Ceska televize / €T1—Reportéfi CT, reporta? Slechti¢na z bulvaru, 2. bfezna 2020 od 22:00 hodin, a prabéh
nataéeni této reportaze, naru$eni regulérnosti volby ¢lent Rady CT

Obsahla stiznost s pfilohami (RRTV/7642/2020-vra, RRTV/7643/2020-vra, RRTV/7641/2020-vra,
dodatec¢né doplnéni RRTV/8393/2020-vra) na Ceskou televizi pro idajné poruseni § 31 zékona ¢. 231/2001
Sb., zdkona ¢&. 483/1991 Sb. a Kodexu CT v souvislosti s nata¢enim a odvysildnim reportaze Slechti¢na z
bulvaru dne 2. biezna 2020 v pofadu Reportéfi CT, a podnét k prosetfeni poruseni regulérnosti volby do
Rady CT zdsahem Ceské televize v dobé volby. StéZovatelka, o které CT v dobé jeji kandidatury do Rady CT
natacela reportaZ, obsahle rozebird postup redaktora pii nataceni z hlediska porusovani Kodexu CT.
ReportdZ udajné obsahuje fadu nepravdivych tvrzeni o stéZovatelce a je v ni Udajné pouzito vyjadreni
respondenta zasazené do zkreslujiciho kontextu. Podle stéZovatelky Ceskd televize narusila regulérnost
volby do Rady CT postupem televizniho $tdbu na misté jedndani volebni komise, ktery bezd(ivodné poskodil
tuto kandidatku do Rady CT. Sté7ovatelka v pFilohach uvedla trestni ozndmeni na autory reportaZe a na
CT, svou e-mailovou komunikaci s CT, kopie nékolika pramen( o historii rodu-a kopie dvou ¢lankd
z Parlamentnich list( o incidentu pfi zminéném nataceni CT v Poslanecké snémovné. (Monitoring probéhl
15. kvétna 2020.)

Vyjddreni AO:

Z celkového obsahu poddni spadd do pravomoci Rady jen Edst. StéZovatelka myiné predpoklddd, Ze Rada
je nadrizenym orgdnem Ceské televize, ktery miiZe posuzovat mozné porusovdni jejiho interniho predpisu
— Kodexu CT — a zdkona ¢& 483/1991 Sb., o Ceské televizi, ¢i requlérnost voleb do Rady CT. Rada tyto
pravomoci nemd. Pravomoc Rady ve vztahu k Ceské televizi vychdzi z § 5 odst. g) zdkona ¢ 231/2001 Sbh.,
ktery stanovi, Ze Rada monitoruje obsah rozhlasového a televizniho vysildni. Rada miZe tedy posoudit
obsah reportdZe Slechti¢na z bulvdru podle zékona ¢ 231/2001 Sb., ale nemiiZe posuzovat napt., jestli byl
& nebyl v souvislosti s pfipravou reportdZe porusen Kodex CT, pribéh natdceni, jedndni redaktort mimo
rémec odvysilaného obsahu, requlérnost volby Rady CT a dalsi véci, které nejsou v jeji pravomoci. Se
stiznostmi na porusovdni Kodexu CT ¢&i zdkona & 483/1991 Sb. je tieba se obracet na Radu CT, kterd je
orgdnem verejné kontroly CT, pfipadné na generdiniho feditele CT. Ke kterému orgdnu je mozné poddvat
stiZnosti na regulérnost voleb do Rady CT, neni jasné, ale Rada k posuzovdni takové stiZnosti oprdvnéna
neni. Na zdkladé stiZnosti byl proveden monitoring reportdze Slechti¢na z bulvdru z hlediska dodrZeni
zdkona & 231/2001 Sb. K pofadu, jehoZ soucdsti tato reportd byla, je na webu CT k dispozici jeho ,,scéndr”,
ktery je prepisem plného znéni pofadu. Prepis textu reportdZe z tohoto zdroje s drobnymi opravami na
zdkladé monitoringu je zarazen za stiZnost v sekci priloh.

ReportdZ Slechti¢na z bulvdru byla odvysiléna v rémci cyklického aktudiniho publicistického magazinu
Reportéfi CT, ktery se vénuje investigativni Zurnalistice. Cilem novindFské investigace je obecné
spoleCenskd transparentnost ve vefejném zdjmu. Ztohoto hlediska je moZné téma reportdZe
charakterizovat jako predstaveni verejné ¢inné osobnosti, i osobnosti usilujici o verejnou pozici, formou
reportdZzniho medailonu. V obecné roviné jde o relevantni téma. Lze predpoklddat, Ze bezprostfednim
motivem pro pfipravu reportdZe mohla byt kandidatura

do Rady CT, kterd byla oviem v dobé vysildni reportdZe ji? minulosti. Podle dostupnych informaci zuZujici
vybér uchazect o ¢lenstvi v Radé CT z celkového poctu pfihldsenych probéhl 4.-7. tunora 2020. V tajném
hlasovdni volebni komise Poslanecké snémovny patrila _ k vyrazenym
uchaze&im. Odvysildni reportdze Slechticna z bulvdru o mésic pozdéji 2. bfezna 2020 nemohlo volbu
ovlivnit a ovlivnéni volby ¢ reputace portrétované jako uchazecky o ¢lenstvi v Radé CT nemohlo byt cilem
odvysilané reportdZe. V reportdZi véetné jejiho moderdtorského uvedeni ze studia je jako motiv k jeji
pfipravé prezentovdn spise soudni spor se spolec¢nosti United Bakeries a. s.,
soucdsti holdingu Agrofert, o ochrannou zndmku Relativné nejvétsi prostor je ovsem v reportdzi



https://img.ceskatelevize.cz/program/prilohy/1142743803/71173.doc

vénovdn porovndvdni pivodu zndmého pekarského rodu -a starého
Slechtického rodu Volba tématu celkové nevyvoldvd pochybnosti z hlediska
relevantnosti nebo apriorni zatiZenosti jednostrannosti.

