT24 případně zjistit o věci více informací či  

získat samotné prvotní dokumenty (rozsudek, výzkumnou zprávu). Není tedy mimo jiné pravda, že  

obsah Parlamentních listů nebyl odborně analyzován. Pokud Česká televize tlumočí názor objektivní  

instituce  soudu,  který  posuzoval  argumenty  obou  stran  sporu,  je  nepřípadné  v  tom  spatřovat  

nepodložené obvinění a redakční názor vyžadující nějaké vyvážení – jde o objektivní fakta.

V kontextu s  informacemi již tlumočenými v  reportáži, že Parlamentní listy si samy rozhodují, o čem  

budou mluvit, a že dají prostor každému, postrádajívýše citované výhrady stěžovatele smysl.

Závěrečná pasáž reportáže a pomyslného medailónu Parlamentních listů v ní byla věnována jejich  

bulvárnosti. Obrazem byly dokumentovány příklady bulvárních titulů článků v Parlamentních listech:  

„Krampol politikům: Chytit za d...u,  kopnout do p...le  a vyhodit.  Hovada“, „Uprchlíci  ze  Súdánu a  

Eritreje na nás házeli kameny, totální násilí, ale to se nikde nedočtete (...)“, „Islamista, tvrdí TV. Teror  

v  Londýně:  Nové  informace.  A  další  bodání,  další  krev“.  Stěžovatel  k  tomu  namítá:  „Reportérka  

hovořila o konfliktních a přehnaných titulcích. Pokud nebezpečný islamista pobodal tři  lidi a tekla  

krev, proč by PL nemohly napsat do titulku o bodání a o krvi?“ Reportáž s  bulvárními tituly článků  

ovšem  nijak  nepolemizovala,  pouze  je  dokumentovala  a  pojmenovávala  slovy  redaktorky  jako  

„konfliktní, plné senzací a často přehnané“, což objektivně vyjadřuje jejich charakter, jak se mohl  

divák přesvědčit na prezentovaných příkladech. Obsah reportáže a vyjádření stěžovatele zde nejsou  

v žádném konfliktu a výhrada stěžovatele je v  tomto bodě rebelstvím bez příčiny.

K aspektu bulvárnosti Parlamentních listů byla potom zařazena vyjádření čtyř respondentů, kterými  

byli opět J. Motal, O.Kundra a J.Šlerka, které doplnil mediální teoretik Jan Jirák.Předmětem stížnosti  



bylo  první  z  těchto  vyjádření,  vyjádření  Jana  Motala,  odborníka  na  etiku  médií  z  Masarykovy  

univerzity:  „Doslova dřou dno té žurnalistiky, to znamená, je to stylisticky a řemeslně velmi nízké  

úrovni.“  Stěžovatel  namítá:  „Jan  Motal  použil  další  démonizování:  "dřou  dno  té  žurnalistiky"“.  

Nehledě na to, že vyjádření J. Motala k bulvárnosti Parlamentních listů bylo krátké, vešla se do něj  

tentokrát i věcná argumentace, o kterou respondent opíral svůj názor. Transparentně představený  

nezávislý  odborník  prezentoval  s věcnou  argumentací  svůj  názor,  a  to  v  řadě  několika  vyjádření  

dalších respondentů. Z hlediska zákona jde prakticky o ideální situaci,  kdy jsou vytvořeny všechny  

předpoklady pro to, aby mohl divák prezentovaný názor sám zhodnotit a vytvořit si svobodně vlastní  

názor. Seznamování diváků s  různými názory je obecně jedním z úkolů televizní publicistiky. Vyjádření  

O.Kundry a J.Šlerky byly jen krátkými glosami k probíranému aspektu. O tom, že prostor dostaly různé  

pohledy,  svědčí  např.  obsah  posledního  vyjádření  J.  Jiráka,  který  na  okraj  probírané  bulvárnosti  

Parlamentních listů poznamenal: „Ale pořád ještě je to médium, které má potenciál nabídnout trošku  

jiný výklad, trošku jinou interpretaci.“ Redaktorka pak uzavřela reportáž doplněním, že sami autoři  

tuto interpretaci nazývají politickým bulvárem.

