
RADA 
PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ 
VYSÍLÁNÍ 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 

Sp. zn./ldent.: 
Č.j.: BUR/1898/2013 

Věc: o d p o v ě ď na dop is č.j. 4151/2013 

Vaše č.j.: GI-K-106-5/2013 

Vážení, 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání obdržela žádost Generální inspekce bezpečnostních sborů dle 
zákona č. 106/1999, o svobodném přístupu k informacím, zda ze strany Rady byly vminulosti 
prověřovány podněty Martina Michala či jeho právní zástupkyně Mgr. Jany Gavlasové, směřované proti 
provozovateli vysílání FTV Prima, spol. s.r.o. v souvislosti s uveřejněním záběrů z policejních zásahů. 

Dovolte, abych Vás informovala, že Rada obdržela od poloviny prosince 2012 od J. Gavlasové, právní 
zástupkyně M. Michala, celkem tři stížnosti. Doručeny byly ve dnech 10. prosince 2012 stížnost 
(č.j. 11194/2012/P), 12. prosince 2012 (č.j. 11302/2012/P) a 18. prosince 2012 (č.j. 11409/2012/P). 

Rada stěžovatelku nejprve dopisy č.j. 11580/2012/O (doručen dne 18. prosince 2012) 
a č.j. 11784/2012/O (doručen dne 21 . prosince 2012) informovala o tom, kdy bude stížnost projednána, 
a poté, co se tak stalo, byla dopisem č.j. 1098/2013/O, zn. BUR/313/2013, vyrozuměna o výsledku 
(doručen 28. ledna 2013). 

K projednání stížností Radou došlo na 1. letošním zasedání, konaném ve dnech 8.-9. ledna 2013. 
Stížnost se týkala provozovatelů vysílání FTV Prima, spol. s r.o. a CET 21 spol. s r.o. 

Stěžovatelka jakožto právní zástupce pana Martina Míchala uvedla, že provozovatel 
FTV Prima, spol. s r.o. zařadil do zpravodajství, týkajícího se obvinění z daňového úniku vzneseného 
proti Antonínu Michalovi, odvysílaného ve dnech 7.-10. prosince 2012 v rámci pořadů Zprávy a Krimi 
plus na programu Prima famíly, neověřené informace a spekulace, neoddělil informace od hodnotících 
komentářů, narušil soukromí obviněného a jeho rodiny zveřejněním plné identity a natáčením osob 
pohybujících se na soukromém pozemku, a především je provozovatel obviněn, že informace o kauze 
získal nelegální cestou prostřednictvím informátorů z řad policie. 

V případě provozovatele CET 21 spol. s r.o. se stížnost týkala zpravodajského pořadu Televizní noviny. 
Konkrétně se jednalo o reportáž Obviněný syn Martina Michala si staví „palác", odvysílanou dne 
11 . prosince 2012, v níž zazněly údajně nepravdy o majetkových poměrech syna Martina Michala, došlo 
k zneužití jména Heleny Vondráčkové, porušení soukromí, názory a hodnotící komentáře nebyly 
odděleny od informací zpravodajského charakteru a osoby, kterých se reportáž týkala, nedostaly prostor 
pro vyjádření svého stanoviska. 

Mediální obsahy, k nimž se stížností vázaly, byly podrobeny monitoringu analytiky Úřadu Rady 
a analyticky vyhodnoceny. Analýzy, včetně audiovizuálních záznamů, byly předloženy Radě na jejím 
zasedání. Rada celou věc projednala a neshledala důvody k zahájení správního řízení z moci úřední, 
o čemž stěžovatelku následně podrobně informovala. 



Nejnověji stěžovatelka vyjádřila stanovisko, že „Rada se stížnostmi zabývala pouze formálně, již předem 
rozhodnuta je tzv. smést ze stolu“. Rada se proti nařčením stěžovatelky důrazně ohradila. Rada 
konstatovala, že se jedná o spekulace, nemající oporu ve skutečnosti.   