Pokud jde o obsah odvysilané reportdze Slechtic¢na z bulvdru, vyhrady stiznosti byly zaloZeny na kritice jeji
faktické strdnky. PFi rozboru z hlediska dodrZzeni § 31 zdkona ¢ 231/2001 Sb. je tedy tieba se vénovat
predevsim informacni roviné reportdze.

Obsah reportdze

Téma reportdze predstavil moderdtor ze studia takto:

Pred puldruhym rokem kandidovala za hnuti ANO do Senatu a premiér Andrej Babis ji platil netispésnou
kampan. Rok se s rokem sesel a ted Zaluje svéfenské fondy Andreje BabiSe o neopravnéné pouzivani nazvu
ﬁv jedné z nejvyznamnéjsich pekaren. Chce se soudit o jedenact ochrannych znamek. Podle
odbornik(i na duSevni vlastnictvi maji milionovou hodnotu. Ta pani se jmenuje_

alena -se pfejmenovala teprve loni v |été. Tvrdi o sobé, Ze je potomkem podnikatelského

pekafského rodu — a zérovern $lechti¢na, coz viibec nejde dohromady. Reportér David Vondradek zjistoval,
kdo je tato ddma. A s jakym lidmi si hnuti ANO dokdaZe porozumét?

Moderdtorské uvedeni predznamenalo obsah reportdZe a upozornilo divaka na nékteré aspekty. MiZeme
predeslat, Ze hlavni problém predstavuje redakéni skutkové tvrzeni, Ze portrétovand , Tvrdi o sobé, Ze je
potomkem podnikatelského pekarského rodu — a zdroven slechti¢na” z hlediska prikaznosti toho, Ze to
portrétovand o sobé tvrdi.

Vdvodu reportdaZe odiovédéla _reportérovi na otc:?zkuI z jakého ddvodu se loni

pfejmenovala na — aby dala najevo, Ze je potomkem rodu v souvislosti se sporem o
ochrannou zndmku. V zdkladnich rysech pak reportdZ informovala o sporu o ochrannou zndmku h
Z hlediska objektivniho informovadni divdka je podstatné, Ze informace zaznély nejen v redakcnim textu, ale
také od Markéty Puci, mluvéi Méstského soudu v Praze, a Ivety Matajové z Uradu priimyslového viastnictvi
(to bylo dokumentovdno i zabéry na dokumenty UPV). Naproti tomu je otdzka, jestli to, jak redakéni text
ve zkratce popsal spor, dostatecné odpovidd realité — kdo, kdy a v jaké véci pfesné inicioval soudni fizeni
nebo frizeni o zneplatnéni ochrannych zndmek. Provéreni takovychto detaili presahuje moZnosti
monitoringu v ramci zpracovdni souhrnu stiZnosti.

ReportdZ pokracovala iasdfi 0 minulosti _ a jejiho rodu. Informace reportéra, Ze pod

drivéjsim jménem usobila v bulvdrnim magazinu Prdsk televize Nova, byla dokumentovdna
zarazenym vyjadrenim televizni dramaturgyné Lenky Hornové, kterd kromé zdkladnich informaci uvedla:

,Zapsala se do mého Zivota vyznamnym zpUsobem, protoze jsem kvUli ni byla poprvé a naposledy ve svém
Zivoté u soudu, protoZe najednou se v bulvarnim deniku Blesk objevila titulni strana a vlastné vypovidala

tom, Ze vSechny ty reportérky zavodi o to, kolika slavnym osobnostem se dostat do postele a ja to
vlastné celé fidim. (...) My jsme vyhrdli, j& dokonce i finan¢ni odSkodnéni, omluvu a tim to skoncilo a
vlastné od té doby jsem ji nevidéla.”

StéXovatelka k tomu uvddi, Ze tim o ni CT &ifi IZivou informaci, protoZe z toho, co v reportdZi zaznélo, to
vypadd, Ze omluvit se a zaplatit odskodné méla ona, zatimco odsouzenym byl denik Blesk za fiktivni ¢lanek.
Jak je vidét ze znéni vyjddreni Lenky Hornové, ta nevyjddrila, kdo byl v jejim soudnim sporu odsouzen,
pouze neurcité uvedla, Ze ,kvili“ _byla u soudu. Z redakéni pozice nebyla slova L. Hornové
komentovdna. JestliZe se véci odehrdly, jak uvadi stéZovatelka, je obsah pasdzZe z hlediska zakona hranicni.
Tvrdit, Ze v reportdZi byla primo pfisouzena vina za poskozeni L. Hornové clankem v Blesku, sice neni
mozZné, ale reseni pasdZe umozniuje, aby si méné kriticky divak udélal takovy zdvér. Pokud jde o davdni do




souvislosti _s novindrskym bulvdrem napf. v titulu reportdze, proti cemuZ projevuje

stézovatelka vyhrady, je moziné to poklddat za objektivné prokdzané touto pasdzi reportdze, kterd
informovala o jejim plsobeni v bulvdrné ladéném magazinu Prdsk televize NOVA.