Reportáž jako rozsahem největší komponenta zpracování tématu představila většinového vlastníka  

serveru Parlamentní listy, který dostal nabídku na odkoupení svého podílu, informovala o velikosti  

okruhu čtenářů a diváků Parlamentních listů,  rozebrala,  jakou hodnotu pro potenciálního nového  

vlastníka představují, a prezentovala obsáhlý medailón Parlamentních listů, v němž si všímala, jakým  

způsobem  Parlamentní  listy  reflektují  politickou  sféru  a  jaký  mají  žurnalistický  styl,  respektive  

poukázala na bulvární styl Parlamentních listů. Reportáž si  tedy všímala různých aspektů tématu.  

Redakční složka či redakční příspěvek ke sdělení reportáže se zaměřoval na dokumentaci k tématu a  

faktické informace. V redakčním textu byly využity také informace z rozsudku Městského soudu v  

Praze ve sporu mezi (zjednodušeně řečeno)Parlamentními listy a serverem Forum 24, který vyjadřuje  

názor nestranné instituce soudu, a který je tudíž nutné považovat za vyjádření objektivní skutečnosti.  

Jednalo se o reportáž v  tematickém publicistickém magazínu věnujícím se médiím, o publicistiku, a  

tak bylo přirozené, že reportáž dala prostor komentářům profesionálů z médií  a odborníků. Suma  

jejich vyjádření tvořila významnou část reportáže. Sestavu respondentů tvořili mediální konzultant a  

novinář  serveru  Manipulatori.cz  Ondřej  Fér,  ředitel  Nadačního  fondu  nezávislé  žurnalistiky  Josef  

Šlerka, šéfredaktor Info.cz Michal Půr, zástupce šéfredaktora Respektu Ondřej Kundra, odborník na  

etiku  médií  z Masarykovy  univerzity  Jan  Motal  a  mediální  teoretik  Jan  Jirák.  Na  přibližně  

pětiminutovou reportáž se jeví okruh respondentů jako přiměřený a jejich sestava se jeví z  hlediska  

probíraného tématu logická a dostatečně názorově pestrá. Téma bylo tedy probíráno z  různých úhlů  

pohledu. Je třeba dodat, že rešerší byly pro reportáž získány k dokumentaci tématu různé archivní  

materiály,  jako  záznam  vyjádření  většinového  vlastníka  Parlamentních  listů  Iva  Valenty  k  jeho  



záměrům s tímto médiem, ukázky z produkce Parlamentních listů a další archivní materiály, které  

byly pro celkovou obsažnost reportáže přínosné. I když reportáž neobsahovala s výjimkou textu SMS 

Iva  Valenty  potvrzujícího  jednání  o  prodeji  jeho  většinového  podílu  jiné  aktuální  vyjádření  

reprezentanta Parlamentních listů, nelze říci, že by pohled z pozice Parlamentních listů v  reportáži  

chyběl.Kromě  toho  redaktorka  v závěru  reportáže  uvedla,  že  autoři  Parlamentních  listů  svůj  styl  

nechtějí  komentovat.  Jednotlivým  výhradám  stěžovatele  k obsahu  reportáže  jsme  se  podrobně  

věnovali v průběhu rozboru jejího obsahu a je možné shrnout, že domnění stěžovatele, že odvysíláním  

reportáže došlo k porušení zákona, monitoring nepotvrdil.

I  když  stěžovatel  vztahuje  všechny  své  blíže  specifikované  výhrady  jmenovitě  k  reportáži,  touto  

reportáží nebylo téma v pořadu Newsroom ČT24 ještě téměř z poloviny vyčerpáno. Následovala část  

moderovaná živě ze studia. Moderátorka spojovacím vstupem předala slovo redaktorce předchozí  

reportáže,  která  doplnila  další  faktické  informace  k  tématu,  ovšem  tentokrát  monologickým  

vystoupením  ve  studiu,  které  doplnil  obrazový  materiál  a  záznamy  vyjádření  tří  respondentů.  