Pokud jde o samotné projednání stížnosti, Rada nyní zopakuje argumenty, které uvedla ve své odpovědi 
stěžovatelce – co se týká provozovatele FTV Prima, spol. s r.o. a způsobu získání informací, není 
v možnostech Rady vyhodnotit, jak se reportéři dozvěděli o celé kauze, zda jejich informace pocházejí 
z policejních zdrojů a do jaké míry jde nebo nejde o legální získávání materiálů. Zástupci provozovatele 
v médiích k této kauze uvedli, že odmítají spekulace o jakémkoli protiprávním jednání. M. Michal dle 
údajů ve stížnosti podal podnět k prošetření věci Generální inspekci bezpečnostních sborů, což Rada 
komentovala slovy, že právě tato instituce je kompetentní vést v tomto směru další pátrání.  

Rada stěžovatelku dále informovala, že rovněž další rozměr kauzy, který je spatřován v údajném 
narušení svého soukromí a vůbec v nevhodném chování reportérů vůči své osobě, má v rovině, která je 
popsána ve stížnosti, parametry občansko-právního sporu, který bude muset být případně veden 
prostřednictvím jiných subjektů, než je Rada. Rada tyto věci skutečně nedozoruje, něco takového je zcela 
mimo její pravomoc.  

Rada stěžovatelku dále informovala, že v možnostech Rady je pouze vyhodnotit předmětné vysílání 
z hlediska dodržování zákona o vysílání. V tomto směru Rada konstatovala, že prokazatelné porušení 
zákona nebylo shledáno.  

Pojem „obžalovaný“, který stěžovatelka napadá, byl užit jako výraz používaný v reportáži, nejde o žádnou 
zlovůli Rady, jak se domnívá stěžovatelka. A. Michal je v reportáži důsledně titulován jako „obžalovaný“, 
je tedy odlišeno, že nejde o pachatele. Důležité je, že je v reportážích vždy zřetelně rozeznatelné, kdy jde 
o zpravodajskou informaci, a kdy o hodnotící komentář. Rada samotná dotyčného tituluje „obviněný“. 

Pokud jde o výrok, že stížnost se „jeví být součástí dlouhodobějšího osobního sporu Martina Michala“, 
jedná se o prosté konstatování věcí, tak jak je bylo lze vysledovat z veřejně dostupných zdrojů (obvinění 
ze strany M. Michala vůči provozovateli z nelegálního korupčního propojení s policií a jeho v médiích 
prezentovaný záměr „zničit Primu“ na jedné straně – záměr provozovatele za tato nařčení zvážit proti 
jejich autorovi právní krok na straně druhé). Věc patří do občanského práva, v jehož rámci se M. Michal 
může domáhat ochrany osobnosti. 

V případě provozovatele CET 21 spol. s r.o. bylo Radou konstatováno, že z hlediska neoddělení 
hodnotících komentářů a zpravodajských informací se v reportáži nacházel jediný problematický moment, 
výrok „Antonín Michal bydlí v tomto luxusním domě v pražských Stodůlkách, jeden mu ale zdá se 
nestačí“. Jedná se o zcela běžnou praxi komerčního zpravodajství, jejímž primárním úkolem je dodat 
spád předkládaným informacím. Uvedenou větu skutečně není možné považovat za porušení zákona 
o vysílání. Je třeba posoudit celou reportáž v kontextu, nikoliv dle jedné izolované věty.   

 

V příloze zasíláme plné znění analýzy, týkající se předmětné věci. 

Věříme, že Vám tyto informace budou k užitku.  

S pozdravem 

V Praze dne: 24.4.2013 JUDr. Kateřina Kalistová 

 předsedkyně Rady 
 pro rozhlasové a televizní vysílání 

Přílohy: Dokument (ostatní, 25.4.2013, analýza) 

1898-2



Zasedání Rady 1 / poř.č.: 7 
Dne: 08.–09. ledna 2013 
Identifikátor: 0966(2012)  
Věc: Různí provozovatelé; Souhrn podání 1/2013 (19 podnětů + 4 interní) 
 

 

FTV Prima, spol. s r.o./Prima family – stěžovatel (č. j. 11194), jímž je právní zástupce 

Martina Michala, v obsáhlé stížnosti uvádí, že provozovatel ve zpravodajství týkajícím se 

obvinění z daňového úniku vzneseného proti Antonínu Michalovi, odvysílaném ve dnech  7. –

10. prosince 2012 v rámci pořadů Zprávy a Krimi plus, uvedl neověřené informace 

a spekulace, neoddělil informace od hodnotících komentářů, narušil soukromí obviněného 

a jeho rodiny zveřejněním plné identity a natáčením osob pohybujících se na soukromém 

pozemku, a především je provozovatel obviněn, že informace o kauze získal nelegální cestou 

prostřednictvím informátorů z řad policie. 