StéZovatelka se vymezuje proti tomu, jak reportdZ informovala o vyvoji jejiho prijmeni, které bylo, jak uvadi
v dopise, za svobodna po prvnim snatku -, po druhém snatku - a poté, co prijala
druhé prijmeni, je nyni . V reportdZi po vyjadreni L. Hornové poracoval reportér takto:

,Po odchodu z Novy se _pFejmenovévé na -

Byl-li divodem nového prijmeni sfiatek, jak uvddi stéZovatelka v dopise, je formulace reportéra ponékud
zavddéjici, protoZe divdk by ji mohl rozumét jako oznaceni aktivniho kroku s cilem pfejmenovdni. O studiich
—v USA reportér uvedi:

,Tam méla v Michiganu studovat filmovou $kolu, coZ se neda kvali ochrané osobnich dat ovérit.”

Jde o ukdzku opaku investigace — v reportdZi je namisto zjisténé informace prezentovdno tvrzeni o
neovéfitelnosti informace. Ackoliv je informacni obsah sdéleni nicotny, z toho, Ze bylo zarfazeno do
investigativni reportdZe, mize divék nabyt dojmu, Ze ma néjaky vyznam. K dalsimu studiu- studiu
v Némecku, je uvedeno jeji vyjadreni:

,Ja jsem studovala v Némecku na Humboldtové univerzité na filozofické fakulté stredovékou némeckou
literaturu a historickou lingvistiku. Ja jsem absolvovala vlastné 6 let studia.”

K tomu je zarazeno dalsi obsahové nicotné redakcni sdéleni o nedohledatelnosti informaci, tentokrat
v poddni Martina Jondse, zpravodaje CT v Berliné”

,V registru, ktery si Humboldtova univerzita vede a kde by mély byt schrafiovany viechny magisterské a
bakalarské prace student(, stejné tak jako roc¢nikové préace a jejich odborné ¢lanky, tam se nepodafilo
dohledat nic, co by odpovidalo jménu_ “

StéZovatelka k tomu v dopise uvddi, Ze na zdvér zakladni ¢dsti vysokoskolského studia v Némecku sloZila
postupové zkousky a postoupila do magisterského stupné studia, ale k postupu nebyla potieba Zddnad
bakaldrska prdce. Studium pak na ¢as prerusila, ale nyni v ném pokracuje — uvadi, Ze tato ¢dst jeji odpovédi
byla v reportdZi odstrizena. Pokud se véci maji tak, jak uvddi stéZovatelka v dopise, zarazeni sdéleni
berlinského zpravodaje CT — a& mohlo byt samo o sobé zcela pravdivé — by postrddalo smysl a v rozporu
s realitou by mohlo posilovat pochybnosti o sprdvnosti informaci, které “uvdd/ 0
svych studiich.

Reportér pak presel k aspektu historickych predka _ takto:

,Loni na jare iniciovala a autorizovala ¢lanek v sobotni pfiloze deniku Pravo, kde o sobé tvrdila, Ze je
Slechti¢na, ze jeji rod podnikatelf_z Roudnice nad Labem ma kofeny ve stfedovékém rytifském

rodu-z okoli Hradce Kralové.”

Cdsti zminéného materidlu v pfiloze deniku Prdvo byly ukdzdny na kameru, ovsem ze zdbérd je patrné, Ze
jako autorka je u néj podepsdna Lucie Jandova:



= Patfio
O givewe Ut 5:
\“\‘&"l'\' 19, arodens

Pens Frantille Yocw

pnuti dosavadniho pozemniho vysidni na vysilalich Ceské Budéjovice - Klef a Vimperk - Mafsky vrch. Divacl v

pachily Y endme s

a skutecnym autorstvim materidlu, které bylo dokumentovdno v obraze. Autorizovat Ize
vlastni autorsky text nebo znéni rozhovoru apod., ale ne ¢ldnek nékoho jiného. Uvddime dalsi zdbéry
z materidlu v Prdvu, jak byly zafazeny do reportdzZe:

Vreiortdz"i |'e tedy vécny rozpor mezi tvrzenim reportéra o autorizaci materidlu v Prdvu ze strany -

tinovymi sloupy, a opét Zelezobetonovy trakt ci’ 1ésto zadélavd, zpiy
mou¢nice. Zezadu na mlynici v drovni pfizemi na- Ironii osudu bylo v
vazuji haly pami strojovny a kotelny s vysokym v den 34. vyroéi jejict

* bi~

5> Xa¥a

i Bass A

perk - Mafsky vrch. Divicl v dotdené oblastl, pfela své pfijimace




dotiené oblastl, pfeladte své pfijimale na DVB-T2 na kandl K39. BIIZ8[ Informace najdete na www.digict.cz nel