Redaktorka nejprve uvedla přesné údaje o návštěvnosti Parlamentních listů podle Net Monitoru. Dále  

přešla  k  tomu,  kdo  je  čtenářem  Parlamentních  listů,  respektive  nejprve  bylo  zařazeno  vyjádření  

mediálního teoretika J. Jiráka k  tomuto aspektu, a pak byla v obraze prezentována takzvaná mapa  

médií,  kterou  zpracoval  Nadační  fond  nezávislé  žurnalistiky,  která  graficky  vyjadřovala  rozložení  

různých  typů  publika  mezi  různá  média  včetně  Parlamentních  listů.  Tuto  mapu  doprovodila  

redaktorka vysvětlujícím komentářem. Stručně zrekapitulovala typy příspěvků, které se objevují  na  

Parlamentních listech,  a zopakovala,  že jejich záměrem je  poskytovat politický bulvár.  Uvedla,  že  

autoři nepatří k  renomovaným novinářům, což ve vloženém záznamu vyjádřil  jinými slovy také O.  

Kundra, zástupce šéfredaktora Respektu. V posledním vloženém záznamu J.Šlerka, ředitel Nadačního  

fondu  nezávislé  žurnalistiky,  uvedl,  že  v posledních  letech  se  Parlamentní  listy  posunují  

k profesionalizaci.  Živě  prezentovaná  pasáž  prakticky  byla  z obsahového  hlediska  pokračováním  

předcházející reportáže, kterou doplnila o další informace. Z hlediska zákona nepředstavoval obsah  

této pasáže žádný problém.

Poslední  částí  zpracování  tématu  Parlamentních  listů  v pořadu  Newsroom  ČT24  byl  rozhovor  ve  

studiu  s odborníkem  na  etiku  médií  a  pedagogem  Masarykovy  univerzity  Janem  Motalem,který  

předtím vystoupil  již v  reportáži. Host odpověděl moderátorce na tři dotazy, z nichž první se týkal  

toho, jakým médiem jsou Parlamentní listy, druhý toho, jestli Parlamentní listy změnily žurnalistiku  

v Česku, a poslední toho, co lidi na Parlamentních listech láká. Respondent sdělil svůj názor na tyto  

aspekty. O případnosti pozvání tohoto respondenta do pořadu daného zaměření a k probíranému 

tématu  již  byla  řeč  –  měl  odpovídající  odbornost  a  jako  člověk  z akademické  sféry  měl  

k Parlamentním  listům  neutrální  odborný  vztah.  Každé  interview  s  jedním  respondentem  jakoby  



postrádá přítomnost vyvažujícího pohledu či  více pohledů dalších respondentů, avšak jde o běžný  

žánr, u kterého se tento rys nepovažuje za závadu, a vyváženost se očekává v širším programovém 

kontextu.V tomto  případě  host  hovořil  se  znalostí  věci  a  s  odborným  nadhledem  a  jeho  účast  

v pořadu byla pro celkové zpracování tématu přínosná.

Po rekapitulaci  obsahu druhé poloviny zpracování tématu Prodá Ivo Valenta Parlamentní listy? je  

možné zopakovat, co již bylo řečeno o předcházející reportáži, a dodat, že druhá polovina rozšířila  

okruh  prezentovaných  objektivních  a  vyvážených  informací  k  tématu,  a  ani  v  druhé  polovině  se  

neprojevil žádný obsahový problém z hlediska zákona. Názor stěžovatele, že odvysíláním reportáže  

došlo k porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., monitoring nepotvrdil, a nepřinesl poznatky ani  

o jiném porušení zákona. Navrženo je odložení věci.