 

Analýza  

Podle dostupných informací jde v kauze o toto: Protikorupční policie zatkla 7. prosince 11 lidí 

a obvinila je z daňových podvodů. Byl mezi nimi i sedmadvacetiletý Antonín Michal, 

nejmladší syn manžela Heleny Vondráčkové Martina Michala. Skupina v zahraničí 

nakupovala benzin bez DPH a pak ho prodávala v Česku, kde daně také neodvedla. 

"Neodvedením DPH měla být České republice způsobena škoda ve výši jeden a čtvrt miliardy 

korun. Je to jeden z největších odhalených případů v Česku," řekl mluvčí protikorupční 

policie. Razie proběhla v domě manželky Antonína Michala, kde má registrovaných několik 

firem. Policie zabavila šest luxusních aut, 3,5 milionu v hotovosti a zajistila 12 milionů na 

účtech. Michalovi hrozí 10 let za mřížemi, stejně jako dalším obviněným z krácení daně 

a praní špinavých peněz. O případ se začala zajímat televize Prima a natočila reportáž. 

Manžel Heleny Vondráčkové Martin Michal telefonoval do redakce FTV Prima a řekl, že 

pokud reportáž odvysílají, můžou mít velké problémy. Později prohlásil, že podal trestní 

oznámení na policistu, který údajně televizi dal informace.  

 

Z celé stížnosti je patrné, že se nejedná prioritně o samotnou kriminální kauzu, resp. způsob 

informování o ní, ale jde zejména o osobní spor Martina Michala s provozovatelem. Martin 

Michal vnímá celou kauzu jako útok na svou osobu. Počátek sporu leží hluboko před 

odvysíláním této předmětné kauzy: Již v květnu roku 2012 obvinil Michal Policii ČR 

z propojení s médii, konkrétně s Primou, která podle jeho názoru uplácí některé policisty 

1898-3



a získává tak nezákonně informace a obrazové materiály. Skutečnost, že se zpravodajství 

programu Prima family v prosinci 2012 podrobně věnovalo kauze, v níž byl obviněn jeho syn, 

vnímá Martin Michal jako pomstu za své postoje. 

 

Celou věc je nutno rozdělit na dvě hlediska: 

‐ Co se týká způsobu získání informací, není v možnostech OATV vyhodnotit, jak se 

reportéři dozvěděli o celé kauze, zda pocházejí jejich informace z policejních zdrojů 

a do jaké míry jde nebo nejde o legální získávání materiálů. Zástupci provozovatele 

v médiích k této kauze uvedli, že odmítají spekulace o jakémkoli protiprávním 

jednání. Martin Michal také již podal podnět k prošetření věci Generální inspekci 

bezpečnostních sborů, která je kompetentní v tomto směru vést další pátrání. Rovněž 

další rozměr kauzy, který stěžovatel spatřuje v údajném narušení svého soukromí 

a vůbec v nevhodném chování reportérů vůči své osobě, má v rovině, která je popsána 

ve stížnosti, parametry občansko-právního sporu, který bude muset být případně veden 

prostřednictvím jiných subjektů, než je RRTV. 

‐ V možnostech této mikroanalýzy je pouze vyhodnotit předmětné vysílání z hlediska 

dodržování zákona o vysílání. V tomto směru konstatujeme, že prokazatelné porušení 

zákona nebylo shledáno. Provozovatel informuje o obvinění několika jedinců 

z velkého daňového úniku. Na to má právo. Činí tak formou značně bulvární, což je 

způsob obvyklý nejen v rámci zpravodajství této televize, ale i v rámci většiny 

současných médií. Je zřejmé, že téma je pro televizi atraktivní zejména proto, že 

jedním z obžalovaných je syn známé osobnosti, navíc manžela populární zpěvačky. 