Smysl zarfazeni téchto ukdzek z reportdZe je v tom, Ze jsme v nich hledali potvrzeni nebo vyvrdceni vyse
citovaného skutkového tvrzeni reportéra o tom, Ze _o sobé nécov materidluv priloze
deniku Prdvo tvrdila. Jak je vidét z ukdzek, materidl neni napsdn v ich-formé z pozice pani
ona sama tam alespori v zafazenych ukdzkdch nic netvrdi, tvrdi to o ni a o pivodu

autorka textu Lucie Jandovd. Lucie Jandovd neni fiktivni osoba nebo pseudonym, je to redaktorka ve
spolec¢nosti Prdvo, jak je moZné se presvédCit v otevienych informacnich zdrojich (napfr.
https://cz.linkedin.com/in/lucie-jandov%C3%A1-5b83b685). Reportér tedy ve svém sdéleni neuved|
pravdu, nebo pokud snad ano — pokud nékde v textu materidlu v Prdvu takové tvrzeni je, ac nebylo
dokumentovdno zdabérem kamery — prinejmensim neposkytl divakim takové informace, aby si na jejich
zdkladé sami mohli svobodné ucinit vliastni ndzor. Je ovsem mozné, Ze autorka materidlu v Pravu pfevzala
informace od a pouze je transformovala do objektivnich formulaci.

V ndvaznosti na pfedchozi bylo zafazeno vyjddreni historika a genealoga Martina Kotacky:

,Ja jsem samoziejmé vidél tady tu jeji medialni akci v médiich, a tak jsem si potom ovéfil nebo zacal si
ovérovat, jestli skutecné ti_ ke kterym ona se hlasi, patfi k tomu Slechtickému rodu starych
Ujezdce a ukdzalo se v pramenech a v literatufe, 7e to neni pravda.“

V zarazeni tohoto vyjddreni neni problém — respondent s deklarovanou odpovidajici kvalifikaci prezentoval
na vilastni odpovédnost sviij ndzor. Poznamendvdme, Ze respondent se zde vyjddril jen k pribuzenské vazbé

mezi - Z nichZ pochadzi a starymi Slechtickymi
nevyjddril se k pribuzenstvi ktefi jsou jejimi predky, a zndmého pekarského rodu

StéZovatelka nicméné ndzor tohoto odbornika zpochybriuje poukazem na to, Ze v historické dobé bratr F.
uspél pri prokazovdni slechtického puvodu a byl mu prfizndn titul barona. Provéreni
tohoto detailu presahuje moZnosti monitoringu v ramci zpracovdni souhrnu stiZnosti. Ddle bylo zafazeno
zcela obecné vyjddreni historika Jana Zupanice o zdjmu lidi o vlastni $lechticky pivod, pokud ho maji,
z romantickych diavodd. StéZovatelka vyjadruje silné vyhrady k zafazeni tohoto vyjdadreni v kontextu s jeji
osobou, ale vyjadreni v reportdZi je do té miry obecné, Ze z jeho pouZiti v reportdZi neni mozné vyvozovat
Zadné zavéry.




V dalsi pasdzZi polemizuje reportér s tim, Ze by_patr”ila do zndmého rodu -
pekard. V pasdZi se stridaji promluvy reportéra s promluvami historika a genealoga takto:

David VONDRACEK, redaktor
Kromé toho, Ze se _podle historika a genealoia Martina Kotacky neopravnéné hlasi

ke starému rytifrskému rodu, tento rod nema s pekarskou rodinou adnou souvislost.

Martin KOTACKA, historik a genealog

V odborné literatufe i v pramenech se nic takového nepotvrdilo, naopak ta odbornd literatura to
vylucovala.

David VONDRACEK, redaktor

VSecky skute€nosti svéd¢i o tom, ie‘m’ potomkem Slechtické rodiny- ale ani
atell

neslechtické rodiny pekarskych podnik

Martin KOTACKA, historik a genealog
V celkovém tom genealogickém vyvodu je to celkem sedma generace az k té vzdalené prababicce.

David VONDRACEK, redaktor

_se hlasi k _z konce osmndctého stoleti. Jeji rodinnd vétev vsak v dalSich

generacich $la jinymi cestami. Byli to vétSinou feznici a s podnikatelskou rodinou -pekaFﬁ neméli
nic spolec¢ného.

PrestoZe jde o stridani replik, nejednd se o rozhovor. Ve skutecnosti se stridgji ¢gsti sgmostatného vyjadreni
genealoga komentujiciho rodovou linii rozenéW kterd je v grafickém
zpracovdni dokumentovdna v obraze do sedmé generace predki, a Cdsti samostatného vyjddreni
reportéra, ve kterém uvaddi, Ze _nen/potomkem ani slechtici- - ani pekard-
h KaZdy hovofi o né¢em jiném. To, co prezentuje genealog na rodovém vyvodu, neni — byt v jiné
formé — obsahové totéZ, co rikd mimo obraz reportér. Genealog dokumentuje rodovou linii, kterd md
spolecné predky s-pekar"i, nikoliv tuto rodovou linii samotnou. Méné kriticky divdk si z této
kompozice replik miuZe odnést dojem, Ze pasaZ dokladd néjaké zjisténi v neprospéch tvrzeni portrétované
osoby o svém plvodu, ale Zadné takové jeji tvrzeni nebylo v reportdZi prezentovdno, pouze redakcni
tvrzeni, Ze to o sobé tvrdi. Reportér jako zdroj informaci pro své tvrzeni o ptvodu _
rozené uvddi neurcité, Ze o tom svédci ,vsechny skutecnosti”. Zdvér, ktery z genealogického
vstupu déla reportér (,Byli to vétsinou rfeznici a s podnikatelskou rodinou pekari neméli nic
spolecného.”), se neopird o Zadny zdroj a zCdsti je na hranici nepravdivosti — ,,nemit nic spolecného” neni
sice zcela jasnd formulace, ale pokud se to tykd vyjadreni vztahu dvou rodovych linii se spole¢nymi predky,
je to problematické. StéZovatelka také namitd, Ze posledni feznici v jeji rodové linii byli spolecni predkové
s --pekafi.