Pisatel se na závěr pokusil  dodat důraz své stížnosti velmi pochybným způsobem, když mj.  uvedl:  

„Snažím se legálním způsobem upozorňovat na manipulaci ve vysílání, bohužel RRTV a Rada ČT dává  

přednost, aby si kritici ČT vyřizovali účty přímo s konkrétními novináři násilím.“ Naznačení možného  

použití  násilí  vůči  zastáncům  jiných  postojů,  pokud  Rada  nebude  hodnotit  případ  a  konat  podle  

představ pisatele, je třeba vnímat jako značně alarmující. S podobnými projevy stěžovatele Rada již  

byla konfrontována v minulosti, kdy se zabývala řadou jeho předcházejících podání.

Návrh usnesení:

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) coby ústřední správní úřad v rámci své 

kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního  vysílání  a  o  změně  dalších  zákonů  (dále  jen  „zákon  č.  231/2001  Sb.“),  rozhodla  v  

souladu s ustanovením § 76 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a 

řízení  o  nich,  v platném  znění,  ve  věci  možného  přestupku  spáchaného  odvysíláním  pořadu 

Newsroom ČT24, respektive Tématu dne Prodá Ivo Valenta Parlamentní listy? v tomto pořadu, dne 

9. února 2020 od 22:00 hodin na programu ČT24, že věc odkládá.

Česká televize / ČT1 –168 hodin - Czexit

Stěžovatel (č. j. 6544/2018) žádá o posouzení vyváženosti reportáže Czexit odvysílané dne 

11. února 2018 v rámci pořadu 168 hodin od 22:00 hodin. Jako součást stížnosti zaslal vlastní 

poměrně  rozsáhlou  analýzu  reportáže,  která  má  však  spíše  povahu  polemiky  s obsahem 

reportáže. 

Vyjádření AO



Moderátorka  ve  studiu  nejprve  zmiňuje  nepravdivou  informaci,  že  se  EU  chystá  zrušit 

písmeno „ř“  a  pokračuje,  že  nejcitovanějším slovem minulého týdne bylo pravděpodobně 

„referendum“, na jehož zavedení se domlouvají čtyři strany -  ANO, Piráti, SPD a komunisti, 

přičemž  poslední  dvě  jmenované  strany  navrhují,  aby  bylo  možné  hlasovat  i  o 

zahraničněpolitických otázkách, například vystoupení z EU. Dodává, že oslovení ekonomové 

tzv.  czexit  považují  za  ekonomickou  sebevraždu,  podle  politiků,  kteří  si  jej  přejí,  se  nic 

nestane. 

Reportáž  pak  nejprve  přibližuje  dvě  nepravdivé  zprávy  týkající  se  opatření  EU  (rušení 

písmena  „ř“  a  informace,  že  evropský  pilíř  sociálních  práv  zaručuje  imigrantům  stejné 

sociální dávky ve všech zemích EU) a uvádí je na pravou míru,  přičemž šiřitelé mylných 

informací  (youtuber  Petr  Černý,  senátor  Jaroslav  Doubrava  /severočeši.cz/,  ekonomka 

Markéta Šichtařová, poslanec Jiří Kobza /SPD/) jsou citováni nebo přímo dostávají prostor 

k vyjádření. Mylnost informace týkající se evropského pilíře sociálních práv pak na kameru 

potvrzuje hlavní  analytik  České spořitelny  a  člen Evropského hospodářského a sociálního 

výboru Petr Zahradník a hlavní analytička Hospodářské komory ČR Karina Kubelková. 