Jednou ze základních charakteristik bulváru je zaměření na události, které se 

jakýmkoli způsobem týkají tzv. celebrit. Z hlediska zákona nelze takovou praxi 

zpochybnit. To, že byl obviněný identifikován, není v rozporu s žádným zákonem, 

neboť identifikace není zakázána, pokud je ctěna presumpce neviny. V souvislosti 

s Antonínem Michalem je vždy zdůrazněno, že jde o obžalovaného, nikoli o pachatele. 

To, že je obviněný spojen s osobou svého mediálně proslulého otce, je typickou 

součástí bulvárního pojetí žurnalistiky, které lze oprávněně diskutovat v etické 

a mediálně teoretické rovině, avšak nelze obvinit provozovatele, že by se zveřejněním 

těchto faktů dopustil lži nebo jiného jednání, odporujícího zákonu o vyslání. Autoři 

reportáží zjevně dbají právě na to, aby nezavdali podnět k pochybám o respektování 

vysílacího zákona. Antonín Michal je důsledně titulován jako „obžalovaný“. Reportéři 

pracují s jasně uvedenými zdroji, zejména s oficiálními informacemi policie nebo 

1898-4



soudů, případně používají formulace jako „podle zatím neověřených informací“ apod. 

Rovněž se opakovaně, a možno říci velmi usilovně snaží získat vyjádření jak 

obžalovaného, tak i členů jeho rodiny, zejména právě otce. Zazněla také vyjádření 

obžalovaného a jeho právního zástupce, stejně tak dostal prostor k vyjádření sám 

Martin Michal se svým konkrétním obviněním vůči provozovateli. V rámci reportáží 

v pořadu Krimi plus se objevují spekulativní formulace typu „možná si mysleli, že 

detektivové je nedopadnou, že důmyslný systém propletených firem a bílých koní je 

neprůhledný“, „zřejmě se svými prohlášeními snaží odvést pozornost od kauzy svého 

syna“ apod. Je ovšem třeba říci, že jde o spekulativní výrazivo logicky běžně 

používané – a nejen v rámci bulváru - při referování o kriminálních kauzách, u nichž 

je faktografická nejednoznačnost dána z podstaty věci. Důležité je, že je v reportážích 

vždy zřetelně rozeznatelné, kdy jde o zpravodajskou informaci, a kdy o hodnotící 

komentář.   

 

Celá stížnost je součástí dlouhodobějšího osobního sporu Martina Michala, který obviňuje 

provozovatele z nelegálního korupčního propojení s policií, a dokonce v médiích prezentuje 

svůj záměr „zničit Primu“, a provozovatele, který za tato nařčení zvažuje proti jejich autorovi 

právní kroky. Věc patří spíše do občanského práva, v jehož rámci se Martin Michal může 

domáhat ochrany osobnosti.  

 

Bez návrhu usnesení 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1898-5



CET 21 spol. s r.o./Nova – stěžovatel (č. j. 11409) podal podnět k zahájení řízení pro 

porušení povinností provozovatele v rámci vysílání zpravodajského pořadu Televizní noviny. 

Konkrétně se jedná o reportáž Obviněný syn Martina Michala si staví „palác“odvysílanou 

dne 11. 12. 2012, v níž zazněly údajně nepravdy o majetkových poměrech syna Martina 

Michala, došlo k zneužití jména Heleny Vondráčkové, porušení soukromí, názory a hodnotící 

komentáře nebyly odděleny od informací zpravodajského charakteru a osoby, kterých se 

reportáž týkala, nedostaly prostor pro vyjádření svého stanoviska.  

 

Analýza 

Moderátorka nejprve sděluje, že televize Nova vypátrala utajované sídlo nevlastního syna 

zpěvačky Heleny Vondráčkové Antonína Michala, kterého policie minulý týden obvinila 

z krácení daně ve výši jeden a čtvrt miliardy korun. Uvádí, že honosný palác v Roztokách u 

Prahy, který bude mít podle realitních makléřů hodnotu desítek milionů korun, si staví 

společně s manželkou. Reportáž pak začíná záběry domu, v němž dle reportérky Antonín 

Michal v současnosti bydlí. Jeden mu ale dle ní „zdá se nestačí“, a tak s manželkou staví další 

v Roztokách u Prahy (záběry domu a stavebního povolení). Následně se vyjadřuje sousedka, 

že tam byli. Reportérka pak popisuje nemovitost, což ilustrují záběry rozestavené budovy. 