Nejasny vztah k probiranému rodovému pivodu mad dalsi zarazené odborné vyjddreni, vyjadreni historika
Milose Horejse:

,Nemam Zadnych zprdv, Ze by tato rodina byla soucasti vlastné té rodinné firmy a méla tam néjaky
majetkovy podil.”

ReportdZ neuvedla Zddné tvrzeni _o tom, Ze by jeji rodina méla néjaky podil v pekdrndch
takZe zarazeni vyjddreni postrdadd v kontextu reportdZze smysl, i kdyZ jeho obsah je ziejmé




pravdivy. Zarazeni vyjadreni mizZe u divdka vyvoldvat dojem, Ze ma k probirané véci néjaky vztah, ackoliv
ho nemad.

Reportér pak poukdzal na paradox, Ze o ochrannou zndmku - vede s Agrofertem ze svérenskych
fondi Andreje Babise spor kandiddtka do Sendtu v m

iguly ) hnuti ANO predsedy Andreje
Babise. ReportdZ tak odbocila k tématu verejné ¢innosti

Informace reportéra o sendtorské volebni kampani - byla dokumentovdna zdbérem na titul
rozhovoru s ni na serveru Parlamentni listy z té doby a prehled obsahu rozhovoru pod titulem, ale samotny
jeho text v zdbéru nebyl — obsah sdéleni reportéra o zaméreni sendtorské volebni kampané prilis
neodpovidal textu v zdbéru a neni jasné, o jaky zdroj se reportér opiral. Zarazend vyjddreni Jana Richtera,
poslance, hlavniho manaZera hnuti ANO a Stanislava Berkovce, poslance, predsedy volebniho vyboru pro
Radu CT (ANO) obsahovala zékladni informace o kandidature Hdo Sendtu za ANO. Reportér
doplnil informaci o nedspésném volebnim vysledku coZ pozdéji potvrdil v zafazeném vyjdadreni
také poslanec za ANO Ales Juchelka. Reportér pokracoval informacemi o tom, Ze se

,vénuje novinafiné”, a uvedl weby, kde se objevuji jeji Clanky. Slova reportéra byla v obraze
dokumentovdna texty ze zminovanych internetovych servert. StéZovatelka polemizuje s reportdZi, Ze nejde
o jeji ¢lanky, ale o rozhovory s ni nebo o texty prevzaté z jinych zdroji. Je obtiZzné posoudit, nakolik je mozZné
povaZovat prezentaci ukdzek textl z internetu za dikazy, Ze se 5

,,Vénuje novinariné”, coZ
je velmi neurcita formulace. Zarazeno bylo vyjddreni politologa Josefa Mlejnka, ktery charakterizoval
politicky prostor —jako blizky SPD a Trikoldre, a uved! sviij ndzor, Ze pfi kandidatufe do
Rady CT poditala s hlasy SPD a kritikii Ceské televize. Pfimé odpovédi na dotaz reportéra k jejim ¢ldnkiim
na internetu se pfed kamerou vyhnula. StéZovatelka v dopise namitd, Ze se v reportdZi o ni IZivé
tvrdi, Ze pracuje jako novindrka atd., coZ ovSem v reportdZi nezaznélo. Reportér uved|, Ze se ,vénuje
novinariné“, coZ muZe znamenat i pfileZitostnou c¢innost, a nevylucuje to, Ze se uze
prevdZné vénovat napr. studiu, jak namitd ve stiZnosti. StéZovatelka také kritizuje, Ze ji byly v reportdZi
pfipisovdny néjaké ndzory, ty mély byt komentovdny bez dukazi atd. Ve skutecnosti ovSem v reportdZi
politolog Josef Mlejnek, jehoZ analyzy pozice lidi, subjekti ¢i médii apod. v politickém prostoru jsou znadmé,
prezentoval své poznatky o “ Jeji ndzory nehodnotil. StéZovatelka v této souvislosti
namitd, Ze nedostala prostor k vyjddreni ke komentovdni svych ndzort. V Zanru medailonu je ovsem bézné,
Ze neobsahuje aktudlini vyjddreni portrétovaného, ale spiSe dokumentuje, co o ném bylo zjisténo.

Na uvahu politologa, kdo z poslanci pravdépodobné podporoval volbu _ navdzal
reportér takto:

,Do voleb Rady CT doporudil _Spolek Sportovni klub BASKETBAL Rokycany.