Komentář  pokračuje,  že  otázku  členství  ČR v EU trvale  zvedají  zejména  prorusky  píšící 

servery a dodává příklad, kdy server Sputnik citoval exprezidenta Václava Klause. Následuje 

ukázka vyjádření Václava Klause týkající se nutnosti vystoupit z EU. Komentář dodává, že 

stejný názor dlouhodobě zastává i jeho syn Václav Klaus mladší, poslanec za ODS, který i 

odhadl  náklady  na  odchod.  To dokumentuje  citace  z jeho facebookového profilu  (odchod 

z EU je podle něj nutný i za cenu zchudnutí o 1/3). Reportáž v tomto ohledu vyčísluje, kolik 

peněz ČR za dobu členství EU odvedla a kolik přijala a komentář se táže, zda je Klausův 

komentář  reálný.  Hlavní  ekonom   Deloitte  David  Marek  přirovnává  odchod  z EU  k  

dobrovolné amputaci  jedné  končetiny,  přičemž zchudnutí  odhaduje  na ½.  Hlavní  ekonom 

investiční  společnosti  Cyrrus  Lukáš  Kovanda  to  přirovnává  ke  střelení  do  vlastní  nohy. 

Komentář dodává, že brexit dle vládní analýzy způsobí pokles růstu ekonomiky příštích 15 

letech o 2-8 %. Jako doklad uvádí, že VB „možná kvůli brexitu opustí japonští investoři“. 

Následuje vyjádření japonského velvyslance ve VB, dle nějž v případě, že se zhorší ve VB 

podmínky pro podnikání,   odejdou nejen japonské firmy. Komentář pak vyčísluje náklady 

případného odchodu japonských investorů z ČR a cituje Radka Špicara ze Svazu průmyslu a 

dopravy ČR, dle nějž japonští investoři na schůzce uvedli, že v případě odchodu ČR z EU by 

odešli z ČR. Radek Špicar pak na kameru hovoří o znejistění investorů v případě odchodu. 

Manažer japonské společnosti na kameru potvrzuje obavy japonských investorů. Komentář 



dodává, že kuriozní je, kdo strach mezi japonskými obchodníky vyvolává – především jejich 

krajan Tomio Okamura z SPD. Následuje jeho citace, v níž vyjadřuje požadavek referenda 

v dané věci. Komentář se následně táže, zda zástupci SPD, dle nichž členství v EU ČR nic 

nepřináší, hovoří pravdu. Citace Jiřího Kobzy v dané věci je pak konfrontována s názorem 

ekonoma Petra Zahradníka, který vyčísluje, o kolik vzrostla za dobu členství ČR v EU mzda. 

Následuje vyjádření Jiřího Kobzy pro ČRo, že „průměrný plat měřeno v kupní paritě je také 

zhruba stejný“. To na kameru rozporuje ekonom Komerční banky Marek Dřímal. Na další 

citaci Jiřího Kobzy, že vystoupení z EU by znamenalo pouze návrat do roku 2002, reagují 

odmítavě Petr Zahradník a Lukáš Kovanda. David Marek a Lukáš Kovanda pak nesouhlasí 

ani  s jeho  dalším  výrokem  týkajícím  se  možnosti  řízení  exportu  po  vystoupení  z  EU. 

Komentář pokračuje, že téměř 84 % českého zboží míří do EU bez cla, což je výhoda, o níž 

bychom vystoupením pravděpodobně přišli,  přičemž přesné dopady nelze  podle ekonomů 

předvídat. Následuje vyjádření Radima Fialy z SPD, že clo by bylo okolo zanedbatelných 3 

%. Lukáš Kovanda danou výši považuje za „hausnumero vycucané z prstu“ a Radek Špicar 3 

% nepokládá za zanedbatelná. V další citaci pak Radim Fiala vyjadřuje předpoklad, že firmy 

by nepřesunuly výrobu jinam. To opět odmítají jak Petr Zahradník, tak Lukáš Kovanda. Závěr 

je pak věnován prohlášení Tomia Okamury, že by se odchodem nic nezměnilo a všechno by 

fungovalo dál, akorát bez diktátu EU. Podle Petra Zahradníka by se však jednalo minimálně 

ekonomicky o katastrofu a největší destrukci možná za posledních 100 let. 