Následuje posudek realitního makléře, který čte mužský hlas. V další části se reportáž vrací 

k obvinění Antonína Michala. Reportérka dodává, že Martin Michal o obvinění svého syna 

nechce do médií mluvit. Zřejmě proto následuje jeho vyjádření již z 8. 12, že za synem stojí. 

Reportérka zmiňuje sportovní kariéru Antonína Michala, prodělanou rakovinu kostí a také to, 

že podvody by ho mohly stát deset let života. Reportáž se pak věnuje skutečnosti, že v jeho 

domě ve Stodůlkách sídlí oficiálně hned sedm firem, přičemž jmenuje dvě, v nichž je veden 

jako jednatel (záběry domu a domovních zvonků). Následně řeší, čím se v současnosti ve 

skutečnosti živí, přičemž dochází k závěru, že je to zahalené rouškou tajemství.  

 

Předně je nutné konstatovat, že není v kompetenci Rady zkoumat majetkové poměry manželů 

Michalových. Každopádně však reportáž výslovně nehovoří o tom, že by Antonín Michal byl 

vlastníkem dotyčných nemovitostí. Hovoří se o domě, kde v současnosti bydlí (jednou uvádí 

slovní spojení „v jeho domě“, což je však běžně označení pro bydliště, i když jej jeho 

obyvatel nevlastní) a o domě, který staví s manželkou. Pokud se dotyčná tvrzení přesto 

dotýkají stěžovatelovi cti, důstojnosti nebo soukromí má právo využít práva na odpověď dle 

ustanovení § 35 zákona č. 231/2001 Sb., což lze jistě využít i v souvislosti s údajným 

zneužitím jména Heleny Vondráčkové. Je zřejmé, že téma je pro televizi atraktivní zejména 

1898-6



proto, že se jedná o syna manžela populární zpěvačky. Jednou ze základních charakteristik 

bulváru je zaměření na události, které se jakýmkoli způsobem týkají tzv. celebrit. Z hlediska 

zákona nelze takovou praxi zpochybnit.  

 

Z hlediska neoddělení hodnotících komentářů a zpravodajských informací se v reportáži 

nachází jediný problematický moment, a to výrok „Antonín Michal bydlí v tomto luxusním 

domě v pražských Stodůlkách, jeden mu ale zdá se nestačí“. Jízlivou poznámku „jeden mu ale 

zdá se nestačí“ lze považovat za vnesení komentáře do zpravodajské reportáže, ovšem 

s nutným dodatkem, že se jedná o zcela běžnou praxi komerčního zpravodajství, jejímž 

primárním úkolem je dodat spád předkládaným informacím. Tuto jednu větu tedy lze těžko 

považovat za porušení zákona. Z hlediska vysílacího zákona je daleko zásadnější tvrzení, že 

inkriminované osoby nedostaly prostor k vyjádření svého stanoviska. Reportérka totiž 

pravděpodobně nabyla dojmu, že jí předkládané závěry investigativní činnosti nejsou takové 

povahy, aby vyžadovaly vyjádření zainteresované osoby. Martin Michal se totiž vyjadřuje 

k obvinění syna, nikoliv jeho majetkovým poměrům. Nutno ovšem dodat, že, jak již bylo 

uvedeno výše, reportáž velmi důkladně váží slova a výslovně neříká, že by nemovitosti 

vlastnil Antonín Michal, spíše jen ukazuje, jak s manželkou bydlí. I v tomto případě se AO 

tedy přiklání k názoru, že by bylo vhodnější, pokud by inkriminované osoby využily práva na 

odpověď, než aby Rada s provozovatelem zahájila správní řízení.  

 

Bez návrhu usnesení 

 

1898-7


	3183642
	Pages from 3183642_2.pdf