Pfedseda spolku pfimy rozhovor odmitl, proto jsme poutZili skrytou kameru. Vy jste to podepsal?“

Reportér pfiznal pouZiti skryté kamery po odmitnuti rozhovoru. Zdkon ¢. 231/2001 Sb. vyslovné pouZiti
skryté kamery nezakazuje. Problém by vznikl, kdyby pfi prezentaci takto ziskaného materidlu ve vysildani
doslo k poruseni zdsad objektivity a vyvdZenosti, coZ v tomto pripadé neni ziejmé. Divak byl upozornén,
jakym zplsobem ndsledujici materidl vznikl, a mohl to vzit v uvahu pfi vytvorfeni svého ndzoru na néj.
V zarazeném skryté natoceném rozhovoru predseda spolku Sportovni klub Basketbal Rokycany uvedl, Ze
za spolek podepsal navrh ||| z0 ¢/enku Rady CT, Ze ji v Zivoté nevidél, a neurcité pfipustil,
Ze je za tim néjakd politika, se kterou ale on nemd nic spolecného. Zarazeni informace tohoto typu do
investigativniho poradu se jevi jako legitimni. Ke kandidatufe_ do Rady CT bylo zafazeno
pozitivni vyjadreni Stanislava Berkovce, poslance, predsedy volebniho vyboru (ANO), a neurcité vyjadreni
poslance za ANO Alese Juchelky, mistopredsedy téhoZ vyboru, ktery konstatoval, Ze nepostoupila do
dalsiho kola volby.




Reportér se vratil k soudnimu sporu o ochrannou zndmku- Jeho slova o tom, Ze na socidlnich sitich
vznikaji skupiny podporovatelt _v jejimsporu s Agrofertem, byla dokumentovdna zdbéry,
které ukazovaly odpovidajici obsah internetovych strdnek.

Zarazeno pak bylo toto vyjadreni historika a genealoga Martina Kotacky:

,Ona se dneska veze na té viné toho antibabise, coz mé osobné tedy pfijde také takové trosku sprosté. Ja
sam nepatfim k pfiznivclim pana Babise, ale bojujme proti nému cCestné a ne za pomoci demagogie.”

...0 za moment jesté:

,Predstavme si, Ze nékdo z nds, kdo si sestavuje rodokmen, najde nékde mezi svymi predky pfijmeni
Skoda, necha se pfejmenovat Ucelové na Skodu a potom zaZaluje tfeba koncern Volkswagen za to, Ze
pouzivaji jeji znacku.”

Zarazeni tohoto vyjddreni do reportdZe je problematické. Pokud by se k podobné véci vyjadril odbornik
odpovidajici kvalifikace, napf. politolog apod., ze své odborné pozice, problém by nevznikl. Proc se ale takto
vyjadril pravé historik a genealog, a pro¢ takovymto pomérné subjektivnim zpisobem, je z pozice divdka
nejasné. Na zakladé Sirsi reSerse vime, Ze M. Kotacka se nejen genealogii, ale i historii rodu hvéetne’
jeho novodobé historie vénuje (je napr. autorem hesla FrantiSek h coZ byl zakladatel proslulé
rodinné pekarské firmy, na Wikipedii), coZ by mohlo vysvétlovat, pro¢ je moZné povaZovat za pfipadné,
aby se k danému aspektu v reportdZi vyjadril jako odbornik, ale v kontextu obsahu reportdZe je tato jeho
kvalifikace divakovi skryta. Neni jasné, proc se k politologické, pravni a obchodni problematice vyjadiuje
historik a genealog. Na vyjddreni z pozice odbornika je také obsah pfilis subjektivni. Vyjadreni pilsobi
nepatricné a zdroven vyvoldvd pochybnost o odborné-neutrdlni pozici tohoto proklamovaného historika a
genealoga, o jehoZ vyjadreni se v zdleZitostech rodového puvodu -a jejich potomk( reportdZ
opirala. Respondent zde plisobi jako nositel vyhranéného ndzoru bez odborného vztahu k véci a vznikd
otdzka, jestli by nemélo byt zarazeno vyvaZujici vyjadreni jiného ndzoru. Takové vyjadreni zafazeno nebylo.

Dalsi iasdz" reportdZe byla vénovdna aspektu ¢asového sledu uddlosti ve sporu o ochrannou zndmku

David VONDRACEK, redaktor

Vy jste kandidovala za ANO a je to takové zvlastni, Ze vlastné pak jste se pfejmenovala a dneska vite, Ze
United Bakeries patfi Penamu a ten Agrofertu.

Ten spor zacal v dobé, kdy United Bakeries viibec nepatfily Agrofertu, a v dobé, kdy ja jsem zacala jednat
s United Bakeries, kde nebyl zadny konflikt, patfily United Bakeries lucemburské spolecnosti.

David VONDRACEK, redaktor

Fakta ale hovofi jednoznacné. V kvétnu loriského roku se stala znacka majetkem skupiny
Agrofert. Teprve v Cervenci se -pFejmenovaIa na - Zalobu na Agrofert a neopravnéné
pouzivani znacky - podala aZz koncem loriského roku a dalsi po¢atkem tohoto roku. Byly podany
navrhy na zneplatnéni znamek

lveta MATAJOVA, Ufad pramyslového vlastnictvi
Byly podané 19. 11. 2019. a poté 5. 2... 5. Unora tohohle roku.