Pořad  168 hodin  je  publicistickým pořadem (zde se lze  zcela  explicitně  opřít  o  rozsudek 

Městského soudu v Praze 10 Ca 263/2009: 

Soud dospěl k závěru, že pořad „168 hodin“ je pořadem politicko-publicistickým, a proto je  

v daném případě výše uvedená podmínka splněna. Nelze pochybovat, že předmětný pořad  

je pořadem publicistickým, určeným veřejnosti k šíření informací o událostech, které se  

dotýkají zpravidla celé společnosti.

V návaznosti  na  nález  Ústavního  soudu  ze  dne  17.  7.  2007,  sp.  zn.  IV.ÚS  23/05,  dostupná  na  

http://usoud.nalus.cz,  pak  je  nutno  vzít  v úvahu,  že  u  publicistických  pořadů  nelze  požadavek  

dodržení zásad objektivity a vyváženosti

vykládat  jako příkaz,  aby  v nich  zaznívaly  toliko  bezbarvé,  opatrnické  a  hyperkorektní  

názory. Naopak, zejména proto, že sám zákonodárce zdůrazňuje, že zákaz jednostranného  

zvýhodňování se má vztahovat na celek vysílaného programu, nutné uvedené ustanovení  

vykládat v  jeho materiálním obsahu, tedy jako pokyn organizovat vysílání publicistických  

pořadů tak, aby jednotlivé pořady byly často angažované, kritické a názorově vyhraněné,  

http://usoud.nalus.cz/


samozřejmě vždy při zachování objektivity a pravdivosti sdělení o faktech, avšak ve svém  

celku  vytvářely  pestrou  a  z hlediska  názorového  spektra  společnosti  reprezentativní  

kombinaci,  podporující  co  nejširší  a  nejotevřenější  diskusi  o  společensky  relevantních  

tématech.

Ačkoliv  stěžovatel  reportáži  vytýká  i  jistá  věcná  pochybení  (tyto  výtky většinou neberou 

v úvahu potřebu jisté mediální zkratky a mají povahu „chytání za slovo“), za jádro stížnosti 

lze považovat již výše zmíněnou názorovou polemiku. Zejména uvádí, že zamlčuje zásadní 

argumenty, řeší výroky členů SPD, jejichž názory nejsou relevantní k objektivnímu posouzení 

czexitu a dává značný prostor jenom „prounijním“ ekonomům. Z této polemiky je zřejmé, že 

stěžovatel zcela nepochopil hlavní smysl reportáže, která primárně řeší dezinformace spojené 

s Evropskou unií,  respektive vystoupení z ní.  Z toho důvodu také dostávají značný prostor 

zástupci SPD (prizmatem reportáže nositelé protiunijních dezinformací), jejichž výroky jsou 

konfrontovány s postoji „prounijních“ ekonomů. Takové pojetí reportáže lze jistě považovat 

za angažované, kritické a názorově vyhraněné (viz výše), ale též v rámci probíraného tématu 

vyvážené.  Tématem reportáže totiž není hledání pro a proti setrvání v EU, ani postoje Petra 

Macha  (resp.  Svobodných),  které  prezentuje  stěžovatel  ve  svém  dopise  jako  argument 

nevyváženosti, nýbrž (možná) zavádějící argumentace některých zastánců vystoupení.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) coby ústřední správní úřad v rámci 

své  kompetence  dané  ustanovením §  5  písm.  a)  zákona  č.  231/2001  Sb.,  o  provozování 

rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 

Sb.),  rozhodla v souladu s ustanovením § 76 odst.  1 písm. a)  zákona č.  250/2016 Sb.,  o 

odpovědnosti  za  přestupky  a  řízení  o  nich,  v platném znění,  ve  věci  možného  přestupku 

spáchaného odvysíláním pořadu 168 hodin, resp. reportáže Czexit na programu ČT1 dne 11. 

února 2018 od 22:00 hodin, že věc odkládá. 


	Česká televize / ČT24 – Newsroom ČT24
	Česká televize / ČT1 –168 hodin - Czexit