Informacni hodnota pasdZe je spornd. _hovor”/o sporu, reportéro Zalobé a o ndvrzich
na zneplatnéni obchodnich zndmek, a zafazené vyjddreni pracovnice Ufadu primyslového viastnictvi se




tykd jen ndvrhi na zneplatnéni obchodnich znamek. Neni zcela jasné, jestli jsou v rozporu slova-
o stdri sporu a udaje uvddéné o datu Zaloby na Agrofert a o datech poddni ndvrhu tykajicich se
ochrannych zndmek Ufadu primyslového viastnictvi. StéZovatelka zpochybriuje, Ze by podala Zalobu
jmenovité na Agrofert. Zarazeno bylo jesté vyjadieni mluviiho Agrofertu Karla Hanzelky, ktery uvedl, Ze
Agrofert je presvédcen, Ze pravo md na své strané. V obecné roviné se ke sporu vyjadrili dva odbornici —
Pavel Pdral, ekonomicky analytik, a Jifi Matzner, advokdt, odbornik v oblasti prdva dusevniho viastnictvi.
Obsah jejich vyjadreni byl pro Sirsi vhled do problematiky pfinosny, ale nemél vztah ke konkrétni roviné
sporu. ReportdZ byla uzaviena zarazenou promluvou Ze se uvidi, jak rozhodne soud.

K obsahu

Reportd# Slechti¢na z bulvdru byla medailonem _ako osobnosti verejné ¢inné ¢i
usilujici o takovou pozici kandidaturou na Elenstvi v Radé CT, ¢i v neddvné minulosti do Sendtu Parlamentu
CR. Verejné &inné osobnosti & adepti takové pozice museji pocitat se zvysenou pozornosti verejnosti,
potaZmo médii, kterd nemusi byt vZdy pfijemnd. MuZe dochdzet napriklad ke zvysené pozornosti i
k aktivitam pfimo nesouvisejicim s verejnou Cinnosti véetné informaci z minulosti, které ¢lovék, jenz usiluje
o vefejnou pozici, vnimd rusivé. Tak je v daném pfipadé mozZné hodnotit napf. informovdni reportdZe o
drivéjsi praci (jesté pod drivejsim prijmenim - pro bulvdrné ladény televizni
magazin Prdsk. Pokud tyto informace odpovidaji skutecnosti, jako v tomto pfipadé, nelze proti nim
z hlediska zdkona nic zdsadniho namitat.

Pri tvorbé publicistického poradu muZe byt na rozdil od zpravodajstvi uplatnén autorsky projev. Vyjadreni
autorského pohledu na zpracované téma v publicistickém poradu je béZnou vlastnosti publicistiky a z
hlediska zdkona to neni na zdvadu. Podstatné je, aby informace k tématu, které publicisticky porad
obsahuje, byly korektni, tedy aby byly prezentovdny s dodrZenim zdsad objektivniho a vyvdZeného
informovdni. V pfipadé reportdze Slechtiéna z bulvdru oviem monitoring pfinesl poznatky, Ze v nékterych
pfipadech se to tvircim reportdZe nepodafilo.

Markantnim problémem je opakované pouZiti redakcniho skutkového tvrzeni, Ze o
sobé tvrdi, Ze je potomkem pekafského rodu -a Ze md Slechticky plvod. V moderdtorském uvedeni
reportdZe bylo receno:

»Tvrdi o sobé, Ze je potomkem podnikatelského pekarského rodu — a zdroveri slechti¢na...”
V pribéhu reportdZe reportér uvedl:

»..autorizovala ¢ldnek v sobotni priloze deniku Prdvo, kde o sobé tvrdila, Ze je slechticna, Ze jeji rod
podnikateld-z Roudnice nad Labem ma kofeny ve stfedovékém rytifském rodu z okoli
Hradce Krdlové”,

ZCdsti se totéZ projevilo v poufZiti slova ,slechti¢na” v titulu repotdZe Slechticna z bulvdru. Tam sice
formulaci nelze povaZovat za skutkové tvrzeni, ale jde o vyrazné zviditelnéni obsahového prvku, jehoz
opodstatnéni se v reportdZi neprokdzalo.

Problém reportdZe je vtom_Ze neprokdzala, Ze MO sobé tvrdi, Ze je potomkem
pekafd-ﬁ slechticui . Z hlediska zakona by mel divak dostat takové informace, aby si na
jejich zdkladé mohl svobodné vytvofit viastni ndzor. Takové informace o tomto jednom z klicovych
obsahovych prvki v reportdzi divak nedostal.

Své tvrzeni se tvirci reportdZe pokusili doloZit poukazem na zverejnény materidl o historii rodu -
v pfiloze deniku Prdvo, ktery vsak nenapsala ale jind autorka. Materidl proto neni
dikazem tvrzeni 0 svém plivodu.



Probirdnim linie predki do sedmé generace se tvirci reportdZe snaZzili doloZit, Ze neni
potomkem rodové linie ekard, zndmych podnikatel. Pri tom bylo doloZeno, aniZ to bylo
zdurazriovdno, Ze rodovd linie rozend-md spolecné predky s rodovou linii
I ockoii, avsak zddraznéno bylo, Ze se prokdzalo, Ze neni potomkem -pekafi. Reportér

konkrétné uvedl:

,,_ se hldsi k_ konce osmndctého stoleti. Jeji rodinnd vétev vsak v dalsich

generacich Sla jinymi cestami. Byli to vétSinou reznici a s podnikatelskou rodinou -—pekar“L"l neméli
nic spole¢ného.”

V situaci, kdy reportdz neprokdzala, Ze by_ sobé tvrdila, Ze je potomkem -
pekari, je toto sdéleni reportdzZe problematické. Kromé toho kdyZ reportér tvrdi, Ze rodinnd vétev

q neméla s podnikatelskou rodinou -pekar”& nic spole¢ného, nemluvi pravdu,
protoze obé rodiny mély spolecné predky.

ReportdZ obsahovala nékterd dalsi drobnéjsi profesiondlni pochybeni, kterd sama o sobé by patrné
neprekrocila tolerovatelnou mez. Jednalo se napfiklad o zarfazeni subjektivniho hodnoticiho ndzoru
neprofesiondla v daném oboru na spor, ktery vede _o ochrannou zndmku -
aniz byl zafazen oponentni ndzor ve stejné konkrétni roviné na stejnou véc, nebo o zarazeni sdéleni o
nevypdtradni informaci o vysokoskolskych studiich kterd mohla evokovat, Ze neni
jisté, Ze opravdu studovala, aniZ to bylo vécné doloZeno, o zarazeni vyjadreni, Ze ,,kvili ni” byl nékdo u
soudu bez vysvétleni jeji role vdaném pfipadu, nebo o opakované pouZivdani formulace, Ze ,se
prejmenovala“ bez vysvétleni kromé pfipadu, kdy v zarazeném vyjddr"enl'sama— vysvétlila
své divody pro prijeti druhého prijmeni po predcich. V kontextu vyraznéjsich problému v obsahu reportdze
tyto dilci nedostatky prispély k nizké informacni trovni celkového sdéleni reportdZe. Nékteré dilci obsahové

aspekty neni mozZné provérovat v ramci analyz k souhrnu poddni, ale zda se, Ze v nékterych pfipadech by
mohly byt prokdzdny dalsi problémy v obsahu reportdZe.

NavrZena je vyzva k podadni vysvétleni, po jehoZ obdrZeni miZe Rada zvdZit dalsi postup. Alternativné je
pfipraven koncept usneseni o odloZeni véci, které neni navrhovdno.

Navrh usneseni:

Rada pro rozhlasové a televizni vysilani (dale jen ,,Rada“) v rdmci své kompetence dané § 5 pism. a) a f)
zadkona ¢. 231/2001 Sh., o provozovani rozhlasového a televizniho vysilani a o zméné dalsich zakon(, v
platném znéni (déle jen ,zdkon ¢. 231/2001 Sb.”) a v souladu s ustanovenim § 137 odst. 1 zdkona Cc.
500/2004 Sb., spravni fad, (dale jen ,zédkon &. 500/2004 Sb.“) 74da provozovatele vysilani Ceskd televize,
IC: 00027383, sidlem: Kav¢i hory, Praha 4, PSC 140 70, o podani vysvétleni k obsahu reportaze Slechticka
z bulvéru, kterd byla soudasti poradu Reportéfi CT odvysilaného dne 2. bfezna 2020 od 22:00 hodin na
programu CT1, a sice k obsahu skutkového tvrzeni z redakéni pozice, ze tvrdi
0 sobé, Ze je potomkem podnikatelského pekarského rodu — a zaroven slechti¢na” v moderatorském
uvedeni reportaze Slechti¢na z bulvaru, Ze ,Jeji volebni kampari byla postavena na kritice neziskovych
organizaci a obcanské spolecnosti viibec.” v promluvé reportéra mimo obraz, a k obsahu skutkového
tvrzeni ,,Méla jste tam jakési politologické rozbory.” v promluvé reportéra pfi pokusu o rozhovor s
respondentkou v zavéru reportaZze, a dale k obsahu implikativniho tvrzeni reportéra, zZe ,VSecky
skute¢nosti svédci o tom, Ze| neni potomkem Slechtické rodiny- ale ani neslechtické
rodiny pekafskych podnikatell “, z toho jmenovité k formulaci ,,vSecky skute¢nosti“. Rada zada
provozovatele vysilani, aby vysvétlil, na zakladé jakych zdroji nebo faktl byla citovana skutkova tvrzeni ¢i
implikativni tvrzeni do reportdze zafazena. Rada stanovuje lh(tu k podani vysvétleni 30 dni ode dne
doruceni této vyzvy.

nebo



Rada pro rozhlasové a televizni vysilani (dale jen ,Rada“) coby Ustfedni spravni urad v ramci své
kompetence dané ustanovenim § 5 pism. a) zdkona ¢. 231/2001 Sb., o provozovani rozhlasového a
televizniho vysilani a o zméné dalsich zakond (dale jen ,zakon ¢. 231/2001 Sb.“), rozhodla v souladu
s ustanovenim § 76 odst. 1 pism. a) zdkona ¢. 250/2016 Sb., o odpovédnosti za prestupky a Fizeni o nich,
v platném znéni, ve véci mozného prestupku spachaného odvysilanim poradu Reportéfi CT, respektive
reportaze Slechti¢na z bulvaru dne 2. bfezna 2020 od 22:00 hodin na programu CT1, natac¢enim této
reportaze a narusenim regulérnosti volby ¢lent Rady CT, 7e véc odklada.



